واریز کالابرگ یارانه ای اردیبهشت به شرطها و شروطها | دریافت کالابرگ مرحله سوم با شرایط جدید
مرحله سوم کالابرگ قبل از اینکه آغاز شود سخنگوی طرح آغاز این مرحله را منوط به تصویب در هیات دولت و ابلاغ رسمی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست؛ روزهای پیش از روال اخبار رسانه ها این طور وانمود می شد که از امروز مرحله سوم آغاز شد.
در حالی که برخی رسانهها از آغاز مرحله سوم شارژ اعتبار کالابرگ الکترونیک از ۲۱ اردیبهشت خبر دادهاند، مسئولان رسمی این خبر را تکذیب کرده و اعلام کردند که هنوز تصمیم نهایی درباره آغاز این مرحله اتخاذ نشده است؛ مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ، با رد اخبار منتشرشده گفته که آغاز مرحله سوم منوط به تصویب در هیأت دولت و ابلاغ رسمی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. هرگونه خبر یا زمانبندی دیگر، تا پیش از اعلام رسمی، فاقد اعتبار خواهد بود.
طبق روال مرحله اول و دوم در صورت اجرای مرحله سوم کالابرگ از امروز، خانوارهای مشمول میتوانستند با استفاده از کارت یارانه خود، بدون نیاز به پرداخت نقدی، کالاهای اساسی مشمول طرح را از فروشگاههای طرف قرارداد خریداری کنند.
میزان اعتبار هم در مراحل قبلی برای دهکهای مختلف به این صورت تعیین شده است: دهکهای اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت میکنند. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئینی و خواربار اختصاص یافته است.
اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که اطلاعرسانی رسمی درباره این مرحله تنها از طریق کانالهای رسمی وزارتخانه انجام خواهد شد و منتفی بودن این طرح تا اطلاع ثانوی رسانه ای شده است.
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه، کالابرگ الکترونیکی به جای حمایت از فقرا، به ابزاری تورمزا تبدیل شده است، پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه داده است:
۱. بازگشت به الگوی جنگ: در دوران دفاع مقدس، کالابرگ (کوپن) بدون پرداخت پول نقد و فقط با قیمتهای تثبیتشده اجرا میشد. امروز هم باید کالاهای اساسی با ارز ترجیحی وارد و با قیمت مصوب عرضه شود، نه اینکه پول مستقیم به مردم داده شود.
۲. حذف واقعی پردرآمدها: باید از فناوری برای شناسایی دقیق دهکها استفاده کرد، نه صرفاً شعار دادن.
۳. توقف تزریق پول به اقتصاد: بودجه یارانه باید به سمت اشتغالزایی و تولید سوق داده شود.
۴. شفافیت در توزیع ارز ترجیحی: اختصاص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی باید با نظارت مجلس و رسانهها همراه باشد تا انحصارگران سوءاستفاده نکنند.
نحوه پیگیری واریز کالابرگ الکترونیکی
دبیری همچنین در پاسخ به انتشار برخی لینکهای مرتبط با این موضوع در فضای مجازی، افزود: انتشار اخبار معتبر تنها توسط رسانههای ملی و وزارت رفاه به آدرس https://www.mcls.gov.ir انجام میشود. غیر از سرشماره v.refah و کانال رسمی وزارت رفاه هرگونه لینک ارسالی، فاقد اعتبار بوده و جعلی است و در این زمینه نیز شهروندان باید مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.
کالابرگ الکترونیکی طرحی حمایتی از سوی دولت است که با هدف تأمین بخشی از مایحتاج اساسی خانوارها اجرا میشود. در این طرح، اعتباری ماهانه به حساب سرپرست خانوار شارژ میشود که تنها برای خرید کالاهای مشخصی مانند برنج، روغن، لبنیات و... قابل استفاده است.
مرحله اول و دوم این طرح در سال گذشته اجرا شد و با وجود برخی اشکالات اجرایی، مورد استقبال بخش قابلتوجهی از مشمولان قرار گرفت. حال چشم امید مردم به زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی دوخته شده است.
برای استعلام دهک بندی یارانه نقدی میتوانید از دو روش رسمی زیر استفاده کنید:
۱. مراجعه به سامانه حمایت (سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
آدرس سامانه: https://hemayat.mcls.gov.ir در این سامانه با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن همراه، میتوانید دهک خود را مشاهده کنید. اگر یارانه شما قطع شده باشد، دلیل آن نیز در این سامانه نمایش داده میشود.
۲. تماس با مرکز پاسخگویی سازمان هدفمندی یارانهها
شماره تماس: ۰۲۱-۶۳۶۹ این مرکز به سوالات شهروندان درباره یارانه نقدی، دهک بندی و روش اعتراض پاسخ میدهد.
نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی
برای استعلام مانده اعتبار کالابرگ الکترونیکی، میتوانید از یکی از روشهای زیر استفاده کنید:
برای استعلام کالابرگ الکترونیکی در ایران، معمولا به سامانههایی مانند سامانه رفاه و یا سامانههای مختلف وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه میشود. در اینجا جزییات روشهای مختلف برای استعلام کالابرگ الکترونیکی آمده است:
برای استعلام کالابرگ الکترونیکی از طریق کد دستوری در ایران، معمولاً از یک کد USSD مشخص استفاده می شود که به شما امکان میدهد به راحتی از وضعیت کالابرگ خود مطلع شوید. کدهای دستوری ممکن است بسته به اپراتور و شرایط دولت تغییر کنند، اما معمولاً کدهای زیر برای استعلام کالابرگ الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرند:
۱. کد دستوری استعلام کالابرگ (برای تمامی اپراتورها)
کد دستوری: #۱*
این کد برای استعلام وضعیت کالابرگ الکترونیکی و یارانهها به کار میرود. کافیست کد را از گوشی خود شمارهگیری کرده و طبق دستورالعملها پیش بروید.
۲. کدهای دیگر بسته به اپراتور
برخی از اپراتورها ممکن است کد دستوری خاص خود را برای استعلام کالابرگ یا یارانهها داشته باشند. در این صورت، شما میتوانید کدهای مشابه زیر را امتحان کنید:
همراه اول: *۱#
ایرانسل: *۱۱۱#
رایتل: این اپراتور ممکن است کدهای متفاوتی برای این خدمات داشته باشد. بهتر است از طریق سایت رسمی یا خدمات مشتریان رایتل اقدام کنید.