سهند پلاس سایپا راهی بازار شد | معرفی خودرو سهند با مشخصات فنی
هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادرات ایران از تاریخ ۸ الی ۱۲ اردیبهشتماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در جریان است.
این رویداد، فرصتی عالی برای رونمایی از ظرفیتهای صادراتی کشور به بازارهای جهانی بوده و صنایع مختلف از جمله خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، داروسازی و ... در آن حضور دارند.
خودرو بانک نوشت،شرکت سایپا به همراه زیرمجموعههای خود در این رویداد بزرگ شرکت کرده و چهار محصول جدید را به نمایش گذاشته است. سهند اتوماتیک که با نام سهند پلاس نیز شناخته میشود، در فول آپشنترین نسخه در غرفه سایپا به عرضه درآمده که در ادامه نگاهی به امکانات افزوده آن نسبت به سهند معمولی میاندازیم.
سایپا در راستای پاسخ به نیاز مشتریان، گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ ترونیک ۶ سرعته را روی سهند نصب کرده و پسوند پلاس را به آن بخشیده است. این خودرو در تیپهای مختلف ساخته شده و نسخه فول آپشن آن هماکنون در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ در معرض دید عموم قرار دارد.
سهند اتوماتیک عرضهشده در غرفه ۳۵ نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ کاملترین نسخه این ماشین است. علاوه بر گیربکس CVT و تجهیزات پایهای همچون فرمان دیکات با دکمههای کنترلی، رینگهای آلومینیومی، اتولایت، دیلایت، سیستم TPMS، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستمهای ABS، EBD، ESC، TCS، BAS، HSA و حالات رانندگی اسپرت و برفی، نسخه فول آپشن دارای آینه جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی، رادار نقطه کور، دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران، نمایشگر لمسی، سانروف برقی، آنتن باله کوسهای و سیستم هشدار خروج از خط است. ساپیا نهایت تلاش خود را کرده تا ضمن حفظ قیمت اقتصادی، سهند را به یک ماشین مقبول برای صادرات تبدیل کند.
سهند پلاس و اطلس پلاس موجود در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، از پیشرانه یکسان بهره میگیرند. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر M15i با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور به واسطه گیربکس CVT چرخهای جلوی خودرو را به حرکت میاندازد. تعلیق جلو مک فرسون، تعلیق عقب تورشن بیم، ترمزهای دیسکی روی چرخهای جلو و ترمزهای کاسهای روی چرخهای عقب، فرمان برقی، سایر مشخصات فنی خودرو را تشکیل میدهند.
سهند نیز به همین بیماری مبتلاست و نمیتوان آن را یک خودروی کاملا جدید و مایه افتخار از سوی سایپا دانست؛ چراکه این خودرو در اصل نسخه فیس لیفت ساینا، یا بهتر بگوییم تیبا محسوب میشود که طراحی چهره و نمای عقب آن کاملا تغییر کرده و اگرچه جذابتر شده است، اما به هر حال نمیتوان آن را یک دستاورد شگفت انگیز برای سایپا دانست.
با این توضیحات میخواهیم بگوییم که با همان اتاق تیبا و ساینا مواجه هستید، اما المانهای چهره و نمای عقب بهطرز کاملا متفاوت طراحی شدهاند.
در نمای روبرو طرح چراغها، جلو پنجره، سپر، قابهای مهشکن و سایر جزئیات چهره به همراه حجمپردازیهای روی در موتور تغییر کرده تا جلوه جذابتر و عضلانیتری برای این ماشین اقتصادی سایپا ایجاد شود و تمایز آن با نسخههای قبلی یعنی ساینا و تیبا تا حد بیشتری به چشم بیاید.
این شیوه طراحی چهره زیبا و قابل قبول به نظر میرسد، اما با نمای کناری اتاق که تغییرات چندان فاحشی نداشته است، هماهنگ زیادی ندارد. در نمای بغل بهصورت کلی همان طرح اتاق ساینا S را مشاهده میکنید که البته قاب آینههای آن تغییر کرده و برخی جزئیات کوچک نیز بهروزرسانی شده است.
اما ناحیه پشت نیز به واسطه مواردی همچون طرح جدید چراغهای دوتکه کشیده، سپر و در صندوق جدید، صحنه متفاوت از آنچه تاکنون از محصولات خانواده ایکس ۲۰۰ سایپا دیده بودیم را به نمایش میگذارد و اگرچه هماهنگی آن با نمای جلو خیلی مطلوب نیست، اما در مجموع طرح مدرن و جذابتری به این اتاق قدیمی بخشیده است.
طراحی داشبورد و رودریهای خانواده سهند تا حد زیادی نسبت به ساینا تغییر کرده و مواردی مثل اضافه شدن نمایشگر شناور مالتیمدیا، به همراه کیلومترشمار جدید، دریچههای تهویه گرد، تریم دورنگ داشبورد و سایر ادوات داخلی به همراه تزیینات جزئی نقرهای و کرومیرنگ، فضای داخلی سهند پلاس اتوماتیک را جذابتر از گذشته نشان میدهند.در مدل اتوماتیک نیز دسته دنده خودرو تغییر کرده، اما طرح اهرم دنده همچنان مشابه خودروهای قدیمی باقی مانده است.