واریز جداگانه 5 تا 14 میلیون تومانی برای کارکنان دولت در این ماه | پرداخت فوق العاده خاص و ویژه کارکنان دولت شروع شد
پرداخت فوقالعاده خاص کارکنان دولت در حالی به تعویق افتاده که اجرای آن منوط به ابلاغ دستورالعمل اجرایی و تأمین اعتبار است.
پرداخت فوقالعاده خاص کارکنان دولت در حالی به تعویق افتاده که اجرای آن منوط به ابلاغ دستورالعمل اجرایی و تأمین اعتبار است.
در ماههای اخیر، موضوع پرداخت «فوقالعاده خاص» به کارکنان دولت به یکی از مهمترین مطالبات قشر کارمند در دستگاههای اجرایی تبدیل شده است؛ فوقالعادهای که با هدف جبران بخشی از فشارهای اقتصادی، ایجاد انگیزه در مشاغل حساس و خاص، و ارتقای بهرهوری در میان کارکنان رسمی و پیمانی دولت طراحی شده است. این فوقالعاده با تصویب هیأت وزیران وارد فاز اجرایی شد و انتظار میرفت از ماه گذشته پرداخت آن آغاز شود.
با این حال، در شرایطی که کشور با چالشهای متعددی از جمله محدودیتهای مالی، وضعیت ناپایدار منطقهای و برخی مسائل امنیتی مواجه است، اجرای این مصوبه با تأخیر روبهرو شده و هنوز دستورالعمل اجرایی لازم برای آغاز پرداختها به دستگاهها ابلاغ نشده است.
مصوبه پرداخت «فوقالعاده خاص» در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ (۱۴۰۴/۰۳/۱۳) از سوی معاون اول رئیسجمهور به تمام دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است. با این حال، اجرای این مصوبه منوط به تصویب و ابلاغ «دستورالعمل اجرایی نحوه برقراری فوقالعاده خاص» توسط هیأت وزیران شده و تا زمان نهایی شدن و ارسال این دستورالعمل به دستگاهها، امکان پرداخت عملی این فوقالعاده وجود ندارد.
بر اساس برخی گمانهزنیها، قرار بود تغییرات حقوقی از اردیبهشتماه آغاز شود، اما با توجه به فرایند تأمین اعتبار و لزوم صدور احکام کارگزینی جدید، تاکنون تاریخ دقیقی برای واریز این مبلغ به حساب کارمندان اعلام نشده است. بهاینترتیب، تا کنون، پرداخت فوقالعاده خاص در مرحله اجرایی قرار نگرفته و همچنان در انتظار تأیید نهایی و تأمین منابع مالی است. اما با این حال انتظار میرود این طرح به زودی اجرا شود.
این تسهیلات ویژه که با هدف جبران فشار اقتصادی و انگیزش کارکنان در مشاغل خاص تصویب شده، پس از تصویب در خرداد و ابلاغ به دستگاهها هنوز اجرایی نشده است. اکنون مسئولان اعلام کردهاند پرداخت آن منوط به ابلاغ دستورالعمل هیأت وزیران و تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است؛ اما شنیدهها حاکی از آن است که ممکن است از این ماه حقوقها اعمال شود. در ادامه، جزئیات گروههای مشمول، مراحل اجرایی و تاریخهای احتمالی پرداخت را بررسی میکنیم.
طبق اصلاحیه جزء (۳) بند «ب» ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم توسعه، در خرداد ۱۴۰۴ تصویب شد که دولت مجاز است برای کارکنان شاغل در مشاغل حساس، خاص یا سخت، تسهیلاتی با عنوان «فوقالعاده خاص» تا سقف ۲۵٬۰۰۰ امتیاز (معادل حداکثر ۱۴ میلیون تومان) در احکام حقوقی درج کند.
این مصوبه بهمنظور حمایت معیشتی، انگیزش و افزایش بهرهوری در کارکنان دولت از جمله پرستاران، فرهنگیان و کارمندان دستگاههای اجرایی طراحی شد. بسیاری انتظار داشتند پرداخت این فوقالعاده از اردیبهشت آغاز شود، اما تأخیر در تأمین اعتبار و ابلاغ دستورالعمل سبب تأخیر شد.
سخنگوی دولت و معاون اول رئیسجمهور تأکید کردهاند اجرای فوقالعاده خاص، منوط به ابلاغ دستورالعمل تصویبشده در هیأت وزیران و تأییدیه سازمان برنامه و بودجه است. در واقع، اکنون مصوبه قانونی در مجلس و شورای نگهبان تصویب شده، اما فرایند نهایی در دولت تکمیل نشده است .
در گفتگوهای رسمی اعلام شد که:
• سازمان اداری و استخدامی باید دستورالعمل اجرایی را تهیه و به تمام دستگاهها ابلاغ کند.
• سازمان برنامه و بودجه باید تأمین اعتبار آن را در بودجه سنواتی دستگاهها تایید کند .
تا امروز (۱۸ تیر)، هیچیک از این مراحل بهطور کامل انجام نشده، لذا اجرایی شدن فوقالعاده خاص هنوز در مرحله تأیید نهایی است.
گروههای مشمول: چه کسانی منتظر آن هستند؟
براساس قانون برنامه هفتم، گروههای اصلی مشمول عبارتند از:
- کارکنان رسمی و پیمانی دولت
- شاغلان نهادهای عمومی، شهرداریها (با تأیید وزیر کشور)
- نیروهای مسلح (مشروط به ضوابط مشخص)
- کسانی که در مشاغل حساس، خاص یا سخت فعالیت دارند؛ نظیر پرستاران، معلمان مناطق محروم، کارمندان فنی و...
تاکنون حدود ۴ تا ۱۴ میلیون تومان بهعنوان سقف پرداختی پیشنهاد شده، البته بسته به امتیازات شغلی و شرایط هر دستگاه متفاوت است.
مراحل نهایی شدن اجرای مصوبه
تصویب در دستگاه تصمیمگیر
مصوبه از خرداد در مجلس و شورای نگهبان تصویب شد و توسط قالیباف به رئیسجمهور ابلاغ شد .
تهیه دستورالعمل اجرایی
سازمان اداری و استخدامی کشور باید دستورالعمل پرداخت را تدوین و در هیأت وزیران مطرح کند. ظاهراً این مرحله هنوز کامل نشده است یا در انتظار تایید نهایی است.
تأمین اعتبار
سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار این فوقالعاده را احراز کند و آن را به دستگاهها تخصیص دهد؛ اقدامی که هنوز نهایی نشده است.
ابلاغ به مراکز اجرایی
پس از تکمیل مراحل فوق، دستورپرداخت و صدور احکام جدید باید به واحدهای کارگزینی دستگاهها ابلاغ شود.
زمانبندی احتمالی پرداخت
با توجه به تأخیرها و اظهارات رسمی، چند سناریو پیشبینی میشود:
- مرحله اجرایی زمان احتمالی
- نهایی شدن دستورالعمل اجرایی پایان تیر – اوایل مرداد
- تأمین اعتبار و ابلاغ به دستگاهها مرداد ۱۴۰۴
- صدور احکام و اصلاح فیش حقوقی مرداد تا شهریور ۱۴۰۴
- واریز اولین قسط شهریور ۱۴۰۴
• سخنگوی دولت امیدوار است این مراحل تا پایان تابستان نهایی شود.
• البته برخی نمایندگان مجلس خواهان تسریع به صورت قسطبندی و از طریق بنکارت رفاهی هستند که احتمال اختصاص بنکارت سفر یا تسهیلات رفاهی به جای نقدی نیز مطرح است .
• عدالت پرداخت: این فوقالعاده تلاشی برای جبران فاصله دستمزدی میان مشاغل حساس دولت است.
• کنترل تورم حقوقی: تخصیص متمرکز اعتبار کمک میکند تورم حقوقی کنترل شود.
• حفظ انگیزه و بهرهوری: پرداخت رتبهبندی مشاغل میتواند روحیه نیروی انسانی را تقویت کند.
• با این حال، تأخیر در اجرا ممکن است موجب نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد شود.
• سخنگوی سازمان اداری و استخدامی گفته فعلاً نباید انتظار پرداخت فوری داشت.
• برخی نمایندگان مجلس بر لزوم تعیین تاریخ شفاف پرداخت یا تخصیص بنکارت تأکید کردهاند.
• کارشناسان توصیه میکنند کارکنان وضعیت پرسنلیشان را از طریق سیستم کارگزینی و سامانه «کارمند ایران» یا دستگاه مربوطه پیگیری کنند.
جمعبندی
گرچه تصویب قانونی فوقالعاده خاص تا ۱۴۰۴/۰۳/۱۳ انجام شده، اما اجرای آن هنوز منتظر دو حلقه مهم—ابلاغ دستورالعمل اجرایی و تخصیص اعتبار—است. با توجه به سرعت اداری موجود، پیشبینی میشود پرداخت آن از شهریور ۱۴۰۴ آغاز شود. کارکنان مشمول باید منتظر اعلام رسمی دستگاهها باشند و در صورت نهایی شدن مراحل، اخبار دقیقتری درباره تاریخ و میزان پرداخت منتشر خواهد شد.