آریو سایپا راهی بازار شد | معرفی آریو سایپا با مشخصات فنی

آریو یکی از خودروهای چینی بود که در دهه ۹۰ شمسی پایش به بازار ایران توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی و مونتاژی بازشد.

کدخبر : 31892
سایت سرگرمی روز :

یکی از خودروهای چینی که در دهه ۹۰ پایش به بازار ایران رسید آریو محصولی کمپانی بد اقبال زوتی بود. زوتی (Zotye) یک خودروساز چینی است که در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و با کپی‌برداری از طراحی خودرو های دیگر محصولاتی را تولید می کرد. محصولات این شرکت از کیفیت معمولی برخودار بودند و برای بازار داخلی نوپای چین و کشور های درحال توسعه ساخته می شدند.

زوتی هیچوقت نتوانست در بازارهای جهانی جایگاه قابل توجهی پیدا کند و حتی در خود چین هم با افت فروش و بدهی سنگین مواجه شد. زوتی (Zotye Auto) در سال ۲۰۲۱ به دلیل بدهی‌های سنگین و کاهش شدید فروش، وارد فرآیند ورشکستگی و تصفیه شد اما در سال ۲۰۲۲ با استفاده از کمک های مالی دولتی تلاش های را برای بازگشت انجام داد.

آریو ایرانی یا زوتی زد ۳۰۰ در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو چین رونمایی شد. زوتی بر پایه پلتفرم MC تویوتا توسعه یافته و از ویژگی های ساختاری مشابه به تویوتا آلیون بهره می برد.سرگرمی روز  این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی وارد بازار شد اما در آخر با تصمیم سایپا تبدیل به خودروی مونتاژی شد که نشان سایپا بر روی چلوپنچره آن قرار گیرد و اسم آن از زوتی Z300 به آریو تغییر یافت.

آریو در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ در ایران در سایت بن رو سایپا ساوه تولید شد و در نهایت به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش توانایی مالی زوتی این خودرو از چرخه مونتاژ کنار گذاشته شد. این خودرو در بازار خودرو و ناوگان تاکسی رانی توانست راه یابد و فروش مناسبی را تجربه کرد. از بزرگ ترین معضلات این خودرو کمیاب بودن برخی از قطعات یدکی آن است.

آریو را می توان کپی کامل از تویوتا آلیون مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در نظر گرفت که فقط از لحاظ جلو پنجره با هم تفاوت دارند. این خودرو نسبتا به سالهای که به بازار معرفی شده از طراحی خوبی برخوردار است. آریو یک سدان C سایز مناسب برای خانواده و ناوگان تاکسی رانی بوده که از خط طراحی مناسب چنین کاربری نیز بهره می برد. در نمای جلوی این خودرو شاهد جلو پنجره ای با عرضه و ارتفاع کم هستیم که با وجود چراغ های کشیده، خودروی عریض دیده می شود.

در نمای جانبی نیز همان طراحی ساده و خطوط نرم بر بدنه این خودرو حاکم است که برای آن سالها معقول به حساب می آید. در برخی از مدل های این خودرو دستگیره ها همرنگ بدنه هستند و در برخی مدل ها به شکل کروم کاری کار شده اند. انتقادی که می توان به این خودرو وارد کرد سایز کوچک رینگ های آن است.

نمای عقب آریو بودنه هیچ اغراقی، طراحی شده و عاری از هرگونه اضافه کاری است. این خودرو با وجود زاویه خروج تندی که دارد اجزای زیر بند آن در بخش عقب قابل دیدن نیست که نکته ای مثبت به شمار می رود. از دیگر نکات مثبت این خودرو اندازه بزرگ شیشه عقب آن است که دید خوبی به راننده می دهد.

آریو در سه تیپ مشخصات فنی به بازار عرضه شده است. تیپ اول فنی این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می برد و که می تواند ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان از طریق گیربکس ۵ سرعته به چرخ های جلو انتقال داده می شود.

کابین آریو را ترکیبی از متریال خشک و سافت تاچ تشکیل می دهد که کیفیت آن معمولی رو به پایین است. صندلی ها در این خودرو کاملا کیفیت معمولی دارد و در رانندگی های طولانی می تواند به نسبت سرنشینان را راضی نگهدارد. ترکیب رنگی این خودرو در تمامی مدل ها ترکیبی از مشکلی و دکوراتیوی طرح چوب براق است.

سرگرمی روز : طراحی داشبورد و اجزای کابین کاملا به سالها ۲۰۱۰ میلادی بر می گردد و به شیوه یک خودرو خانوادگی طراحی شده است. در مرکز داشبورد مالتی مدیا با اندازه کمتر از ۸ ایج نقش بسته است که قابلیت کنترل لمسی نیز دارد و از کیفیت کاملا معمولی برخوردار است. دسترسی های کابین در آریو مناسب بوده که به راحتی راننده و دیگر سرنشینان را می افزاید.

از جمله امکانات این خودرو در تیپ فول آپشن می توان به؛ چهار چرخ دیسک ترمز، آینه های برقی، تیپ ترونیک در نسخه اتومات، سنسور دنده عقب، دو ایربگ جلو، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی مدیا ۷ اینچی، دکمه های کنترل مالتی مدیا بر روی فرمان، کروز کنترل و … اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: