مکش جارو برقی کم شده؟ | دلیلش اینجاست

یکی از مهم ترین وسیله ها برای نظافت منزل جارو برقی است، گاهی به دلیل کم شدن مکش جارو برقی نمی توانید خانه را به خوبی تمیز کنید، در اینجا علت های آن را با هم بررسی می کنیم.

کدخبر : 16277
سایت سرگرمی روز :

استفاده از جارو برقی بسیار آسان است اما در بعضی از زمان ها به دلایلی مثل کم شدن مکش جارو برقی، قدرت تمیز کردن جارو کم می شود. در واقع یکی از شایع ترین خرابی‌هایی که ممکن است به هر نحوی در طول زمان برای جارو برقی شما رخ دهد، کم شدن مکش جارو برقی می‌باشد. در ادامه این بخش از سایت سرگرمی روز  شما رو با علل کم شدن مکش جارو برقی آشنا می کنیم!

1- از جاروبرقی زیاد استفاده می کنید

استفاده بیش از حد از جاروبرقی در روز باعث افزایش مصرف انرژی، کوتاه شدن طول عمر آن خواهد شد که با کاهش مکش آن نیز همراه است پس از جاروبرقی به اندازه مناسب استفاده کنید و هر روز جارو برقی نکشید.

2- جاروبرقی تان قدیمی شده است

اگر جاروبرقی شما قدیمی شده باشد، کم شدن مکش آن امری بسیار طبیعی است. جاروبرقی های قدیمی و فرسوده مکش کمی دارند و باید یک جاروبرقی جدید را جایگزین آنها نمایید البته تمیز کردن فیلتر و کیسه هوای آن تا حدودی مکش جاروبرقی را افزایش می دهد.

3- پر بودن کیسه

رایج ترین علت کم شدن مکش جاروبرقی، پر بودن کیسه می‌باشد که معمولا احساس می‌کنیم کیسه پر نیست، اما این در حالی است که کیسه به‌صورت کامل پر شده و بدون توجه به کیسه و بررسی دقیق آن، اقدام به جارو کردن محیط می‌کنیم. با این وجود نکته حائز اهمیت همین موضوع می‌باشد که منجر به کم شدن مکش جاروبرقی پارس خزر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تحت هر شرایطی در ابتدا کیسه جاروبرقی را بررسی کنید که آیا پر شده است یا خیر؟ آیا به‌درستی در جای خود قرار دارد؟

- فیلتر خراب یا کثیف است

یکی از دلایل کاهش مکش جاروبرقی بررسی و تمیز نکردن فیلتر است. فیلتر را بررسی و یا تعویض کنید تا بازدهی جاروبرقی را افزایش دهید. بیشتر جارو برقی های جدید دارای دو فیلتر می باشند.یک فیلتر جهت دور کردن گرد و غبار از موتور و یا یک فیلتر اولیه و فیلتر اگزوز وجود داشته باشد.

فیلترها می توانند به شکل یک صفحه یا ورقه باشند که اطرافش را یک قاب پلاستیکی پوشانده و یا ممکن است یک ظرف جعبه ای شکل که دارای نوعی از اسفنج فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا است، باشند. بیشتر فیلترها قابل شستشو هستند و پس از خشک شدن، می توانند دوباره در جای خود قرار گرفته و استفاده شوند. اما اگر آسیب دیده باشند باید تعویض گردند.

بررسی گرفتگی فیلتر که میتواند علت کم شدن مکش جاروبرقی باشد اهمیت دارد. با دیدن کم شدن مکش جاروبرقی وقت آن رسیده که فیلترها را بررسی کنید. فیلترهای گرفته یا آسیب دیده می توانند باعث کم شدن قدرت موتور جاروبرقی شما باشد.

5- لوله جاروبرقی مسدود شده است

یکی دیگر از علت های کاهش مکش جاروبرقی مسدود بودن یا سوراخ بودن لوله جاروبرقی است. پس اگر مکش جاروبرقی کم شده لوله جاروبرقی را بررسی کنید. سعی کنید شیشه و یا خرده آهن را با جارو برقی جارو نکنید تا لوله مسدود نشود.

همچنین بررسی نمایید لوله سوراخ نباشد و انرژی هدر نرود. در زمان نصب به لوله آن توجه کنید و لوله را خوب جا بزنید. اگر لوله سوراخ است، آن را تعویض و یا تعمیر کنید تا دیگر هوا بیرون نرود.

6- کفی جاروبرقی تنظیم نیست

تنظیم نبودن کفی جاروبرقی یکی از ساده ترین دلایلی است که سبب می شود مکش جاروبرقی کم شود. با استفاده از یک دکمه یا اهرم که بر روی کفی وجود دارد، کفی را تنظیم کنید تا آشغال ها به خوبی جمع شوند.

اگر ارتفاع کفی از سطح زمین زیاد باشد، جارو کردن آشغال ها به درون مخزن یا کیسه به خوبی انجام نمی شود. بهتر است کفی را به پایین ترین سطح نیز نرسانید، زیرا ممکن است جارو کشیدن را برای شما به دلیل سخت جدا کردن آن از فرش مشکل شود.

7- برس یا غلتک جاروبرقی خراب است

خراب شدن برس یا غلتک جاروبرقی نیز یکی دیگر از علت های کم شدن مکش جاروبرقی است. بهتر است برس یا غلتک جاروبرقی را بررسی کرده و از سالم بودن و یا مسدود نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر این قطعات خراب شده اند، آنها را تعویض کنید و اگر درپوش مسدود شده آن را تمیز کنید، به مرور زمان غبار، مو و یا آشغال های دیگر درپوش را مسدود می کنند. برای تمیز کردن برخی از برس ها را می توان جدا کرد و بعد در سر جای خود آن را قرار داد.

عدم چرخش برس چرخان نیز می تواند به از بین رفتن قدرت تمیز کردن جاروبرقی منتهی شود. ممکن است کمربند درایو که باعث چرخاندن برس می شود، شکسته باشد که باید آن را تنظیم کنید.

8- تنظیمات نادرست؛ علت کم شدن مکش جاروبرقی

گاهی اوقات ممکن است هیچ مشکل فنی برای جاروبرقی رخ نداده باشد و تنها تنظیمات ابتدایی آن بنابر هر دلیلی تغییر یافته است! برای مثال اگر کودک خردسال و بازیگوش دارید، احتمالا تنظیمات دستگاه را تغییر داده که خیلی ساده می‌توانید آنرا به حالت قبلی برگردانید. اما اگر جاروبرقی شما پیشرفته است و از تنظیمات آن اطلاع بخصوصی ندارید، توصیه می‌کنیم از طریق دفترچه راهنمای جاروبرقی اقدام به مطالعه تمام صفحات مرتبط با تنظیمات جاروبرقی کنید که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما واقع شود.

9- پارگی کیسه

به‌طور کل ما دو نوع کیسه دائمی و یکبار مصرف داریم که اکثرا از کیسه‌های دائمی استفاده می‌کنیم؛ اما این در حالی است که از نظر تمام تکنسین‌ها استفاده از کیسه‌های یکبار مصرف مناسب جاروبرقی می‌باشد چرا که پیش از هر استفاده آنرا نصب می‌کنید و سپس آنرا درون سطل زباله قرار می‌دهید. اما در صورتی که چندین سال به‌صورت مداوم از یک کیسه دائمی استفاده کنید، باید منتظر پاره شدن، فرسودگی و از بین رفتن پرزهای داخلی آن باشید که نتیجه آن نیز خرابی گسترده در بخش موتوری دستگاه است.

با این وجود توصیه می‌کنیم از کیسه‌های یکبار مصرف استفاده کنید و اگر هم کیسه‌های دائمی در اولویت شما می‌باشد، در زمان‌های معین (هر یک ماه یکبار) به‌صورت کامل بررسی کنید که اگر دچار فرسودگی، خرابی و پارگی شده، آنرا تعویض کنید.

10- پارگی لوله خرطومی؛ کم شدن مکش جاروبرقی

لوله خرطومی از جنس پلاستیک نسبتا سخت می‌باشد که برحسب کیفیت دستگاه شما، از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است و در اثر وارد شدن ضربه‌های سنگین می‌تواند استقامت نشان دهد. اما اگر چندین سال از دستگاه استفاده می‌کنید و با مشکل پاره شدن لوله خرطومی روبرو شده اید، یک مشکل عادی و رایج می‌باشد و جای نگرانی نیست! با این وجود اگر لوله خرطومی دستگاه شما حتی به اندازه سر سوزن دچار پارگی شده است، قطعا علت کم شدن مکش جاروبرقی سامسونگ می‌باشد!

اما این مشکل معمولا به نحوی می‌باشد که اگر به درستی تعمیر نکنید، باز هم برای شما پایدار باقی خواهد ماند. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر چندین سال از دستگاه بدون تعویض لوله خرطومی استفاده کرده اید، بهتر است به‌جای تعمیر اقدام به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی خود کنید. اگر مایل به خرید بودید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا استعلام موجودی برحسب مدل و برند دستگاه خود نمایید.

11- خرابی موتور جاروبرقی

اگر جاروبرقی شما قدیمی است و چندین سال از آن استفاده کرده اید، قطعا قطعات داخلی موتور عمر خود را کرده اند و باید با استفاده از ابزارهای تعمیراتی بروز تعمیرات، در ابتدا بررسی شوند و سپس در صورت خرابی قطعاتشان با قطعات جایگزین تعویض شوند. این یک موضوع کاملا واضح است چرا که تمام دستگاه‌ها دارای طول عمر مفید هستند و پس از گذشت یک بازه زمانی قطعا کارایی خود را از دست می‌دهند. با این وجود این تعریف برای جاروبرقی‌های قدیمی است که باید از آن مطلع باشید.

اما چرا موتور جاروبرقی‌های جدید دچار خرابی می‌شوند؟ این حتما یکی از سوالاتی است که برای شما رخ داده و پاسخ آن هم بسیار ساده می‌باشد و حتی خودتان هم از آن مطلع هستید؛ با این تفاوت که نمی‌خواهید آنرا باور کنید! علت این خرابی برای جاروبرقی‌های جدید وارد کردن فشار بیش از حد به دستگاه و یا مشکل فنی می‌باشد که از طریق مراجعه به نمایندگی تعمیر جاروبرقی پاناسونیک، می‌توانید این مشکل را به واسطه برگه گارانتی به‌صورت رایگان برطرف نمایید.

لازم به ذکر است که موتور جاروبرقی همانند موتور خودرو، از تعداد زیادی قطعه تشکیل شده است که در صورت اتمام عمر مفید هر یک از آنها، باید مورد تعمیر یا تعویض قرار گیرند؛ تمامی خدمات مرتبط با موتور جاروبرقی در مجموعه آریابهکار با قطعات کاملا وارداتی توسط تکنسین‌های مجرب انجام می‌شود.

12- تیغه فن پلاستیکی موتور خراب است

در برخی از جاروبرقی ها، موتور برای رسیدن به مکش مناسب، از یک تیغه فن پلاستیکی در حال چرخش استفاده می کند. تیغه فن برای عملکرد مکش تعبیه شده و مستقیما به چرخ دنده های موتور متصل است.

خاک و زباله ها از کنار تیغه ها عبور کرده و درون کیسه فرو می روند. اگر تیغه ها شکسته شده باشد، موتور لرزش داشته یا خاموش می شود که هر دو مورد میتواند علت کم شدن مکش جاروبرقی یا نداشتن مکش آن شود.

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: