افسرگی و خستگی روزانه را با این خوراکی ها تار و مار کنید | زندگی شاد و روتین سالم با این روش ها

غذاهای مفید برای مغز می‌توانند به سالم نگه داشتن اندام حیاتی بدن کمک کنند و در عین حال باعث می‌شوند با بهبود عملکرد مغز از آلزایمر در امان بمانید. با خوردن غذاهای مفید برای مغز حافظه تان را تقویت کنید و قدرت تمرکزتان را بالا ببرید. در این مقاله 11 ماده غذایی مفید برای مغز معرفی می‌شود که خوب است به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

کدخبر : 4856
سایت سرگرمی روز :

11 ماده غذایی که سلامت مغز را بهبود می‌دهد!

غذاهای مفید برای مغز می‌توانند به سالم نگه داشتن اندام حیاتی بدن کمک کنند و در عین حال باعث می‌شوند با بهبود عملکرد مغز از آلزایمر در امان بمانید. با خوردن غذاهای مفید برای مغز حافظه تان را تقویت کنید و قدرت تمرکزتان را بالا ببرید. در این مقاله 11 ماده غذایی مفید برای مغز معرفی می‌شود که خوب است به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

ماهی چرب

وقتی مردم در مورد غذاهای مفید برای مغز صحبت می‌کنند، ماهی های چرب اغلب در صدر فهرست قرار می‌گیرند. ماهی آزاد، قزل آلا و ساردین همگی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. حدود 60 درصد از مغز شما از چربی ساخته شده است و نیمی از این چربی از اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است.

مغز از امگا 3 برای ساخت سلول های مغز و عصب استفاده می‌کند. همچنین این چربی‌ها برای یادگیری و تقویت حافظه ضروری هستند.

فراموش نکنید که برای جلوگیری از آلزایمر که با افزایش سن همراه است، حتما باید از غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.

از طرف دیگر، کمبود امگا 3 کافی در بدن با اختلالات یادگیری و همچنین افسردگی مرتبط است.

قهوه

حتما عاشق قهوه هستید و هر صبح یک فنجان می‌نوشید، اگر اینطور باشد ناخودآگاه به سلامت مغزتان کمک کرده اید. زیرا دو جزء اصلی قهوه – کافئین و آنتی اکسیدان ها – می‌توانند به سلامت مغز کمک کنند.

کافئین موجود در قهوه دارای اثرات مثبت بر مغز است. مثلا:

افزایش هوشیاری و رفع کسالت: کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می‌شود، مغز شما را هوشیار نگه می دارد.

بهبود خلق و خو: کافئین همچنین ممکن است برخی از انتقال دهنده های عصبی “احساس خوب” مثل دوپامین را در مغز تقویت کند.

افزایش تمرکز: یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین منجر به بهبود تمرکز و تقویت حافظه می‌شود.

نوشیدن قهوه در درازمدت با کاهش خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است.

زغال اخته

زغال اخته فواید زیادی برای سلامتی دارد که یکی از آن ها بهبود و تقویت عملکرد مغز است. زغال اخته و انواع توت ها با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی همراه هستند. آنتی اکسیدان ها در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب واکنش نشان می‌دهد و از پیری مغز و بیماری های عصبی جلوگیری می‌کند. برخی از آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته در مغز انباشته می‌شوند و به بهبود ارتباط بین سلول های مغز کمک می کنند.

بر اساس یک بررسی زغال اخته می‌تواند به بهبود حافظه و برخی فرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان کمک کند.

سعی کنید از زغال اخته در ترکیب غلات صبحانه استفاده کنید یا به شکل اسموتی در میان وعده ها مصرف کنید.

زردچوبه

این ادویه با رنگ زرد تیره یک عنصر کلیدی در پودر کاری است و فواید زیادی هم برای مغز دارد. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، از سد خونی مغزی عبور می‌کند، یعنی می‌تواند مستقیما وارد مغز شود و برای سلول‌های آن مفید باشد.

همچنین زردچوبه ماده آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند بلکه کورکومین موجود در آن عاملی پیشگیرانه از ابتلا به آلزایمر است.

این ادویه همچنین باعث کاهش افسردگی می‌شود. کورکومین منجر به افزایش سروتونین و دوپامین می‌شود که هر دو بر بهبود خلق و خو تاثیر دارند. یک بررسی نشان داد که کورکومین می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را از بین ببرد. همچنین کورکومین به رشد سلول‌های جدید مغز کمک می کند.

فراموش نکنید که کورکومین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز را تقویت می‌کند، نوعی هورمون رشد که بر رشد سلول‎های مغز تاثیرگذار است.

کلم بروکلی

بروکلی مملو از ترکیبات گیاهی قدرتمند، از جمله آنتی اکسیدان ها است. همچنین این سبزیجات سرشار از ویتامین K است و بیش از 100 درصد از مصرف روزانه مورد نیاز بدن شما به این ویتامین را تامین می‌کند.

بر اساس مطالعات انجام شده در بزرگسالان مسن‌تر، مصرف بیشتر ویتامین K با تقویت حافظه و وضعیت شناختی بهتر مرتبط است.

تخمه کدو تنبل

تخمه کدو حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از بدن و مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. این مغز خوشمزه همچنین منبع عالی منیزیم، آهن، روی و مس است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: