عملکرد مغز تان را با این روش بررسی کنید

نحوه واکنش مردمک‌های شما به ورزش سبک می‌تواند نشان دهد که آیا شما یکی از مزایای ورزش و جنبش، یعنی تقویت شناختی ناشی از بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد اجرایی، بهره‌کند می‌شوید یا خیر. محققان ژاپنی اندازه مردمک ۲۴ شرکت‌کننده را در طول ۱۰ دقیقه ورزش سبک زیر نظر گرفتند و سپس از تصویربرداری عصبی استفاده کردند...

کدخبر : 16252
سایت سرگرمی روز :

نحوه واکنش مردمک‌های شما به ورزش سبک می‌تواند نشان دهد که آیا شما یکی از مزایای ورزش و جنبش، یعنی تقویت شناختی ناشی از بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد اجرایی، بهره‌کند می‌شوید یا خیر.

محققان ژاپنی اندازه مردمک ۲۴ شرکت‌کننده را در طول ۱۰ دقیقه ورزش سبک زیر نظر گرفتند و سپس از تصویربرداری عصبی استفاده کردند تا ببینند مغز شرکت‌کنندگان چگونه به یک کار شناختی پاسخ می‌دهد.

این فقط یک کارآزمایی کوچک بود، اما نتایج نشان داد که هرچه مردمک‌های مردم در حین ورزش سبک بیشتر گشاد شوند – به عبارت دیگر، بزرگ‌تر شوند – تقویت شناختی آن‌ها بهتر می‌شود.

تیمی از دانشمندان علوم اعصاب و دانشمندان ورزش از دانشگاه تسوکوبا در مقاله خود توضیح داده‌اند: «میزان گشادگی مردمک آشکارگر بهره‌مندی از ورزش سبک و نشانه فعال‌سازی قشر پیشانی مغز و افزایش عملکرد اجراییاست.»

اکنون به خوبی ثابت شده است که ورزش، حتی ورزش‌های با شدت کم مانند یوگا و پیاده‌روی، می‌تواند خلق و خوی ما را تقویت کند و به ما کمک کند تا برای انجام یک کار بهتر تمرکز کنیم که به خاطر تاثیر ورزش روی قشر پیشانی مغز است.

اما هنوز علت تقویت این عملکرد اجرایی ناشی ورزش می‌شود، به درستی مشخص نشده است.

یکی از راه‌های آگاه شدن از اندرون مغز، از طریق چشم‌ها است. تحقیقات قبلی نشان داده است که مردمک‌های ما می‌توانند فعالیت عصبی ژرفای مغز را منعکس کنند.

برای بررسی بیشتر، محققان جوانان سالم را انتخاب کردند و از نیمی از آن‌ها خواستند که در ۱۰ دقیقه ورزش بسیار سبک شرکت کنند و از نیمی دیگر به عنوان گروه کنترل استفاده کردند و آن‌ها فقط روی دستگاه تمرین استراحت کنند.

قبل، در حین و بعد از دوره تمرین، اندازه مردمک چشم شرکت‌کنندگان به صورت غیر تهاجمی کنترل شد و همچنین از آن‌ها در مورد خلق و خوی آن‌ها پرسیده شد.

چکیده‌ای گرافیکی که یافته‌های تیم را خلاصه می‌کند. (Kuwaizu و همکاران، NeuroImage، ۲۰۲۲)

هر دو گروه قبل و بعد از تمرین تست عملکرد اجرایی دادند. این تست عملکرد رنگی Stroop نامیده می‌شد و می‌پرسید که آیا یک کلمه (مثلاً قرمز یا سبز) با رنگی که در آن نمایش داده می‌شود مطابقت دارد یا خیر.

در حالی که این آزمایش انجام می‌شد، این تیم با استفاده از طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک، فعالیت مغزی پیش‌پیشانی شرکت‌کنندگان را مورد مطالعه قرار داد.

نتایج نشان داد که ورزش سبک باعث می‌شود شرکت‌کنندگان در تکالیف شناختی بهتر از گروه کنترل عمل کنند و این با افزایش فعالیت در قشر پیشانی پشتی سمت چپ مغز، ناحیه‌ای مرتبط با عملکرد اجرایی مرتبط است.

آن‌ها همچنین متوجه شدند که مردمک‌های گروه تمرین در حین تمرین گشاد می‌شوند، در حالی که اندازه مردمک‌های گروه کنترل تغییر نمی‌کند و هرچه مردمک‌های شرکت‌کننده در طول تمرین گشادتر شوند، عملکرد شناختی شرکت‌کننده‌ها هنگام انجام تست در پایان بهتر افزایش می‌یابد.

این نتایج قویاً نشان می‌دهند که افزایش عملکرد جلوی مغز ناشی از ورزش بسیار سبک را می‌توان به فعالیت عصبی مرتبط با گشادگی مردمک چشم مربوط کرد و به عبارت از این طریق تحمینی از افزایش عملکرد انجام داد.

پس قطر مردمک پتانسیل ایجاد یک نشانگر زیستی جدید را دارد که می‌تواند برای پیش‌بینی اثرات خوب ورزش بر مغز مورد استفاده قرار گیرد.

البته هنوز به مطالعات بیشتر و بزرگ‌تری برای تایید این مطلب نیاز داریم.

منبع: یک پزشک

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: