پنج توصیه طلایی برای پاکسازی کبد | کار دو سال را در 7 روز انجام دهید

الکساندر میاسنیکوف، متخصص تغذیه روس، موادی غذایی را نام برده است که مصرف برخی از آن‌ها به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و در مقابل برخی به آن آسیب می‌زنند.

کدخبر : 15872
سایت سرگرمی روز :

۵ توصیه طلایی برای پاکسازی کبد

میاسنیکوف اشاره می‌کند که بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده اند قهوه بهترین ماده مفید برای کبد است.

او افزود: قهوه برای سلامت کبد مفید است؛ مخصوصاً اگر انسان مبتلا به هپاتیت باشد. به گونه‌ای که اگر به کبد آسیبی وارد شود، قهوه از تبدیل آن به سیروز و تبدیل سیروز به سرطان کبد جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص با اشاره به این که مصرف تعدادی از داروها به کبد آسیب می‌زنند، به توضیح در مورد خطرناک‌ترین دارو در این زمینه پرداخت و گفت: همه ما این دارو را مصرف می‌کنیم، هرچند که عامل نیمی از موارد نکروز کشنده کبد است. این دارو پاراستامول ( استامینوفن) است که مصرف بیش از حد آن منجر به مسمومیت کبدی می‌شود؛ بنابراین همه شما به یاد داشته باشید که دوز روزانه این دارو نباید از چهار گرم بیشتر شود.

میاسنیکوف اضافه کرد: هرگز توصیه نمی‌شود سردرد ناشی از مسمومیت خصوصا با الکل را با مصرف پاراستامول درمان کنند. در واقع این کار ضربه مضاعفی به کبد وارد می‌کند و می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد.

او تاکید کرد که پاراستامول به طور کلی یک داروی بی خطر و غیر خطرناک است. با این حال، هنگام تجویز آن به کودکان باید با احتیاط مصرف شود؛ زیرا پودرهای ضد سرماخوردگی برای کودکان معمولاً حاوی پاراستامول نیز هستند.

سم زدایی و پاکسازی کبد چیست؟

سم زدایی بدن یک فرآیند پیوسته و ذاتی است که توسط ارگانهای مهم بدن نظیر کبد، کلیه، سیستم تنفسی، روده و پوست انجام می‌شود. یکی از مهمترین علل اختلال عملکرد کبد، آسیب کبدی ناشی از دارو (DILI) است که می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از علائم از علائم غیراختصاصی خفیف مانند هپاتیت حاد، هپاتیت مزمن، کلستاز تا نارسایی کبدی شود. این می‌تواند ناشی از تعداد زیادی از داروهای تجویزی، مکمل‌های گیاهی و رژیمی باشد.

علت سمیت کبد

دسته‌های زیادی از داروها هستند که باعث آسیب کبدی ناشی از دارو می‌شوند، از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای ضد عفونی (داروهای ضد سل)، داروهای ضد سرطان، داروهای هورمونی، عوامل سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، آرام‌بخش‌ها و داروهای عصبی.

رایج‌ترین دارویی که در آسیب کبدی ناشی از دارو دخیل می‌باشد، استامینوفن است. آنتی بیوتیک‌ها دسته‌ای دیگر از داروها هستند که معمولاً مسمومیت کبدی را ایجاد می‌کنند و آموکسی سیلین  به عنوان رایج ترین دارو در این دسته شناخته می‌شود. علاوه بر این، مکمل‌های گیاهی علائم مختلفی را ایجاد می‌کنند، اما استفاده از آنها به عنوان دلیلی برای سمیت کبد کمتر گزارش شده است.

علایم کبد سمی

برخی از بیماران با خستگی، کاهش اشتها، بیزاری از غذاهای چرب، ناراحتی اپی گاستر و حساس شدن کبد مراجعه می‌کنند. بیماران مبتلا به نوع کلستاتیک ممکن است با یرقان، مدفوع روشن و خارش مراجعه کنند. گاهی اوقات، آنها همچنین می‌توانند تظاهرات آلرژیک مانند تب، بثورات و درد در مفاصل داشته باشند.

رژیم غذایی برای سم زدایی کبد (درمان تغذیه‌ای سمیت کبد)

رژیم سم زدایی یا دیتاکس من جمله رژیم هایی هست که با هدف کاهش وزن و سم زدایی بدن معرفی می شود که شامل یک رژیم غذایی سخت کم کالری از میوه و سبزیجات به صورت اسموتی و آبمیوه و دمنوش های گیاهی است که منجر به دریافت کالری بسیار کم برای دوره‌های زمانی کوتاه و کاهش وزن می‌شوند، اما با از سرگیری یک رژیم غذایی عادی منجر به افزایش وزن می‌شوند.

اگرچه این رژیم غنی از ریزمغذی ها مثل ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است ولی یکی از معایب مهم آن جایگزینی میوه و سبزی به جای درشت مغذی های حیاتی بدن مثل کربوهیدرات،پروتئین و چربی که برای عملکرد نرمال بدن ضروری هستند.

هیچ گونه مدرک علمی مبنی بر مفید بودن و حتی ایمن بودن انواع رژیم های دیتاکس و سم زدا وجود ندارد. اکثر مطالعات مربوط به این رژیم ها بر روی حیوانات انجام شده است و هیچ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده برای ارزیابی اثربخشی رژیم‌های سم‌زدایی تجاری در انسان انجام نشده است. این حوزه ای است که شایسته توجه است تا مصرف کنندگان بتوانند از مزایا و خطرات احتمالی برنامه های سم زدایی مطلع شوند.

در یک مطالعه اخیر رژیم سم زدا نه تنها کمکی به افراد با اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی نمی کند بلکه باعث تشدید علایم مربوطه می شود.

بنابراین در یک فرد سالم با رژیم غذایی متعادل که دریافتی کافی ودرستی از درشت مغذی ها و ریزمغذی ها دارد، ارگان های ذکر شده سم زدایی را به قدر کفایت انجام می دهند.

مزایا و معایب رژیم سم زدایی کبد

اگرچه این رژیم غنی از ریزمغذیها مثل ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است ولی یکی از معایب مهم آن جایگزینی میوه و سبزی به جای درشت مغذیهای حیاتی بدن مثل کربوهیدرات، پروتئین و چربی است که برای عملکرد نرمال بدن ضروری هستند.

پاکسازی کبد چقدر طول میکشد ؟

با توجه درمان ذکر شده برای رفع سمیت کبد، بسته به علت شناسی سمیت کبد و بررسی پزشک برای تشخیص نوع درمان مدت زمان لازم بسته به هر فرد متفاوت خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: