حق مسکن کارگران | حق مسکن کارمندان

حق مسکن کارگران در سال جدید افزایش یافت؟ | حق مسکن کارگران چقدر شد؟ + زمان پرداخت

یک فعال حوزه کار مصوبه حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران را از ابتدای فروردین ماه امسال قابل اعمال دانست و گفت: مصوبه پیشنهادی شورای عالی کار از هر زمان که در هیات وزیران به تصویب برسد، معوقات آن به کارگران پرداخت خواهد شد.

کدخبر : 1552
سایت سرگرمی روز :

اگرچه دولت ایران برای فراهم کردن مسکن مناسب به کارگران تلاش می‌کند، اما هنوز مسئله حق مسکن کارگران یکی از چالش‌های اساسی در ایران است. حق مسکن کارگران در ایران به عنوان یک سیاست عمومی و به منظور حمایت از حقوق اساسی کارگران و تامین مسکن برای آنها اجرا شده است.به طور کلی، حق مسکن کارگران شامل اعطای وام‌های مسکن با نرخ بهره پایین و تسهیلات مالی دیگر برای ایجاد و توسعه مسکن برای کارگران است.برای اجرای حق مسکن کارگران، دو سازمان مستقل به نام‌های "صندوق توسعه مسکن" و "سازمان ملی مسکن" در ایران فعالیت می‌کنند. در ادامه به جدیدترین اخبار از حق مسکن کارگران میپردازیم.

یک فعال حوزه کار مصوبه حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران را از ابتدای فروردین ماه امسال قابل اعمال دانست و گفت: مصوبه پیشنهادی شورای عالی کار از هر زمان که در هیات وزیران به تصویب برسد، معوقات آن به کارگران پرداخت خواهد شد.

به گزارش بانک اول هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای مصوبه افزایش حق مسکن کارگران اظهار کرد: شورای عالی کار امسال مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران را ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد که جهت اجرا باید به تصویب هیات وزیران برسد. وزیر کار اعلام کردند که مجوز تصویب آن را از هیات وزیران می گیرند و امیدواریم که هرچه سریع‌تر تصویب و این افزایش به کارگران پرداخت شود.

وی تصریح کرد: حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی از ابتدای فروردین ماه امسال قابل اعمال است و از هر زمانی که مصوبه پیشنهادی شورای عالی کار به تصویب هیات وزیران برسد، معوقات آن به حساب کارگران واریز می شود.

ابوی درباره احتمال تغییر رقم پیشنهادی حق مسکن توضیح داد: کاهش مبلغ کمک هزینه مسکن امکانپذیر نیست زیرا سال گذشته به دنبال کاهش آن، مصوبه به هیات تطبیق مقررات مجلس رفت و همان مصوبه شورای عالی کار عینا تایید و اجرایی شد.

وی افزود: در صورتی که به هر دلیلی نیاز به اصلاح یا تغییر مصوبه باشد، باید به شورای عالی کار بازگردد تا اعضا در خصوص آن تصمیم بگیرند اما وزیر کار اعلام کردند که مجوزش را می‌گیرند و ما امیدواریم که این مطالبه کارگران تحقق یابد.

این فعال حوزه کار در عین حال درباره اجرای مصوبه شورای عالی کار در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در قانون تامین اجتماعی عنوان شده که حداقل دریافتی مستمری بگیران نباید از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر باشد و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می‌تواند ۲۱ درصد افزایش سایر سطوح مزدی را پایه بگذارد و بر اساس درصد حداقل بگیران رقم بیشتری به منظور ترمیم مزد بازنشستگان در نظر بگیرد.

ابوی گفت: سال گذشته مصوبه شورای عالی کار در مورد بازنشستگان مورد توجه قرار نگرفت و ۱۰ درصد اعمال شد که نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی را به دنبال داشت. اگر سازمان تامین اجتماعی تمایل داشته باشد می‌تواند به جهت تقویت قدرت معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران این رقم افزایش ۲۷ درصدی حداقل مزد را افزایش دهد./ایسنا

به نقل از تسنیم؛ هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار ، با اشاره به ابلاغ بخشنامه مزد ۱۴۰۲ از سوی وزیر کار به استان ها گفت:  کمک هزینه مسکن کارگران در راستای تسهیل تأمین مسکن کارگران از جمله حقوق قانونی کارگر در قانون کار است که برای سال ۱۴۰۲ در شورای عالی کار ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است.

قیمت نفت سنگین در مسیر صعود

 وی ادامه داد: به دلیل اینکه دستمزد 1402 در آخرین روز سال 1401 تعیین شد, وزیرکار بیان کرد که در اولین جلسه سال 1402 حق مسکن را برای تصویب به دولت ارائه می کند تا در هیأت وزیران  تأیید شود. اما قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است. تا زمان تصویب این مصوبه در هیأت وزیران درصورتی که بنگاه های اقتصادی در سال جاری کمتر از 900هزار تومان پرداخت کنند مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت از ابتدا سال جاری هستند.

ابوی, حق مسکن را یکی از مزایای کارگران مشمول قانون‌ کار برشمرد و خاطرنشان کرد: حق مسکن کارگری مانند سایر موارد بخشنامه مزدی نیست و باید در هیات وزیران به تصویب رسیده و جهت اجرا ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: رقم حق مسکن چشمگیر نیست و حتی هزینه کارمزد مشاور املاک را هم برای کارگر پوشش نمی‌دهد و به‌عنوان یک کمک‌هزینه مطرح است. عمده تمرکز شورای‌عالی کار روی حقوق و معیشت است و ما هنوز از نقطه مطلوب برای کارگر که در وضع اقتصادی موجود یک زندگی آبرومندانه و در رفاه داشته باشد، فاصله داریم.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • مهرزاد
    0

    گرایه خانی ماهی ۵ملیون هست چه افزایش قیمتی