حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

حقوق کارگران 14 میلیونی شد؟ | حقوق کارگران برای سال 1402 اعلام شد

نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور وزیر و نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کماکان در حال برگزاری است و مذاکرات تا این لحظه در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران بوده و هنوز اعضای شورای عالی کار به بحث دستمزد در سال آینده ورود نکرده اند.

کدخبر : 1197
سایت سرگرمی روز :

حقوق کارگران همواره یکی از پر بحث ترین موضوعات مجلس میباشد. پایه حقوق کارگران نسبت به تورم مبلغ کمی است و باعث ایجاد افراد زیادی که روی خط و زیر فقط زندگی میکنند شده است. حقوق کارگران باید نسبت به تورم و شرایط جامعه داده شود. ما در سایت سرگرمی روز جدیدترین اخبار از حقوق کارگران را برای شما قرار میدهیم . در ادامه میتوانید بروزترین اخبار از حقوق کارگران را بخوانید.

 نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور وزیر و نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کماکان در حال برگزاری است و مذاکرات تا این لحظه در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران بوده و هنوز اعضای شورای عالی کار به بحث دستمزد در سال آینده ورود نکرده اند.

به نظر می رسد نشست روز گذشته کمیته دستمزد درباره مصادیق و محاسبات برخی اقلام کالایی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

آخرین خبرها از نشست دستمزد شورای عالی کار حاکی از آن است که رقم هزینه سبد معیشت کارگران به ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تغییر کرد.

 نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور وزیر و نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کماکان در حال برگزاری است و مذاکرات تا این لحظه در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران بوده و هنوز اعضای شورای عالی کار به بحث داغ دستمزد ورود نکرده اند.

طبق آخرین اخبار، متوسط هزینه سبد معیشت کارگران بر اساس رویه سال گذشته ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است، در حالی که پیش‌تر رقم سبد معیشت از سوی کمیته مزد ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و۵۰۰ تومان اعلام شده بود.

به نظر می رسد نشست روز گذشته کمیته دستمزد درباره مصادیق و محاسبات برخی اقلام کالایی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

حمید حاج‌اسماعیلی - کارشناس حوزه کار - در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید دارد که نمایندگان کارگری باید برای عدد ۱۰ میلیون تومان در شورای عالی کار بجنگند و می گوید پیشنهاد من این است که با توجه به روند تورمی که روبه افزایش هم بوده و در پایان بهمن نزدیک‌ به ۵۰ درصد اعلام شده و همچنین شاخص خط فقر که خود وزارت کار دو ماه قبل حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد حداقل دستمزد را برای کارگران و مشمولان تامین اجتماعی که عمدتا حداقل بگیر هستند نباید کمتر از ۱۰ میلیون تومان تعیین کنیم.

به گفته او، نمایندگان کارگری باید برای رقم ۱۰ میلیون تومان در شورای عالی کار بجنگند تا قدرت معیشت کارگران برای سال آینده حفظ شود.

این کارشناس حوزه کار معتقد است که شبیه سازی حقوق کارگران با کارمندان نیازمند کار کارشناسی و فنی است و اینکه فکر کنیم رقمی که برای کارمندان درنظر گرفته اند عینا باید برای کارگران‌هم اعمال شود قیاس منطقی نیست چون کارمندان از مزایا و امتیازاتی در حوزه حاکمیت و دولت برخوردارند که در حوزه کارگری وجود ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی امروز اعلام کرد که حقوق کارگران موضوع محلی نیست و مربوط به کل کارگران کشور در صنایع مختلف است و حتما باید به گونه‌ای باشد که قدرت خرید بالا رفته و پا به پای تورم بتوانند بیایند و زندگی اداره کنند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی در شورای عالی کار همچنان ادامه دارد و چانه‌زنی‌های مزدی با روشن شدن تکلیف سبد معیشت با جدیت آغاز خواهد شد.

 پیش بینی ها حاکی از این است که جلسه امروز شورای عالی کار حتی با وجود چندین ساعت مذاکره با نتیجه تعیین دستمزد پایان پذیرد.

جلسه شورای عالی کار از دقایقی پیش با حضور وزیر کار و شرکای اجتماعی آغاز شده و تعیین رقم دستمزد ۱۴۰۲ در جلسه امروز بسیار محتمل است.

طبق گزارش تسنیم، جلسه امروز شورای عالی کار (26 اسفند ماه) از ساعت 9:30 صبح با حضور وزیر کار و سایر شرکای اجتماعی به منظور افزایش مزد 1402 آغاز شد.

جلسه قبلی شورای عالی کار در حالی بدون نتیجه پایان یافت که بسیاری از نمایندگان کارگری اعتقاد داشتند دولت و کارفرمایان سبد معیشت را مطابق واقعیت های جامعه محاسبه نکرده اند. آخرین رقم از سبد معیشت که از سوی کمیته مزد اعلام شد، رقم 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان بود که کارگران این رقم را قبول نداشتند و رقم پیشنهادی خود برای کمیته مزد را 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان اعلام کرده بودند.

پیش بینی ها حاکی از این است که جلسه امروز شورای عالی کار حتی با وجود چندین ساعت مذاکره با نتیجه تعیین دستمزد پایان پذیرد. صولت مرتضوی، وزیر کار نیز طی روزهای اخیر، با بیان اینکه "دستمزد کارگران به صورت کارشناسی در حال پیگیری است"، بیان کرده است: در اوایل هفته دستمزد کارگران تعیین خواهد شد.

بیش از 14.5 میلیون کارگر، امروز منتظر مصوبه شورای عالی کار برای افزایش مزد سال اینده خود هستند.

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    1

    ماپشت بز دنبه ندیدیم

  • کریم
    0

    حقوق کارگران را باید هفته ای افزایش بدین چون هر هفته در ایران اجناس و..... افزایش میکنن

  • ناشناس
    1

    اسلام علی این است؟؟!