با مصرف این سبزی ها از انواع سکته ها در امان بمانید

مطالعات نشان می دهد مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی ممکن است به جلوگیری از تصلب شرایین یا گرفتگی عروق که عامل اصلی خطر سکته مغزی و حمله قلبی است، کمک کند.

کدخبر : 14256
سایت سرگرمی روز :

محققان موءسسه تحقیقات قلب در استرالیا در جریان تحقیقات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در کلم بروکلی می‌تواند در پیشگیری و درمان سکته موثر باشد.

 هر ساله حدود ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان سکته مغزی را تجربه می‌کنند. این نوع سکته یک بیماری قلبی و عروقی است و زمانی رخ می‌دهد که خون و اکسیژن به مغز نمی‌رسند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، بسته به نوع سکته، استفاده از دارو درمان اصلی شکستن لخته‌های خون است. اینکه درمان با چه سرعتی انجام می‌شود و اثربخشی آن تأثیر زیادی بر بهبودی فرد پس از سکته دارد، نکته دیگری است. دانشمندان تخمین می زنند که تنها حدود ۱۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی بهبودی کامل پیدا می‌کنند. از همین رو همواره تحقیقات برای یافتن راه حلی برای درمان مکمل انواع سکته در جریان بوده است.

از جمله این تحقیقات، مطالعه‌ انجام گرفته توسط محققان موءسسه تحقیقات قلب در نیو ساوت ولز استرالیا است. محققان پس از اتمام تحقیقات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در کلم بروکلی ممکن است به پیشگیری و درمان سکته مغزی کمک کند. نتایج این مطالعه اخیراً در نشریه «ای سی اس سنترال ساینس» منتشر شده است.

مطالعات گذشته نشان می دهد که سکته مغزی در حال حاضر دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

دکتر ژیو لیو، محقق و رئیس بخش سیگنالینگ حفاظتی قلبی و کشف دارو در موسسه تحقیقات قلب در نیو ساوت ولز استرالیا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: سکته مغزی بار اقتصادی قابل توجهی را بر سیستم سلامت کشورها وارد می کند. درمان این عارضه در آمریکا در مجموع حدود ۳۴ میلیارد دلار در سال هزینه دارد.

وی گفت: حدود ۸۵ درصد از این موارد به دلیل انسداد در شریان منتهی به مغز است که مغز را از مواد مغذی ضروری محروم می‌کند.

دکتر لیو افزود: تنها یک عامل درمانی به نام فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی (پروتئین tPA یک عامل اختصاصی فیبرین است که موجب حل کردن لخته‌های خونی و جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی می‌شود) وجود دارد که برای حل این لخته‌ها تأیید شده است، اما اثربخشی آن کمتر از حد مطلوب است و میزان موفقیت آن کمتر از ۲۰ درصد است.

وی گفت: بنابراین، نیازها در این زمینه برآورده نشده و برای بهبود اثربخشی tPA و شناسایی گزینه‌های درمانی بیشتر برای بیماران سکته مغزی مد نظر قرار گرفته است.

برای این مطالعه، دکتر لیو و تیمش به یک منبع معتبر گیاهی چلیپایی متداول یعنی کلمبروکلی روی آوردند. دکتر لیو توضیح داد: کلم بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی برای این تکامل یافته‌اند که دسته منحصر به فردی از محصولات طبیعی به نام ایزوتیوسیانات‌ها را تولید کنند که به دلیل خواص پیشگیری کننده از شیمی درمانی شهرت دارند.

او افزود: این ویژگی کنجکاوی ما را برانگیخت و این سوال را در ذهن ما ایجاد شد که آیا این سبزیجات می‌توانند یک مساله مبرم در درمان سکته مغزی یعنی یافتن یک رقیق‌کننده خون ایمن‌تر و مؤثرتر برای هم افزایی با پلاسموژن بافتی (tPA) را حل کنند، این اولین مطالعه‌ای نیست که به بررسی سبزیجات چلیپایی و سلامت مغز و قلب می پردازد.

مطالعه‌ای که در آوریل ۲۰۱۸ منتشر شد نشان داد که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی ممکن است به جلوگیری از تصلب شرایین یا گرفتگی عروق که عامل اصلی خطر سکته مغزی و حمله قلبی است، کمک کند.

در پایان این مطالعه، دانشمندان دریافتند افزودن ترکیب مشتق شده از بروکلی به tPA، میزان موفقیت دارو را به ۶۰ درصد می‌رساند.

علاوه بر این، محققان گزارش دادند که در طول آزمایش اولیه، هنگامی که مولکول‌های مشتق شده از کلم بروکلی تجویز شدند، به کاهش سرعت شروع سکته کمک کردند.

منبع: همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: