این میوه سرشار از ویتامین A و C کرم معده را از بین می برد

یک پزشک و متخصص طب سنتی گفت: شلیل در خانواده هلو و زردآلو است که طبعی سرد و‌تر دارد.

کدخبر : 15169
سایت سرگرمی روز :

مواظب، پزشک و متخصص طب سنتی گفت: شلیل محرک معده، رفع کننده التهاب و خارش پوست است، خوردن ۶۰ گرم از آب برگ شلیل و شکوفه شلیل و یا هلو به تنهایی یا همراه با شکر برای از بین بردن کرم معده بسیار مفید است و بهتر است به صورت تازه مصرف شود.

این پزشک گفت: شلیل به‌دلیل داشتن ویتامین A و C زیاد و الیاف گیاهی فراوان در بهبود برخی بیماری‌ها مانند قلب و عروق نقش موثری دارد. شلیل هم مانند سایر میوه‌ها با فاصله یک ساعت پس از غذا مصرف شود.

خواص هلو برای بدن

هلو یک میوه‌ی زیبا، خوشبو و خوشمزه است که ارزش غذایی بالایی دارد. این میوه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و به روش‌های مختلف سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. در ادامه خواص هلو آورده شده‌اند.

۱. غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

همه‌ی ما درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی بدن شنیده‌ایم. یک مطالعه‌ی برزیلی نشان داد که هلو می‌تواند منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها باشد. این میوه حاوی کلروژنیک اسید و آنتی‌اکسیدان‌های قوی دیگر است که سلامتی بدن را افزایش می‌دهند. هلو همچنین حاوی ترکیبات فنولیک است.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که این ترکیبات فعالیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری در مقایسه با ویتامین C یا کاروتنوئیدها دارند‌. هلو غنی از آنتی‌اکسیدان‌های دیگر هم است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم لوتئین، زیگزانتین و بتا کریپتوگزانتین را نام ببریم که همگی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها دارند‌.

۲. به کاهش وزن کمک می‌کند

گزارش منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان داد که هلو اثر قابل توجهی روی کاهش وزن دارد. این میوه به شما کمک می‌کند احساس سیری کرده و در نتیجه کالری کمتری مصرف کنید‌. هلو منبع خوبی از فیبر به شمار می‌رود. فیبر باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد.

محققان در یک مطالعه‌ی آمریکایی به این نتیجه رسیدند که مصرف فیبر غذایی می‌تواند در جلوگیری از پرخوری و در نتیجه اضافه وزن مؤثر باشد. در حقیقت مصرف ۳۰ گرم فیبر در روز می‌تواند اثر چشمگیری روی لاغری داشته باشد. مصرف فیبر همچنین از بالا رفتن کلسترول، فشار خون و قند خون جلوگیری می‌کند.

متأسفانه در سال‌های اخیر درصد ابتلا به سرطان افزایش پیدا کرده است و افراد زیادی جان خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند. باید هر کاری که از دستتان برمی‌آید را برای پیشگیری از این عارضه انجام دهید. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان، مصرف هلو است.

یک مطالعه‌ی آمریکایی به این نتیجه رسید که پلی‌فنول‌های موجود در هلو می‌توانند از تکثیر سلول‌های سرطان سینه و روده‌ی بزرگ جلوگیری کنند. هلو همچنین حاوی یک ترکیب دیگر به نام کافئیک اسید است. یک مطالعه‌ی سوئدی به این نتیجه رسید که این ترکیب از طریق کاهش سرعت رشد سرطان، از شما در برابر سرطان‌های سینه و روده‌ی بزرگ محافظت می‌کند.

در یک مطالعه‌ی دیگر نشان داده شد که هلو نه تنها می‌تواند از رشد سلول‌های سرطان سینه جلوگیری کند، بلکه در پیشگیری از سرطان ریه هم مفید است. دو ترکیب که مسؤول خواص ضدسرطانی هلو هستند، کلروژنیک اسید و نئوکلروژنیک اسید نام دارند. این ترکیبات بدون اینکه روی سلول‌های سالم اثر منفی بگذارند، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و دست‌کم دو عدد هلو یا شلیل در روز خوردند، ۴۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار گرفتند. در یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داده شد پلی‌فنول‌های موجود در هلو به‌طور مشخص در پیشگیری از رشد و گسترش سرطان سینه اثرگذار هستند.

۴‌. برای پوست مفید است

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، هلو غنی از ویتامین A است که سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. این میوه به پوست رنگ زیبایی می‌دهد. ویتامین C موجود در هلو برای پوست فوایدی دارد. این ویتامین آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند چین‌وچروک را کاهش دهد، بافت پوست را بهبود ببخشد و از پوست در برابر نور خورشید و آلودگی محافظت ‌کند.

یک مطالعه‌ی فرانسوی به این نتیجه رسید که ویتامین C پوست آسیب‌دیده در اثر آفتاب را درمان کرده و حتی از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می‌کند. این ویتامین به تولید کلاژن هم کمک می‌کند.

۵. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

هلو حاوی ترکیبات بیواکتیو است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند. بر اساس نتایج یک مطالعه، جایگزین کردن نوشیدنی‌های شیرین با آب‌میوه‌ی تازه (مثل آب‌هلو) می‌تواند عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. فیبر، ویتامین C و پتاسیم هلو هم سلامت قلب را بهبود می‌دهند‌. هلو یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی دش (DASH) است که بهترین رژیم برای درمان فشار خون محسوب می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که هلو ممکن است سطح کلسترول بد (LDL)، همچنین سطح تری‌گلیسیرید و فشار خون را کاهش دهد. مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی موش‌های صحرایی به این نتیجه رسید که آب هلو ممکن است سطح هورمون آنژیوتانسین ۲ را کاهش دهد که ممکن است فشار خون را بالا ببرد.

۶. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

یک عدد هلوی متوسط تقریبا ۲ گرم فیبر دارد که نیمی از آن فیبر محلول و نیمی دیگر فیبر غیرمحلول است. فیبر غذایی موجود در هلو به تنظیم و بهبود هضم کمک می‌کند. فیبر غیرمحلول آن هم حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به حرکت غذا در روده کمک می‌کند که این موضوع در کاهش خطر ابتلا به یبوست اثربخش است.‌ فیبر محلول هم باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. این باکتری‌ها اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه تولید می‌کنند که سلول‌های روده از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه در روده ممکن است به کاهش التهاب هم کمک کنند و علائم اختلالات گوارشی مثل بیماری کرون و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) را بهبود دهد. این میوه علاوه بر اینکه برای هضم مفید است، به‌عنوان یک ادرارآور عمل کرده و به پاکسازی کلیه‌ها و مثانه کمک می‌کند.

۷. برای چشم‌ها مفید است

وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل لوتئین و زیگزانتین در هلو آن را به یک میوه‌ی ایدئال برای سلامت چشم‌ها تبدیل می‌کنند. یک مطالعه‌ عنوان کرد که این دو ترکیب از چشم‌ها در برابر نور آبی (بلولایت) محافظت می‌کنند. نشان داده شده که لوتئین خطر ابتلا به بیماری‌های رایج چشم مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

لوتئین و زیگزانتین همچنین از ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد پیشگیری می‌کنند. یک مطالعه نشان داد افرادی که از بیماری تباهی لکه‌ی زرد مرتبط با سن رنج می‌برند و لوتئین و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر را مصرف می‌کنند، کمتر دچار نابینایی می‌شوند.

۸. بدن را سم‌زدایی می‌کند

سم‌زدایی از بدن بسیار مهم است، اما متأسفانه بسیاری از افراد از اهمیت آن غافل هستند. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی، هلو حاوی ویتامین‌های A، C، E و سلنیوم است که همگی به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و بدن را سم‌زدایی می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: