سنگ کلیه دارید ؟ این گیاهان مخصوص شماست

سنگ کلیه، تشکیل سنگ در کلیه، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین بیماریها در دستگاه ادراری با میزان عود 50 درصد50در بازه زمانی 5 تا 10 سال است.

کدخبر : 15333
سایت سرگرمی روز :

سنگ کلیه سومین اختلال شایع در بیماری های ادراری است و گزارش شده است که 10 تا 12 درصد افراد در کشورهای صنعتی (10٪ از مردان و 3٪ از زنان) در طول زندگی خود ابتلا به سنگ در مجاری ادراری را تجربه میکنند. اتیولوژی این اختلال چند فاکتوری بوده و مربوط به ژنتیک، رژیم غذایی و عدم فعالیت فیزیکی مناسب است.

سنگهای حاوی کلسیم رایجترین سنگهای کلیه هستند (75-90٪) و سپس سنگهای منیزیم فسفات آمونیوم (struvite) (10-15٪)، اسید اوریک (3-10٪) و سیستین (1-5٪) بیشترین میزان فراوتنی را دارند. روند تشکیل سنگ در دستگاه ادراری با تجمع کریستالها، هسته ای شدن آنها و رشد ذرات نامحلول همراه است. سنگ ها ممکن است نشانه های مختلفی از قبیل درد، انسداد، عفونت و خونریزی سیستم ادراری را داشته باشند.

درمان و مدیریت سنگ های کلیوی مبتنی بر تکنیک های جراحی و استفاده از امواج و پرتوها باشد که البته پیچیده و گران قیمت بوده و عود مجدد سنگ ها را تحت تاثیر قرار نمی دهند. داروهای گوناگون از جمله تیازید به عنوان دیورتیک به کار می روند اما به دلیل اثر بخشی محدود، بررسی درمان های دارویی جدید برای مدیریت این بیماری ارزشمند است.

با توجه به مطالعات و کارآزماییهای بالینی صورت گرفته گونه های زیر به عنوان کاندیداهای موثر و مناسب در درمان و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه قابل توجه می باشند:

جعفری Punica granatum(pomegranate),

انار Pistacia lentiscus (mastic),

پسته مصطکی Solanum xanthocarpum (yellow-fruit nightshade),

Urtica dioica(stinging nettle),

گزنه Dolichos biflorus (horse gram)

, Ammi visnaga (khella),

Nigella sativa (black-cumin), زیره سیاه

Hibiscus sabdariffa (roselle), چای ترش

Origanum vulgare (oregano) اوریگانو

در کنار گونه های گیاهی، فیتو کمیکالها و پلی فنلهایی مانند catechin, epicatechin, epigallocatechin-3-gallate, diosmin, rutin, quercetin, hyperoside, and curcumin نیز در درمان سنگهای کلیه و مجاری ادراری موثر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • فاطمه صادقی
    0

    عالی...