یه عمر اشتباه غذا سرخ می کردیم | ترفند سرخ کردن غذا بدون چرب شدن تابه

غذا سرخ کن بدون این که روی تابه حتی یه لک بیفته رو اینجا یاد بگیر.

می‌توان با انداختن کاغذ روغنی کف تابه، غذا را بدون چرب شدن تابه سرخ کرد. این روش برای سرخ کردن غذاهایی مانند مرغ، ماهی، سبزیجات، و پنیر برشته مناسب است.

برای سرخ کردن غذا بدون چرب شدن تابه با کاغذ روغنی، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک تکه کاغذ روغنی را به اندازه کف تابه برش دهید.
کاغذ روغنی را کف تابه قرار دهید.
مقدار کمی روغن مایع را روی کاغذ روغنی اسپری کنید یا بریزید.
غذا را روی کاغذ روغنی قرار دهید.
تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و غذا را سرخ کنید.
نکات مهم در سرخ کردن غذا با کاغذ روغنی:

کاغذ روغنی باید کاملاً کف تابه را بپوشاند.
مقدار روغن مایع را به اندازه‌ای بریزید که غذا به آن نچسبد.
حرارت تابه را زیاد نکنید، زیرا ممکن است کاغذ روغنی بسوزد.
غذا را زیاد سرخ نکنید، زیرا ممکن است کاغذ روغنی آن را به هم بچسباند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از یک رژیم غذایی بدون روغن پیروی می‌کنید حتماً تا به حال به فکر پیدا کردن روش‌هایی برای طبخ غذای بدون روغن بوده‌اید. افراد بسیاری به دلایل مختلف از رژیم‌های کم کالری و کم روغن پیروی می‌کنند. به طور مثال اگر از بالا بودن کلسترول بد خون، بالا بودن چربی خون، ابتلا به فشار خون بالا، چاقی و اضافه وزن رنج می‌برید بهتر است میزان مصرف روغن را تا حد ممکن کاهش دهید.

همان طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای طبخ مواد غذایی مختلف از جمله گوشت‌ها، سبزیجات، حبوبات و غیره در یک رژیم غذایی بدون روغن وجود دارد. از این جمله می‌توان به آب پز کردن، بخار پز کردن، کباب کردن، گریل نمودن، سرخ کردن و غیره اشاره کرد.

در این میان روش‌هایی مانند سرخ کردن به طور کامل با روغن انجام می‌شود و به اصطلاح مواد غذایی به طور کامل در روغن غوطه ور می‌شوند. اما می‌توان گفت روش‌های مختلفی برای کاهش میزان مصرف روغن برای سرخ کردن مواد غذایی مختلف وجود دارد که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.قبلا سرخ کردن بادمجان بدون روغن را به شما آموزش دادیم.

وظیفه چربی‌ها در بدن تأمین کردن میزان انرژی مورد نیاز بدن، ترمیم بافت‌های مختلف بدن و جا به جا کردن ویتامین‌های محلول در چربی در بدن است. پس می‌توان گفت بدن به مقدار مشخصی از چربی‌ها نیاز داشته و کم بودن بیش از حد آن و حذف کامل چربی در رژیم غذایی بدون روغن کار درستی نیست. در حقیقت بدن انسان قادر است چربی مورد نیاز خود را از چربی‌های موجود در مواد غذایی مانند دانه‌ها، گوشت‌ها و غیره دریافت کند.

پس می‌توان گفت روغنی که به صورت روغن سرخ کردنی و روغن مخصوص سالاد و پخت و پز به غذاها اضافه می‌شود روغن مازاد بوده و بدن به آن‌ها احتیاج ندارد. پس به صورت چربی اضافی در بدن ذخیره شده و منجر به چاقی یا افزایش سطح چربی بد خون می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت میزان چربی مورد نیاز بدن حدود 30 گرم در روز برای زنان و 40 گرم در روز برای مردان است. نکته مهم این است که باید از چربی‌های غیر اشباعی که در مواد غذایی وجود دارد در رژیم غذایی بدون روغن استفاده کرده و مصرف چربی‌های ترانس و اشباع مانند کره، روغن و غیره را تا حد امکان کاهش داده و محدود کنید.

همان طور که اشاره شد پخت غذاهای مختلف در رژیم غذایی بدون روغن نیازمند مصرف کمی روغن است. به طور مثال در روش سرخ کردن که غذاها به صورت روغن جوش تهیه می‌شوند میزان روغن مصرفی بسیار بالا بوده و تنها با برخی از ترفندها می‌توان این روغن را کاهش داد و در برخی موارد حذف کرد.

خیس کردن در آب و نمک
به طور مثال از جمله ترفندهایی که به کمک آن می‌توان میزان مصرف روغن را به هنگام سرخ کردن برخی از مواد غذایی مانند سیب زمینی یا بادمجان در رژیم غذایی بدون روغن کاهش داد، خیس کردن آن‌ها در آب نمک و سپس خشک کردن آن‌ها است. یا غلتاندن در آرد قبل از سرخ کردن نیز از ترفندهایی است که به کاهش مصرف روغن کمک می‌کند.

استفاده از ظروف تفلون
اما همان طور که می‌دانید بیشتر مصرف روغن به دلیل جلوگیری از چسبیدن غذا به کف ظرف انجام می‌گیرد. حتی در ظروفی مثل تفلون که ادعا می‌شود غذا به آن‌ها نمی‌چسبد پس از مدتی با ایجاد خط و خش در کف این ظرف‌ها، چسبندگی غذا اتفاق می‌افتد.

با کمی آزمایش شروع کنید
اگر بدون روغن یا کره غذا نپخته اید و این اولین بار است که این کار را انجام می دهید ، کمی آزمایش کنید. با نصف مقدار روغن/کره از مقدار معمول استفاده کنید. به عنوان مثال ، می توانید پیاز و سیر را در ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون تفت دهید و سپس کمی آب به ظرف اضافه کنید. ببینید طعم آن را دوست دارید یا خیر. از گیاهان و ادویه جات برای طعم دادن و چشیدن غذا استفاده کنید. این طعم بی مزه را جبران می کند.

روش پخت را تغییر دهید
بخارپز کردن ، سرخ کردن ، پختن ، پختن در مایکروویو ، تفت دادن و کباب کردن چند روش آسان برای پخت سبزیجات و گوشت بدون روغن است. این روش ها نیازی به چربی ندارند و روشهای سالم و خوشمزه ای برای پخت غذا هستند. برای پختن گوشت بدون روغن در تابه ، ابتدا گوشت را یخ زدایی کنید. استیک را در ماهیتابه بگذارید و با حرارت متوسط ​​زیاد گوشت را به مدت ۳ دقیقه تفت دهید. برگردانید و طرف دیگر را بپزید.

بخارپز کردن یک روش ساده و اساسی برای پخت و پز بدون افزودن چربی است، در حالی که مواد مغذی مهم، رنگ و طعم را حفظ می کند. می توانید از بخار پز برقی یا سبد بخارپز در قابلمه با مقدار کمی آب روی حرارت متوسط ​​استفاده کنید. آب را به مدت کافی به جوش بیاورید تا غذا بپزد و بسته به دستور پخت یا بافت دلخواه شما بخارپز شود.

از هواپز برای سرخ کردن استفاده کنید
هوا پزیک وسیله مدرن برای سرخ کردن با روغن بسیار کم است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید