این گیاه قاتل قند خون شناخته شد

شیوع جهانی بیماری دیابت طی 2 دهه اخیر به دلیل افزایش چاقی و کاهش تحرک به وضوح افزایش یافته است . بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، بیش از 3 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و چنانچه در ایران اقدامات موثری صورت نپذیرد تعداد مبتلایان به دیابت به 7 میلیون نفر خواهد رسید .

کدخبر : 13230
سایت سرگرمی روز :

گیاه استویا بومی نواحی شمالی آمریکای جنوبی است ولی در محدوده وسیعی از شرایط آب و هوایی رشد میکند بطوریکه در مناطق سرد به صورت یک گیاه یکساله تنها یک بار در فصل گرم سال برداشت میشود و در مناطق گرم که دمای کمتر از 5 درجه سانتیگراد نداشته باشند بصورت یک گیاه دائمی 2 تا 5 سال برداشت میشود.

ارزش بالای اقتصادی گیاه حتی امکان تولید گلخانه ای آنرا نیز فراهم کرده است. مناسب ترین دما برای رشد گیاه محدوده 20-25 درجه سانتیگراد است ولی دما در رویشگاه اصلی این گیاه 21-43 درجه سانتیگراد است .

11706me74

گیاه از طرق مختلف از جمله بذر، قلمه و کشت بافت تکثیر میشود که در همه موارد ابتدا باید میزان ترکیبات شیرین کننده موجود در گیاه مورد ازمایش و تایید قرار گیرند. استویولهای جدا شده از برگ استویا در 9-3 = pH و تا دمای زیاد (100درجه سانتیگراد) شکسته نمیشوند، تخمیر نمی شوند و رنگ آنها نیز در فرایند پخت تغییر نمی کند.

به این دلایل دارای طیف وسیعی از کاربردها در فرآورده های خوراکی دارند. تحقیقات زیادی در ارتباط با استخراج و خالص سازی شیرین کننده های موجود در برگ خشک شده گیاه استویا انجام شده است. عمل استخراج در درجه حرارت های 25-0 درجه سانتی گراد قابل اجراست. برای خالص سازی ترکیبات استخراج شده معمولأ از ستونهای تبادل یونی استفاده می شود.

stevia-

برای خالص سازی rebaudiosideA که شیرین ترین ترکیب است, می توان از میکرو فیلتر نیز استفاده نمود . در اکثر کشورهای اسیایی بخصوص ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته stevioside 95%  و Rebaudioside A  که فاقد کالری بوده و قند خون را افزایش نمی دهد هم اکنون جایگزین شکر و دیگر شیرین کننده های صنعتی شده است. گزارشات بالینی حاکی از موثر بودن این شیرین کننده‌ غذایی بدون کالری در کاهش قند خون بیماران دیابتی است و همچنین قابل استفاده در نوشابه ها، شیرینی جات، بستنی، کیک و …بجای شکر می‌باشد. فراورده های تهیه شده از عصاره این گیاه نه فقط برای بیماران دیابتی بلکه مورد استفاده برای عام مردم است. لذا تلاش در تحقیق و تولید روی عصاره این گیاه و ترکیبات آن یک ضرورت ملی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: