یارانه نقدی | کالابرگ الکترونیک

یارانه نقدی این افراد تغییر کرد | خبر خوش برای یارانه بگیران و دارندگان کالابرگ الکترونیکی

یک سال از افزایش یارانه نقدی می‌گذرد و حالا وزیر اقتصاد خبر داده که قرار است به زودی بسته یارانه‌ها اصلاح شود. اما این اصلاحات چیست؟

کدخبر : 2639
سایت سرگرمی روز :

یارانه نقدی کمک هزینه و مبلغی از سمت دولت برای مردم کشور است. دولت یازدهم بر این عقیده است که توزیع یارانه نقدی باعث توسعه عدالت نبوده و به همین علت یارانه نقدی افراد ثروتمند قطع شد. همچنین بودجه کشور برای دادن این مبالغ به همه کافی نبود. ما در سایت سرگرمی روز جدیدترین اخبار از یارانه نقدی را برای شما قرار میدهیم. در ادامه میتوانید بروزترین خبر از یارانه نقدی را بخوانید.

یک سال از افزایش یارانه نقدی می‌گذرد و حالا وزیر اقتصاد خبر داده که قرار است به زودی بسته یارانه‌ها اصلاح شود. اما این اصلاحات چیست؟

سال گذشته بود که یارانه نقدی و معیشتی حذف شد و دولت تصمیم گرفت همه یارانه‌ها را در قالب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند.

اما امروز وزیر اقتصاد خبر جدیدی درباره یارانه‌ها داده و گفته «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تدارک اصلاحیه‌ای روی بسته یارانه سال گذشته است که هر وقت نهایی شود توسط وزیر تعاون یا بنده اعلام می‌شود.»

اما این اصلاحات یارانه‌ای چیست؟ آیا قرار است مبلغ یارانه‌ها مجددا تغییر کند و یا قرار است کالابرگ جایگزین یارانه‌ها شود؟

مدت‌هاست که مردم قدرت خرید خود را بر مبنای یارانه‌ها می‌سنجند. سال گذشته و همزمان با افزایش مبلغ یارانه‌ قیمت دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و ارزش دلاری یارانه نقدی، حدود ۱۶ دلار می‌شد. امسال که مساله اصلاح یارانه‌ها مطرح شده قیمت دلار در بازار آزاد حداقل دو برابر سال گذشته است و ارزش دلاری یارانه هم به نصف این عدد رسیده است؛ یعنی ۸ دلار.

پس اولین گمانه‌ای که به ذهن می‌رسد این است که اصلاح یارانه‌ها می‌تواند به معنای افزایش رقم آن باشد. اما بررسی بودجه سال گذشته نشان می‌دهد دولت امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش یارانه‌های نقدی ندارد و هیچ مبلغی در بودجه برای این افزایش در نظر گرفته نشده است.

کالابرگ جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟

گمانه دوم این است که دولت می‌خواهد کالابرگ را جایگزین یارانه‌های نقدی کند. این مساله‌ای است که از سال گذشته تاکنون بارها تایید و تکذیب شده است. اما در آخرین گزارش‌ها مقامات دولتی اعلام کردند که دولت قرار است اعتبار یارانه نقدی را در کارت سرپرستان خانوار واریز کند و این خود خانوارها باشند که انتخاب کنند با یارانه نقدی خود کالا بخرند و یا مبلغ آن را برداشت کنند.

اما به نظر می‌رسد که تمایل دولت این است که افراد را به سمت دریافت کالابرگ سوق دهد و متقاضیان دریافت یارانه نقدی را کاهش دهد. پس اصلاح یارانه‌ها می‌تواند شامل مشوق‌هایی برای دریافت سبد کالا به جای یارانه نقدی باشد. یعنی کالاهای سبد کالابرگ با قیمتی عرضه شود که مردم را به خرید کالا تشویق کند و نه برداشت نقدی مبلغ واریزی.

گمانه سومی که مطرح می‌شود این است که دولت می‌خواهد لیست یارانه‌بگیران را تغییر دهد. در چند ماه گذشته هر بار واریز یارانه نقدی، انتقاد عده‌ای از مردم را به همراه داشته است. عده‌ای می‌گویند یارانه آنها کاملا قطع شده که نشان می‌دهد بر اساس محاسبات جدید این گروه‌ها جزو دهک نهم و دهم محاسبه شده‌اند.

عده دیگری هم می‌گویند یارانه ۴۰۰ هزار تومانی آنها به ۳۰۰ هزار تومان رسیده که نشان می‌دهد این گروه‌ها از دهک اول تا سوم جدا شده و وارد دهک چهارم تا هشتم شده‌اند. حالا ممکن است دولت بخواهد لیست یارانه‌بگیران را تغییر دهد و تعداد مشمولان را کم کند. البته این سناریو چندان قوی نیست.

فعلا باید منتظر ماند و دید ماجرای اصلاح یارانه‌ها چیست و شامل چه مواردی می‌شود.

خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تدارک اصلاحیه ای روی بسته یارانه سال گذشته است که هر وقت نهایی شود توسط وزیر تعاون یا بنده اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا

معاون اول رئیس جمهور در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت:‌ کالاهای فرهنگی در کشور باید یارانه داشته باشند و این در دستور کار قرار دارد چرا که دولت روی بحث‌های فرهنگی حساس است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عصر پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه  در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر و با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  از غرفه‌های مختلف نمایشگاه  بازدید کرد.

مخبر در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به لحاظ استقبال مردم، تنوع آثار و کارها هر سال بهتر از سال قبل است، آثار حرفه‌ای‌تر و فنی‌تر شده و خوشبختانه کتاب‌ها به پیشرفت مسائل فرهنگی کشور سرعت می‌دهند.

وی ایرانی‌ها را ملتی فرهنگ دوست دانست و افزود: ما در همه اقشار این علاقه را می‌بینیم، از مهندسی که شاعر است، تا پزشکی که ادیب است،  این نشان می‌دهد که ادبیات، شعر و هنر ما در بین ایرانیان نهادینه شده است.

 وی با اشاره به بحث خودکفایی کاغذ و حمایت از تولید داخلی نیز گفت: از ابتدای دولت بحث کاغذ دغدغه ما بود، چرا که دغدغه جدی ناشران است.  وزیر فرهنگ  هم در این مدت به خوبی پیگیر بودند تا وضعیت کاغذ داخلی سامان‌دهی شود. ما یک تعداد کارخانه داشتیم که یا تعطیل یا ظرفیتشان کم بود که اینها الحمدلله به راه افتاده است. شرایط امسال به نظر من اصلا با سال قبل قابل قیاس نیست. یک کارخانه هایی هم در دست احداث است که امیدواریم تا 2 تا 3 سال آینده در بحث کاغذ خودکفا شویم.

مخبر ادامه داد: 30 تا 40 درصد ظرفیت کارخانه‌های با توان تولید 250 هزار تُن فعال شده‌‌ است، امیدواریم با ادامه فعالیت این کارخانه‌ها بتوانیم قیمت کاغذ را پایین بیاوریم. البته کالاهای فرهنگی در کشور باید یارانه داشته باشند و این در دستور کار قرار دارد چرا که دولت روی بحث‌های فرهنگی حساس است.

معاون اول رئیس جمهور هم‌چنین  با اشاره به کارخانه زاگرس فارس نیز گفت:‌ خوشبختانه برای راه‌اندازی این دست کارخانه‌ها تصمیم جدی گرفته شده است. برنامه‌ریزی‌ها برای راه اندازی این کارخانه‌ها صورت گرفته است.

مخبر در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظرمشاور وزیر جهاد کشاورزی در زمینه کاغذ نیز گفت:‌ وی باید درباره حوزه کشاوزی صحبت کند./تسنیم

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب ادامه داد: اعتقاد ما این است که با طرح پاداش صرفه‌جویی مصارف عمده مشترکان نسبت به سال گذشته به شدت کاهش می‌یابد و این امکان وجود دارد که اگر مشترکی رعایت نکرد مشمول نرخ‌های بالا شود که این موضوع امسال اجرایی خواهد شد.

محرابیان در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده در مورد حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: امروز بعد از ظهر جلسه مهمی را برگزار می‌شود که تصمیمات مهمی را در آن اخذ خواهد شد و مراتب آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وزیر نیرو در خصوص سیاست‌گذاری‌ها در خصوص صادرات و واردات برق اظهار کرد: سیاست ما از سال گذشته در موضوع واردات و صادرات تغییر کرد به گونه‌ای که اکنون مبادله برق داریم هر زمان شبکه داخلی نیاز به برق داشته باشد برق را وارد و زمانی که برق مازاد داشته باشیم آن را صادر می‌کنیم.

به گفته وزیر نیرو، در چهار ماه گرم سال تلاش می‌کنیم که تراز واردات را افزایش دهیم تا برق داخل تامین شود اما این بدین معنا نیست که صادرات برق نداشته باشیم چرا که ممکن است از یک نقطه ۱۰۰۰ مگاوات وارد و به یک نقطه ۵۰ مگاوات صادر کنیم اما در مجموع تراز را مثبت خواهیم کرد به نحوی که برق مورد نیاز تامین شود.

علی اکبر محرابیان در خصوص برنامه طرح پاداش سراسری مشترکان برق اظهار کرد: در آستانه فصل گرما و افزایش چشم‌گیر مصرف برق هستیم که برای عبور از این شرایط از مهرماه سال ۱۴۰۱، ۱۴۰ برنامه را ابلاغ و پیگیری کرده‌ایم.

محرابیان با بیان این‌که این اقدامات در دو بخش طرح‌های توسعه‌ای، ارتقاء نیروگاه‌های موجود، رفع محدودیت‌ها و توسعه شبکه خطوط انتقال پست و همچنین پروژه‌های مدیریت مصرف تعریف شده است ادامه داد: برای بخش خانگی، اداری و تولیدی برنامه‌های متنوعی را تعریف کرده‌ایم.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش خانگی طرح پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته شده و این طرح به منظور این‌که بتوانیم برق پایدار را برای همه بخش‌ها تامین کنیم اجرایی می‌شود و هر مشترک که میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهد مشمول این طرح خواهد شد.

وزیر نیرو اظهار کرد: سوال می‌شود که چند مگاوات امکان صرفه‌جویی وجود دارد، تصریح کرد: میزان مصارف متفاوت است الگو در تابستان در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات و در مناطق گرمسیری ۳۰۰۰ کیلووات ساعت تعریف شده است و اگر مشترکی صرفه‌جویی داشته باشد مشمول پاداش می‌شود.

به گفته محرابیان، همه مردم می‌توانند از این حق برخوردار باشند و شرایط را طوری پیش‌بینی شده است که هیچ سقفی برای مصرف‌ها وجود نداشته باشد.

وزیر نیرو گفت: از مردم خواهش می‌کنیم از این فرصت برای کاهش مصرف و برخورداری از پاداش نهایت استفاده را کنند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح تعویض کولرهای فرسوده اظهار کرد: طبیعتا با اجرای طرح‌هایی مانند پاداش صرفه‌جویی این امکان و انگیزه به وجود می‌آید که هر مشترکی نسبت به تعویض کولر انگیزه کافی داشته باشد./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: