این جوشانده خانگی و ارزان قیمت ضد دیابت است

نتایج در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نشان داد‌ که مصرف گلپوره می‌تواند نقش موثری در کاهش گلوکز، کلسترول، تری‌گلیسیرید سرم و فعالیت آنزیم‌های کبدی داشته باشد، از این رو مصرف این گیاه در دیابتی ها به خصوص مبتلایان به نوع اول می‌تواند مفید باشد.

کدخبر : 16126
سایت سرگرمی روز :

 بر اساس مطالعات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد با بررسی اثر ضد دیابتی گیاه گلپوره (گل گنو) در موش سفید آزمایشگاهی متوجه اثر ضد دیابتی گیاه گلپوره (گل گنو) ‌شدند.

پژوهشگران این طرح پژوهشی دکتر علیرضا وحیدی مربی گروه فارماکولوژی با همکاری دکتر دشتی، دکتر سیدضیاالدین صمصام شریعت و مهندس فلاح‌زاده بر این نکته تاکید دارند که یکی از روش‌هایی که از دیرباز جهت درمان دیابت مورد توجه و استفاده بوده، مصرف گیاهان محلی می‌باشد که در مناطق مختلف نوع و نحوه استفاده از آنها متفاوت است.

بر اساس نتایج این طرح پژوهشی، در اثر مصرف غلظت 2 درصد جوشانده گیاه گلپوره توسط موش‌های دیابتی شده غلظت گلوگز، کلسترول، تری گلیسیرید، ازت اوره و اسیداوریک کراتینین و آنزیم‌های alt , alp تفاوت معنی‌داری نداشته است، ولی در اثر مصرف غلظت 4 درصد جوشانده گیاه گلپوره غلظت گلوکز و تری‌گلیسیرید کاهش و فعالیت alp افزایش چشمگیری داشته است.

این پژوهش نوعی مطالعه تجربی است که در آن موش سفید بزرگ آزمایشگاهی به عنوان الگوی دیابتی انتخاب و با تزریق استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی‌گرم / کیلوگرم به صورت داخل صفاتی (IP) دیابتی شدند، که میزان قند خون و ادرار کلیه موشها از یک هفته قبل از تزریق اندازه‌گیری و از سلامت آنها اطیمنان حاصل گردید.

در نوع مطالعه و روش اجرای این تحقیق آمده است: موش‌های دیابتی به 4 گروه تقسیم شدند، 3 گروه به صورت آزاد به جای آب از جوشانده گیاه مورد نظر با غلظت‌های مختلف (4،3،2 درصد) دریافت می‌کردند، در حالی که گروه کنترل آب معمولی مصرف می‌نمودند، پس از گذشت 15 روز از زمانی که حیوانات دیابتی شده بودند از آنها خونگیری به عمل آمد و قندخون گروه مورد شاهد اندازه‌گیری شد.

کلپوره (یا گیاه مریم‌ نخودی) (به انگلیسی Teucrium polium) از گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامتی بدن است که در طب سنتی طبع آن گرم و خشک است. از این گیاه دارویی برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، رفع بیماری‌های دستگاه تناسلی - ادراری، و درمان عرق غیرعادی در هنگام شب استفاده می شود.

نام های دیگر گیاه کلپوره

این گیاه دارویی با نام های مریمی، مریمیه صغیره، مریم نخودی، گل گنو، ناعمه، قصعین، قوسیه، چیت کانی نیز شناخته می شود.

در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ ترین فواید کلپوره در درمان بیماری‌ها، طریقه مصرف و موارد احتیاطی در مورد مصرف صحیح این گیاه گردآوری‌ شده است.

فواید کلپوره (گیاه مریم‌ نخودی) برای پوست و مو

خواص کلپوره برای پوست

1. رفع عوارض پوستی ناشی از گزش حشرات:

برای برطرف شدن خارش و التهابات پوستی ناشی از گزش حشرات گل تازه کلپوره را بکوبید و ضماد تهیه کنید این ضماد را به صورت موضعی روی محل گزیدگی قرار دهید.

2. خواص کلپوره : درمان عرق زیاد در شب:

یکی از مهم ترین خواص گیاه کلپوره درمان عرق زیاد در شب است. طریقه مصرف صحیح آن را از عطاری ها جویا شوید.

3. خواص کلپوره: درمان جوش های بدن:

مصرف گیاه کلپوره یکی از راه های بهبود جوش های بدن است.

4. خواص کلپوره التیام زخم های مزمن:

گیاه کلپوره را بخیسانید و خیسانده آن را روی زخم ها و خراشیدگی های پوست بگذارید تا زخم ها زودتر التیام یابند.

5. خواص کلپوره برای مو و تقویت پوست سر:

برای تقویت پوست سر، می توانید گل کلپوره را بجوشانید و از آب آن برای شستن پوست سر به عنوان تقویت کننده استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: