فرصت نهایی برای دارندگان شناسنامه قدیمی | فراخوان جدید برای تعویض شناسنامه قدیمی
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: این سازمان با اجرای پروژه های فناورانه و راهاندازی سامانههای الکترونیک، در حال ورود به فصل جدید از ارائه خدمات هویتی و تسهیل در خدماتدهی به مردم است.
هاشم کارگر در جمع معاونان و مدیران ستادی با اشاره به اقدامات فناورانه سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور به سمت الکترونیکی و هوشمندسازی ارائه خدمات هویتی گام برداشته است و در حال ورود به فصل جدید ارائه خدمات هویتی و احراز هویت الکترونیک است.
وی با اشاره به اهمیت احراز هویت اشخاص در کشور افزود: بر اساس داده های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و همچنین اجرای پروژه سببی و نسبی، هم اکنون اطلاعات هویتی خانواده در کنار اطلاعات هویتی فرد نگهداری می شود و با ایجاد سامانه هدا هم اکنون بستر امن و مطمئن و متقن احراز هویت الکترونیک در کشور ایجاد شده و در آینده نزدیک از طریق سامانه سهیم خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ارائه خواهد شد.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال بیان کرد: داده ها و اطلاعات پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور پایه و اساس احراز هویت ایرانیان است و دقت در ثبت اطلاعات و حراست و نگهداری داده ها باید به صورت مستمر و با حساسیت ویژه صورت گیرد.
کارگر با اشاره به قوانین و مقررات حاکم بر اسناد و داده های هویتی تاکید کرد: مدیران باید مجریان قانون باشند و در راستای قانون و مقررات گام بردارند و در راستای حراست و پاسداری از هویت اشخاص قانونمند عمل کنند.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: نظم بخشی به آمار، استانداردسازی دادهها مطابق با معیارهای بینالمللی نظیر GSIM و دیداریسازی دادهها از شاخصترین فعالیتها و دو اولویت آماری این سازمان است.
هاشم کارگر با بیان اینکه انتشار آمارهای انسانی جزء تکالیف قانونی این سازمان و از ضرورت های برنامه ریزی جمعیتی است، اظهار داشت: با بهره گیری از پایگاه های اطلاعاتی سازمان برای نخستین بار در سال گذشته، ضمن ایجاد مرکز رصد جمعیت کشور، مولفهها و شاخصهای مهم تحولات جمعیتی به ویژه رویدادهای ولادت، فوت، ازدواج، طلاق و مهاجرت در بازههای زمانی و مناطق جغرافیایی مختلف مورد رصد، پایش و تحلیل قرار گرفت.
رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: در همین راستا درگاه آمارهای انسانی به نشانی amar.sabteahval.ir ایجاد شده و خروجیهای آماری مرکز رصد و در قالبهای نوین در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.
کارگر با تاکید بر اینکه این درگاه، همواره در معرض استفاده علاقه مندان آمارهای انسانی بوده است، یادآورشد: طی جلسات فصلی به میزبانی مرکز رصد جمعیت کشور، انواع داده ها و گزارش های آماری مورد بررسی و پایش متخصصان و نخبگان حوزه علوم اجتماعی و جمعیتی قرار میگیرد که گزارش آن در رسانهها منعکس شده است.
وی افزود: به روزرسانی آمار و دادههای جمعیتی در بازههای زمانی تعریف شده یکی از اصول و توصیههای بینالمللی در حوزه نظام ثبت احوال و آمار حیاتی است که در تمامی کشورهای دارای نظام ثبت احوال و آمار حیاتی منسجم و کامل اجرا میشود.
روند تعویض شناسنامهها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغههای بیشتر شهروندان است و آنها میخواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.
با توجه به تأکید سازمان ثبت احوال بر تعویض شناسنامههای قدیمی، همه ما که شناسنامه جلد قرمز داریم، باید برای تعویض شناسنامه هرچه زودتر اقدام کنیم.
البته که اجباری وجود ندارد، اما بهتر است شناسنامه جدید داشته باشید تا یکوقت جایی به مشکل برنخورید. اگر سردرگم هستید و نمیدانید باید از کجا شروع کنید، این مطلب برای شماست.
روند تعویض شناسنامهها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغههای بیشتر شهروندان است و آنها میخواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.
۱- اولین کار این است که برای درخواست صدور شناسنامه جدید بهصورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان بروید و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینههای قانونی، درخواست خود را ارائه کنید. این کار میتواند توسط خود فرد، پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در زوجیت پدر باشد) یا قیم برای افراد زیر ۱۸سال انجام شود.
این را هم بگوییم که در سالهای گذشته، خدمات تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور انجام میشد و امکان پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی هم وجود داشت، اما فعلا این خدمت در لیست خدمات الکترونیکی سایت ثبت احوال وجود ندارد.
۲- بعد از رفتن به اداره ثبت احوال یا دفتر پیشخوان، وقت ارائه مدارکی است که باید با خودتان همراه داشته باشید؛ یعنی اصل شناسنامه و ۳قطعه عکس۴×۳ تمامرخ جدید (برای اشخاص ۱۵سال به بالا). بعد هم باید هزینه مربوطه را طبق تعرفه جاری پرداخت کنید.
به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر شناسنامهای که برای تعویض با خودتان بردهاید عکس نداشته باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکسدار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامهرانندگی، کارنامه عکسدار دورههای تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفینامه عکسدار دانشآموزان از سوی مدرسهای که مشغول تحصیل هستند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی هم کارتان را راه میاندازد. اگر هم هیچ کدام از این مدارک را نداشتید، شما را به نیروی انتظامی معرفی میکنند تا درخواست تأیید عکس برایتان بیاید.
۳- اگر چند سال قبل برای گرفتن شناسنامه جدید به ثبتاحوال میرفتید، باید حدود ۲ماه صبر میکردید تا شناسنامه جدیدتان صادر شود.
اما امروزه تعویض شناسنامه در اداره ثبتاحوال و دفاتر پستی بهصورت لحظهای انجام میشود. البته بهدلیل افزایش تقاضا برای صدور شناسنامه جدید، این کار ممکن است با تأخیری حداکثر ۱۵روزه هم مواجه شود.