معلمان و بازنشستگان فرهنگی خواستار جلسه مستقل با دولت برای تصمیمگیری مبتنی بر مطالبات واقعی شدند
فرج کمیجانی در دیدار رئیسجمهور با دبیران کل احزاب طرح کرد: انسجام ملی با بخشنامه و توصیه اخلاقی شکل نمیگیرد / آموزش و پرورش نیازمند گفتوگوی واقعی با ذینفعان است.
در نشست رئیسجمهور دکتر مسعود پزشکیان با دبیران کل احزاب، گروهها و فعالان سیاسی کشور با محوریت «انسجام ملی و چگونگی عبور از چالشهای موجود»، فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی،، به نمایندگی از طیفی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته، به ایراد سخنرانی پرداخت.
دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در ابتدای سخنان خود ، انسجام ملی را مسئلهای بنیادین و راهبردی دانست و تأکید کرد: «انسجام نه با بخشنامه و دستور اداری محقق میشود و نه با توصیههای اخلاقی یکسویه؛ انسجام واقعی زمانی شکل میگیرد که جامعه احساس کند دیده و شنیده میشود و در تصمیمسازیهای کلان کشور نقشی واقعی و مؤثر دارد.»
دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با اشاره به وضعیت معیشتی و اجتماعی فرهنگیان، کارکنان دولت و بازنشستگان اظهار داشت: «آنچه امروز از این گروههای مرجع اجتماعی شنیده میشود، بیش از آنکه اعتراض سیاسی باشد، نشانه فرسایش امید، تضعیف کرامت معیشتی و احساس بیاثری اجتماعی است؛ در حالی که همین اقشار، در تمام انتخابات و بزنگاههای حساس، ستون فقرات مشارکت سیاسی و اجتماعی کشور بودهاند.»
عضو هیات رئیسه جبهه اصلاحات هشدار داد که بیتوجهی به مطالبات این گروهها، حتی اگر به اعتراض خیابانی منجر نشود، بهصورت خزنده اعتماد عمومی و مشروعیت سیاستهای حاکمیتی را تضعیف خواهد کرد.
فرج کمیجانی یکی از ریشههای وضعیت موجود را تضعیف نهادهای میانجی دانست و گفت: «احزاب، گروه ها ، تشکلهای صنفی و نهادهای مدنی انتظار ندارند جای دولت تصمیم بگیرند، اما باید بهعنوان کانال انتقال مطالبات اجتماعی و بازوی عقلانیسازی سیاستگذاری به رسمیت شناخته شوند. حذف یا بیاثرکردن این نهادها، هم جامعه را به حاشیه میراند و هم دولت را از بازخورد واقعی محروم میکند.»
دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن قدردانی از توجه ویژه رئیسجمهور به حوزه آموزش و پرورش و برگزاری بیش از پنجاه جلسه مسئلهمحور در این حوزه، تصریح کرد: «با وجود این اهتمام قابل تقدیر، به دلیل محدود بودن ترکیب شرکتکنندگان و بستهبودن دایره گفتوگو، این جلسات بازتاب مؤثری در بدنه فرهنگیان نداشته و حتی برخی اولویتهای مورد تأکید رئیسجمهور، در نظام آموزشی بهدرستی اجرایی نشده است؛ امری که به تشدید نارضایتیها انجامیده است.»
وی با اشاره به گذشت ۱۴ ماه از آغاز دولت، خواستار شکلگیری گفتوگوی اجتماعی فراگیر با ذینفعان واقعی آموزش و پرورش شد و پیشنهاد داد:«یک جلسه مستقل، ویژه و مسئلهمحور با حضور نمایندگان واقعی تشکلهای فرهنگیان با گرایشهای مختلف فکری و صنفی برگزار شود تا تصمیمهای دولت مستقیماً بر اساس مطالبات شفاف معلمان اتخاذ شود و اعتماد آسیبدیده امکان ترمیم یابد.»
فرج کمیجانی در جمعبندی سخنان خود، سه اقدام فوری دولت برای ترمیم انسجام اجتماعی را چنین برشمرد:
۱- اقدام معیشتی ملموس و منطبق با نرخ واقعی تورم برای حقوقبگیران و بازنشستگان؛
۲- نهادینهکردن گفتوگوی مستمر و پیشینی دولت با احزاب و تشکلها پیش از تصمیمهای کلان؛
۳- ایستادگی شفاف و عملی دولت پشت تصمیمهای خود و حمایت واقعی از کارگزاران همفکرش .
عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران در پایان تأکید کرد:«انسجام ملی نه با سکوت تحمیلی ساخته میشود و نه با حذف تفاوتها؛ بلکه با اعتماد متقابل، مشارکت واقعی و شریکدانستن جامعه در حل مسائل کشور تحقق می بابد