دور جدید فروش فوری سایپا با خودروهای وارداتی جدید | عرضه خودروسیتروئن C4 X و C5 Air Cross توسط سایپا
نارنجی های جاده مخصوص دو محصول بعدی خود را برای واردات را هدف گذاری کردند.
سیتروئن C4 X و همچنین سیتروئن C5 Air Cross دو خودرویی هستند که سایپایی قصد دارند آنها را وارد بازار خودروهای وارداتی کنند.
نارنجی های جاده مخصوص همچنین قصد دارند تا بالاخره سیتروئن C3 XR را در خطوط تولید خود در کاشان مونتاژ کنند.
سیتروئن C3 XR در دوران پیش از بازگشت تحریم ها و زمانی که شریک فرانسوی همچنان به شراکت خود پای بند بود قرار بود به سبد محصولاتی سایپایی ها اضافه شود اما خروج سیتروئن از بازار خودروی کشور برنامه های خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص را برای توسعه سبد محصولاتی خود بهم زد و حاصل ارتباط با خودروساز فرانسوی در دوران بعد از توافق نامه برجام تا بازگشت تحریم ها، تولید محدود سیتروئن C3 بود.
خروج سیتروئن از بازار ایران سبب نشد تا مدیران سایپا قید محصولاتی که قرار بود به سبد محصولاتی خود اضافه کنند را بزنند آنها تلاش کردند تا از مسیر شریک چینی پژو - سیتروئن یعنی دانگ فنگ تولید سیتروئن C3 XR را کلید بزنند. آن طور که پیش تر در اخبار مرتبط با این محصول جدید به گوش رسید نارنجی های جاده مخصوص قصد دارند سیتروئن C3 XR را با نام سایپا سیلک روانه بازار کنند. البته این مساله هنوز نهایی نشده و امکان دارد این خودروی مونتاژی جدید با نام دیگر در بازار حاضر شود.
مدیران سایپا اعلام کردند قصد دارند تا مونتاژ سیتروئن C3 XR یا سایپا سیلک را تا پایان سال نهایی کنند و به دنبال این هستند تا حدود دو هزار دستگاه از این محصول جدید خود را روانه بازار کنند.
همچنین نارنجی های جاده مخصوص برای سال آینده به دنبال این هستند تا 20 هزار دستگاه سیتروئن C3 XR را مونتاژ و عرضه کنند.
عرضه سه محصول سیتروئن توسط خودروسازی سایپا، یکی در قالب مونتاژ و دو محصول دیگر از مسیر واردات این گامنه را مطرح کرد تا خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص از واردات و سرمایه گذاری روی محصولات چینی مانند چانگان و زوتی به نوعی پشیمان شده و قصد دارند برای اینکه سهم بیشتری از بازار خودروهای وارداتی را تصاحب کنند سراغ محصولات شریک قدیمی خود سیتروئن بروند.
البته مدیران سایپا واردات سیتروئن C4 X و همچنین سیتروئن C5 Air Crossرا در حد ایده مطرح کردند و زمانی برای عرضه این دو محصول جدید وارداتی خود اعلام نکردند.
بهزاد رضایی، قائم مقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپاسیتروئن، در سومین نمایشگاه بینالمللی اتو شو (خودروهای سبک و سنگین) تاکید کرد شرکت سایپاسیتروئن از بهروزترین خودروسازهای کشور است. پیرو سیاستهای ابلاغی، شرکت سایپاسیتروئن تنوع سبد محصول را در راستای کسب رضایت مشتریان در دستور کار قرار داده است.
وی افزود خودرو سیلک از ابتدا یک پروژه مشترک بوده و پس از ترک شریک تجاری، این پروژه با کمک متخصصان و مهندسان گروه سایپا بازآرایی شد و طبق برنامهریزی صورت گرفته این خودرو در شش ماهه نخست سال 1403 تولید و به بازار عرضه خواهد شد. طبق سیاستگذاریهای وزارت صمت، تولید این خودرو با 20 درصد تولید ساخت داخل آغاز خواهد شد؛ همچنین به طور موازی داخلیسازی قطعات این خودرو، دنبال می شود. با کمک شرکت مگاموتور بهزودی قوای محرکه خودروی سیلک داخلیسازی میشود. مطابق برنامه فعلی، خودرو سیلک با موتور وارداتی سه سیلندر، حجم 1.2 لیتری، مصرف سوخت 5 لیتر و قدرت 107 اسب بخار به بازار عرضه خواهد شد.
آقای رضایی گفت شرکت سایپاسیتروئن با شرکای تجاری خوشنام چینی در حال همکاری است و مذاکرات خوبی صورت گرفته تا محصولات مناسبی تولید شود. این مجموعه در آیندهای نزدیک خودروهای هماهنگ با استانداردهای جهانی، به روز، کیفی و متناسب با تقاضای مردم تولید خواهد کرد.
رونمایی سایپا M44 با فیس جدید
شهریور 1402: ظاهرا یکی از تفریحات همیشگی سایپا، رونمایی پروژه M44 در نمایشگاههای خودرویی کشورمان است! این خودرو که از چند سال پیش تاکنون، زمزمه داخلیسازی آن به گوش میرسد، در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 نیز حضور داشت ولی اینبار با چهرهای جدید.
محصول سایپا M44، که البته نسخه داخلیسازی شده آن با نام سایپا سیلک وارد بازار کشورمان میشود، در واقع همان سیتروئن C3XR است. اما نکته جالب توجه اینجاست که خودروی رونمایی شده در نمایشگاه مشهد، با خودرویی که سال 1401 در نمایشگاه تحویل صنعت خودرو، رونمایی شده بود، متفاوت است!
عجیبتر اینکه قرار بود این محصول، با موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو تولید گردد، اما در نمایشگاه مشهد، آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، استفاده از موتور 3 سیلندر را رد کرد. بنابراین احتمالا پیشرانه جدید این خودرو، همان موتور ME16 خواهد بود که 1.6 لیتر حجم دارد. از آنجایی که کراساور ریرا ایران خودرو نیز موتوری مشابه با همین مشخصات دارد، احتمالا استفاده از پیشرانه ME16 برای سایپا سیلک، بسیار زیاد است.
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، تولید نسخه مونتاژی سیتروئن C3XR با همکاری شرکای چینی، در شرکت سایپا با پیشرفت خوبی ادامه داشته و احتمالا از اواخر سال 1402 یا حداکثر در نیمه اول 1403، وارد مرحله تولید نهایی میشود.
پروژه تولید این محصول، در ابتدا با نام سایپا M44 شناخته میشد، اما شرکت سایپا خبر داده که نسخه تجاری آن، با نام کاملا ایرانی، وارد بازار میشود. آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، میگوید پروژه M44 به نام تپه مشهور در کاشان، یعنی تپه سییَلک، نامگذاری شده است. بنابراین این محصول جدید، با نام تجاری سایپا سیلک (Saipa Sialk) معرفی میشود. خودرو سیلک سایپا، قرار است در کارخانه سایپا-سیتروئن به تولید برسد.
گفتنی است «سیَلْک» نام نخستین تمدن ایران مرکزی بوده که در شهر کاشان قرار دارد. محوطهٔ باستانی سیلک نیز که در منطقهٔ فینِ کاشان واقع شده، قدمتی در حدود بیش از هشت هزار سال دارد. این تپه دراصل ویرانههای زیگورات باستانی ایران است.
آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم افتتاح خطوط تولید ساینا S اتومات و همچنین ساینا S دوگانهسوز، اطلاعات جدیدی درباره تولید سیتروئن C3XR در کارخانه سایپا کاشان داده است. وی با اشاره به شروع واردات خودروهای خارجی به ایران از اواخر سال 1401، میگوید
بزودی شرایط مناسبی برای گروه خودروسازی سایپا ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه براساس قوانین جدید وزارت صمت برای واردات خودرو، گروه سایپا توانسته همکاری جدیدی را با خودروسازان برتر کشور چین، ایجاد کند.