عمرا اگه میدونستی نباید پوست پرتقال و دور بریزی | کاربردهای باورنکردنی پوست پرتقال

پرتقال دارای طبع معتدل است و ترکیباتی نظیر روغن فرار،نشاسته ،چربی ، قند نوعی ماده تلخ ، فلاونوییدها و ویتامین های A وBوC را دارد همچنین املاح معدنی به ویژه سدیم که در پرتقال رسیده به وفور یافت می شود.

پرتقال دارای طبع معتدل است و ترکیباتی نظیر روغن فرار،نشاسته ،چربی ، قند نوعی ماده تلخ ، فلاونوییدها و ویتامین های A وBوC را دارد همچنین املاح معدنی به ویژه سدیم که در پرتقال رسیده به وفور یافت می شود.

تورونچ یا پرتقال از خانواده مرکبات (Rutaceae) است و دامنه انتشار و محل های عمده رویش این گیاه پرتقال ابتدا از چین به هند بوده است و سپس مسلمانان بخصوص عثمانی ها آن را به اروپا بردند در حال حاضر بیش از ۲۰۰نوع از این میوه در آمریکا کاشته می شود در ایران نیز به عنوان یک محصول باغی به شکل گسترده ای مورد کاشت و پرورش قرار می گیرد.

پرتقال دارای طبع معتدل است و ترکیباتی نظیر روغن فرار،نشاسته ،چربی ، قند نوعی ماده تلخ ، فلاونوییدها و ویتامین های A وBوC را دارد همچنین املاح معدنی به ویژه سدیم که در پرتقال رسیده به وفور یافت می شود.

خواص درمانی پرتقال

پرتقال این گیاه دارویی با ارزش را چینی ها به دنیا معرفی کردند و در قرون وسطی پزشکان عرب به آن توجه خاصی داشتند در قرن شانزدهم عصاره روغنی پرتقال به نام روغن نرولی کشف شد که دارای خواص ضدعفونی کننده و معطر است.

چرا نباید پوست پرتقال را دور بیندازیم؟

میوه پرتقال در چین به شکل رسیده ونارس استفاده دارویی داشته و به عنوان محرک گوارش و ضد یبوست استفاده می شود. برای درمان سرفه های خشک ،آرامش اعصاب، بی خوابی و شک عصبی مفید است ودر طب سنتی چین عقیده بر این است که مصرف میوه پرتقال موجب تحریک انرژی راکد در بدن می شود.

پوست میوه به شکل تازه و خشک شده استفاده دارویی داشته و برای تقویت سیستم گوارشی و دستگاه تنفسی و خلط آور مفید است

خواص دمکره پوست پرتقال

دمکرده پوست پرتقال را می توان هم از پوست خشک هم از پوست تازه تهیه کرد برای منظور مقدار ۱۰گرم پوست تازه ویا۵ گرم پوست خشک را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده .به مدت ۵ دقیقه جوشانده و برای درمان ناراحتی های گوارشی نظیر سوء هاضمه ،یبوست، نفخ و نیز درمان ناراحتی های دستگاه گوارشی روزانه ۳ فنجان مصرف کنید.

دمکرده پوست پرتقال را با مقدار مساوی عسل ترکیب کرده و پس از خنک شدن برای درمان سرفه به مقدار ۲ الی ۴ میلی لیتر تا بهبودی کامل مصرف کنید.

تنتور تهیه شده از میوه‌های پرتقال دارای اثرهای درمانی مفید بر بیماری های سیستم عصبی نظیر ترس،بیخوابی و شک عصبی بوده وبرای این منظور می توان ۱۰قطره از تنتور میوه پرتقال را در موقع خواب میل کرد.

عرق تهیه شده از شکوفه های پرتقال که تبخیر شده به عنوان یک داروی ضد نفخ،آرامبخش، ضد اضطراب و بی خوابی مفید بوده است. وبرای این منظور می توان ۵ الی ۱۰ قطره در هر وعده به غذا اضافه کرده و میل کنید.

کرم: ۱ الی۲ قطره از روغن نرولی را به کرم های مرطوب کننده پوست اضافه کرده و برای درمان ضایعات پوستی از آن استفاده کنید.

فواید سلامتی پوست پرتقال

1. کاهش فشار خون :
پوست پرتقال می تواند برای کاهش فشار خون استفاده شود. برای هزاران سال به عنوان بخشی از داروهای گیاهی چینی مرسوم بوده است.

2. سرکوب افسردگی و اضطراب با روغن پرتقال:
روغن پرتقال می تواند به طور طبیعی برای از بین بردن اضطراب و افسردگی با استفاده از حمام یا ماساژ در قسمت گیجگاهی و پیشانی استفاده شود.

3. بهبود سلامت قلب از خواص پوست پرتقال:
پوست پرتقال حاوی ترکیباتی به نام نبیلتیتین است که باعث کاهش خطر، التهاب و بیماری قلبی می شود.

4. کاهش کلسترول بد یکی از خواص پوست پرتقال:
نابیلیتین موجود در پوست پرتقال همچنین با کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن تاثیر مثبتی بر سلامت شما دارد.

5. پوست پرتقال برای کمک به کاهش وزن:
از آنجایی که پوست پرتقال کالری کم و فیبر زیادی دارد، در جلوگیری از مصرف کالری توصیه شده روزانه شما بسیار مفید است.

همچنین از تشکیل بافت چربی جلوگیری می کند.
6. کاهش مشکلات تنفسی با پوست پرتقال:
مصرف پوست پرتقال ریه های شما را پاک می کند، این کار کمک می کند تا هر نوع خلط که باعث تنگی ریه می شود از بین برده شود.

7. مقابله با سرطان با پوست پرتقال:

تحقیقات نشان می دهند که خوردن پوست پرتقال می تواند شما را از تعدادی از سرطان های مختلف از جمله سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان کولورکتال محافظت کند.

8. پوست پرتقال برای جلوگیری از مسائل گوارشی:
پلی ساکارید غیر محلول موجود در پوست پرتقال به جلوگیری از یبوست، سوزش سر دل، تهوع و تشکیل اسید بیش از حد در معده کمک می کند.
9. پوست پرتقال برای بهبود سلامت دهان:
پوست پرتقال را در برابر دهان و دندان خود بگذارید تا نفس خود را تازه تر کنید. دندان هایتان را سفید کنید و حتی حساسیت آنها را کاهش دهید.

10. سفید کردن طبیعی پوست:
ویتامین C که در پوست پرتقال است، کمک می کند تا لکه های تیره و لکه های قرمز روی پوست را روشن کنید. پوست پرتقال را بر روی پوست خود بمالید و یا آن را به یک ماسک تبدیل کنید.

11. اسکراب بدن با پوست پرتقال:
در حالی که در حال دوش گرفتن هستید، کمی از پوست پرتقال را در پد گاز استریل قرار دهید و روی پوست خود بمالید. این اسکراب پوست شما را روشن می کند و بوی خوبی می دهد.

برنا

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید