انتشار جدول نهایی تاثیر افزایش فوق العاده ویژه 50درصدی بازنشستگان | رقم نهایی تاثیر افزایش فوق العاده ویژه بازنشستگان
تاثیر افزایش فوق العاده ویژه شاغلین فرهنگی در حقوق بازنشستگان
پیرو سوالات متعدد عزیزان پیرامون میزان تاثیر افزایش فوق العاده ویژه شاغلین فرهنگی به میزان ۵۰ درصد
در حقوق بازنشستگان محترم فرهنگی جدول محاسبه تاثیر افزایش فوق العاده ویژه فرهنگیان شاغل بر مبنای ۷۰ درصد مابه التفاوت در سال ۱۴۰۴ در ستون زرد رنگ شماره ۸
و در صورت اجرای ۹۰ درصد کامل مبلغ ستون شماره ۷ باید درنظر گرفته شود
بدیهی است اجرای تاثیر این فوق العاده بر مبنای جزء ۱ بند ر ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت ودستورالعمل همسان سازی سال ۱۴۰۳
و توافق نامه کارگروه پیگیری همسان سازی در سال ۱۴۰۳ به میزان حداقل ۷۰ درصد مابه التفاوت در سال ۱۴۰۴ همزمان با صدور احکام شاغلین فرهنگی باید به بازنشستگان معزز تسری داده شود
ضمنا فوق العاده خاص در صورت ابلاغ جدای از این فوق العاده می باشد و ربطی به هم ندارند.
طبق ماده ۱۰۶ جزء ۳ بند پ قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه؛
دولت مجاز است به منظور عدالت در پرداختها، افزایش بهرهوری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی و نیز تقویت نسبت به وضع فوقالعاده خاص مشمول کسور، اقدام قانونی بهعمل آورد
به عبارت دیگر فوقالعاده خاص یک مزایای مالی است که به کارمندان دولت تعلق میگیرد.
پس از اجرایی شدن این فوقالعاده در حقوق شاغلان، براساس تصویب نامه شماره 68969/ت26770ه-مورخ 1403/05/01 هیئت وزیران، صندوق های بازنشستگی مکلف هستند تا نسبت به اعمال افزایش حداقل 90 درصد از 25000 امتیاز یعنی 22500 امتیاز در حقوق بازنشستگان اعمال می گردد.
مبالغ پرداختی تحت عنوان فوق العاده خاص موضوع این جز صرفاً در محاسبه حقوق بازنشستگی پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل اعمال است و در سایر مولفههای حکم کارگزینی از جمله حق شغل حق شاغل فوقالعاده ویژه و فوقالعاده جذب و نیز اضافه کار تاثیری نخواهد داشت.
متناسب سازی حقوق با فوق العاده خاص با هم قابل قیاس نیستند، آنچه که انجام متناسب سازی را به یک ضرورت تبدیل نمود ، افت ضریب مستمری در طول سالهای گذشته بود که ناشی از عملکرد ناصحیح سازمان در نحوه افزایش مستمری ها در خصوص ماده ۹۶ بود، بعبارت دیگر باعث و بانی افت ضریب خود سازمان بود و لاجرم می بایست جهت جبران آن اقدام می نمود که مصوبه متناسب سازی برنامه هفتم آن را تسهیل کرد.
اما موضوع پرداخت فوق العاده خاص یک مقوله جدید است که مختص کارکنان و شاید بازنشستگان دستگاه های اجرایی می باشد که بر اساس آن ۲۵۰۰۰ امتیاز به شاغلین و ۲۲۵۰۰ امتیاز جهت بازنشستگان در نظر گرفته شده است و این در حالی است که اینگونه پرداختها و امتیازات هیچ سنخیتی با قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی ندارد.
نکته دیگر اینکه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از لحاظ نوع رابطه استخدامی در زمان اشتغال متنوع می باشند، تعدادی از آنها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در شرکتها و دستگاههای دولتی اشتغال داشته اند ، تعدادی مشمول قوانین خاص در نهادهای عمومی غیر دولتی، برخی فاقد کارفرما و بصورت خویش فرمایی حق بیمه پرداخت نموده اند و بالاخره تعداد بیشتر بازنشستگان تأمین اجتماعی را مشمولین قانون کار و بخش خصوصی تشکیل می دهند بنابراین پرداخت فوق العاده خاص جهت بازنشستگان و آن هم بر اساس ۲۲۵۰۰ امتیاز و ۹۰ درصد همتراز شاغلین ، با مقررات سازمان همخوانی ندارد، و از طرفی ایجاد بار مالی جهت سازمان بدون تامین منابع آن ،مغایر با قانون می باشد.
بنظر می رسد در این رابطه یا باید دولت مستقیما" نحوه اجرا و مبالغ آن را در اختیار سازمان قرار دهد و یا اینکه دستگاههای اجرایی خودشان مبالغ را به بازنشتگان خود پرداخت نمایند کما اینکه در حال حاضر بعضی از مزایا و امکانات را راسا" به بازنشستگان خود که مستمری بگیر سازمان هستند را پرداخت و ارائه می نمایند ، مانند بیمه تکمیلی ...
یوسف جعفری بازنشسته تامین اجتماعی