این گیاه قاتل بیماری قلب و عروق و کبد و گوارش است

کنگر و انواع گوناگون آن از جمله کنگر فرنگی و کنگر کوهی به دلیل خواص درمانی بالایی که دارند از سده‌ها پیش استفاده شده و به حفظ سلامتی مردم کمک کرده‌اند. شما با اضافه کردن این گیاه به برنامه‌ی غذایی خود می‌توانید سلامت قلب و عروق، کبد و دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشید و از انواع بیماری‌ها در پیشگیری کنید.

کدخبر : 14997
سایت سرگرمی روز :

 

گنگر یکی از گیاهانی است که  در دوران قدیم از آن استفاده های فراوانی می شد.

چون در هضم مواد غذایی  نقش بسیار مهمی داشت.در طب های سنتی از برگ کنگر به عنوان ماده ای که باعث افزایش ادرار می شود  استفاده می شد.

 همچنین محرک کلیه ها و محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا می باشد.

 در حالی که سرشار از پتاسیم می باشد.

ولی از لحاظ انرژی محدود است.

خواص درمانی گیاه کنگر:

*سرگل های این گیاه برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند.

*از عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها استفاده می شود.

*از کنگر در درمان یرقان ،سوء هاضمه،احساس ناراحتی در معده ،نفخ ،بی اشتهایی نیز استفاده می شود.

*از ریشه کنگر و حتی عصاره آن برای تهوع ،اسهال خفیف ،یا یبوست،نارسایی کبد،و کم خونی بعد از جراحی استفاده می شود.و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند. حتی در بعضی از کشور ها به عنوان محرک تمایلات جنسی استفاده می شود.

*ماده ای به نام سینارین در عصاره برگ کنگر وجود دارد. که باعث کاهش کلسترول خون می شود.حتی در کاهش سطح گلیسیرید خوننیز موثر می باشد.

*دو ماده مهم به نام سینارین و اسید کافئیک موجود در این گیاه کبد را در برابر عفونت حفظ می کند. و به کبد کمک می کند که در صورت تخریب بتواند دوباره خود را از نو بسازد.

*اینولین موجود در کنگر باعث کاهش باکتری های مضر و افزایش باکتری های مفید در مدفوع می شود. و همچنین در حفظ سلامتی روده موثر است. و خطر به سرطان روده باریک را کاهش می دهد.و به دلیل انتی اکسیدانی که در کنگر وجود دارد از پوست در برابر سرطان محافظت می کند.

بزرگسالان بر ای اینکه بتوانند از اثرات آن بهر مند شوند ۴ گرم از برگ خشک کنگر یا حتی خام آن را سه بار در طول روز مصرف کنند.

چه افرادی باید از خوردن گنگر پرهیز کنند:

*زنان باردار ،کودکان و بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی باید از مصرف برگ کنگر بپرهیزند.

*برگ کنگر محرک انقباض کیسه ی صفراست. افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند نباید آن را مصرف کنند. زیرا افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می شود.

*همچنین افرادی که به این گیاه و یا خواص آن حساسیت دارند نباید آن را مصرف کنند.

 

منبع: صدآنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: