سنگ تمام مدیرعامل تامین اجتماعی برای بازنشستگان | ابلاغ بخشنامه جدید تامین اجتماعی
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی طی بخشنامه ای به مدیران کل تامین اجتماعی استانهای کشور اعلام کرد با هدف حفظ حقوق حقه و افزایش رضایتمندی ذینفعان ،در خواست های بازنشستگی بیمه شدگان در بازه زمانی ۶ ماهه از زمان ثبت نام در سامانه خدمات غیر حضوری و یا دبیر خانه واحدهای اجرایی اعتبار داشته و اقدام کنند
الحاق یک بند به فصل دهم بخشنامه تنقیح و تلخیص بازنشستگی با موضوع مدت اعتبار درخواستهای بازنشستگی بیمه شدگان
معاون محترم ... مدیر کل محترم تامین اجتماعی استان...
با سلام
پیرو بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۲/۱۲۵۱۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ با موضوع بازنشستگی غیرحضوری و به منظور بهبود فرآیند رسیدگی به درخواست های بازنشستگی یک بند به شرح زیر به فصل دهم بخشنامه صدرالذکر الحاق میگردد. فصل دهم بازنشستگی غیر حضوری ۲۱ اعتبار درخواستهای بازنشستگی
به منظور ارتقاء بهره وری و اثر بخشی فرآیندهای مرتبط با برقراری مستمری بازنشستگی و با هدف حفظ حقوق حقه و افزایش رضایت مندی ،ذینفعان درخواستهای بازنشستگی بیمه شدگان طی بازه زمانی ۶ ماهه از زمان ثبت در سامانه خدمات غیر حضوری و یا دبیرخانه واحدهای اجرایی اعتبار داشته و بیمه شدگان کارفرمایان محترم می توانند در زمان ارایه درخواست نسبت به انتخاب زمان بازنشستگی منطبق بر تاریخ احراز شرایط قانونی و یا هر تاریخ دلخواه پس از آن در بازه زمانی فوق الذکر، اقدام نمایند.
براین اساس کلیه بندهای بخشنامه تنقیح و تلخیص بازنشستگی به شماره ۱۰۰۰/۹۷/۱۳۱۹۶ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ و الحاقات و اصلاحات آن که در آن به تاریخ تقاضا درخواست بازنشستگی اشاره گردیده مشمول این اصلاحیه بوده و فرم شماره (۴) (فرم بند ۱-۵» به شرح پیوست اصلاح میگردد
مدیریت فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین مکلفند نسبت به اصلاحات نرم افزاری لازم در سیستمهای مرتبط با توجه به مفاد این بخشنامه اقدام نمایند.
مسوول حسن اجرای این بخشنامه مدیران کل استانها معاونین تعهدات و منابع بیمهای ادارات کل استانها روسای ادارات مستمری وصول حق بیمه نامنویسی و حسابهای انفرادی ادارات کل استانها و مسوولین و کارشناسان ذی ربط در واحدهای اجرایی و مرکز فناوری اطلاعات آمار و محاسبات می باشند.
فضای مجازی پر شده از تبلیغات عوامفریبانه که جز شیادی چیز دیگری نیست. چندی پیش یک آگهی با عنوان «خرید سابقه بیمه تأمین اجتماعی» در یکی از کانال های پرزرق و برق مجازی سروصدای بسیاری به پا کرد، اما تأمین اجتماعی بلافاصله با درج اطلاعیه ای، فروش سابقه بیمه را تکذیب و اعلام کرد: «آگهیهای مربوط به خرید یا تکمیل سابقه بیمه، کلاهبرداری هستند.»
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به نقل از روزنامه ایران: بشیر عمرانی مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی در مورد آگهی های خرید و فروش سوابق بیمه ای که در شبکه های مختلف مجازی قرار میگیرد، میگوید: «در فرهنگ سازمانی چیزی به نام خرید و فروش سابقه بیمه وجود ندارد.
طبق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی کارفرما مکلف است، حق بیمه و فهرست مزد و حقوق کارگرانش را تا آخرین روز ماه بعد به سازمان ارسال کند. براین اساس همه افرادی که نام و مشخصات و حق بیمه آنها از طرف کارفرما به سازمان ارسال نشده و یا از طریق بازرسی ها در زمان مورد نظر بررسی نشده باشند، میتوانند با ارائه اسناد و مدارک مستند برای پیگیری موضوع اقدام کنند.
مثلاً اگر فردی 5 سال در کارگاهی مشغول به کار بوده و متوجه شود که 4 ماه سهواً یا عمداً بیمه برای او رد نشده است، این فرد با داشتن مدارک و مستندات معتبری مثل قراردادکاری، کارت حضور و غیاب، فیش حقوق یا رسید بانکی و… میتواند به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و ادعای سابقه خود را مطرح کند.» این درخواست اشخاص در کمیته های تخصصی احتساب سوابق سازمان بررسی و در صورت اثبات ادعا، هزینه روزهای بیمه نشده کارگر از کارفرما مطالبه میشود. بنابراین این نوع مطالبه حق بیمه به معنی خرید یا فروش سابقه نیست.
سابقه بیمه ای یکی از ارکان اساسی برای دریافت خدمات از سازمان های بیمه گر است
عمرانی درباره چگونگی نگهداری و امنیت سوابق میگوید: «برای حفظ و صیانت سوابق بیمه شدگان تمهیدات و تدابیر لازم اندیشیده شده و امکان ثبت یا تغییر در سوابق بدون مکانیزمهای کنترلی و قانونی وجود ندارد.»
معمولاً افراد بعد از سی سال کار و رسیدن به سن و سال بازنشستگی تازه شروع به جمعآوری سوابق کاریشان میکنند. سوابقی که میتواند در کارگاه های مختلف و با کارفرمایان متفاوتی شکل گرفته باشد.
حالا اگر چنین اجحافی توسط کارفرما ایجاد شود و کارگر بعد از بررسی و جمع آوری سابقه تازه متوجه کسری چندماهه بیمهاش شود چه کاری باید انجام بدهد؟ اگر به دلیل فوت، مهاجرت حتی تعطیلی کارگاه، دستش به کارفرما نرسد، تکلیف چیست؟ عمرانی در پاسخ به این سؤال میگوید: «کمیته های تخصصی احتساب سوابق برای بررسی چنین مواردی تشکیل میشود، تا دریابند وضعیت کارگاه در زمان مورد ادعای کارگر به چه شکل بوده. در صورت وجود مدارک و مستندات کافی نسبت به صدور رأی احتساب سوابق در سازمان اقدام میکنند.»
عمرانی با اشاره به اضافه شدن سابقه کارگران در صورت اثبات میگوید: «سال گذشته کمیته های تخصصی احتساب سوابق بالغ بر 21 میلیون روز سابقه پرداخت حق بیمه را بر اساس ادعاهای بیمه شدگان تأیید و در سیستمهای سازمان تأمین اجتماعی ثبت کردند. علاوه بر این مکانیزم های کنترلی و تأیید مضاعف اقدامات در سیستم های سازمان عملاً اجازه ثبت و یا حذف سوابق افراد را بدون طی فرآیندهای قانونی نمیدهد.
این فرآیندها تضمین میکند که سوابق بیمه شدگان از طرف افراد مختلف چک شده و به راحتی نمیتوان یک روز سابقه برای فردی اضافه یا حتی از سابقه اش کم کرد. بنابراین، این فرضیه که فردی بتواند با هک کردن سیستم ها سابقه ای برای کسی ایجاد کند، با توجه به بررسی های کامپیوتری و پالایش داده ها در زمان بهرهبرداری از سابقه نیز امکان پذیر نخواهد بود. آگهی ها خرید و فروش سوابق که در فضای مجازی دیده میشود، صرفاً کلاهبرداری بوده و فاقد اعتبار است، طبق قانون هیچکس نمیتواند به فردی پول بدهد و سابقه بخرد.»
عمرانی با بیان اینکه سامانه ای برای اعتراض به سوابق ناموجود و یا کسری سابقه در سایت سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است، توضیح میدهد: «اگر کسی در سابقه خود اختلاف و یا مغایرتی را مشاهده کند، میتواند با ورود به بخش خدمات سابقه این سامانه مشکلاتش را حل کند. افراد میتوانند در قسمت اعتراض به سوابق با بارگذاری مدارک و مستندات درخواست بررسی سوابق خود را مطرح کنند و نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست.»
مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بیمه شدهها برای آگاهی از میزان سوابق خود میتوانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند، میگوید: «سایت سازمان تأمین اجتماعی تمام سوابق افراد را به روز مشخص کرده است.
علاوه بر این از سال گذشته، ماهانه پیامکی که در برگیرنده نام بیمه شده، کارکرد، عنوان شغلی و دستمزد مربوط به ماه است، برای بیمه شده ارسال میشود. با این پیامک، آگاهی کاملی به کارگر داده میشود تا از وضعیت بیمه پردازیاش مطلع شود و اگر بیمه شدهای برخلاف قراردادش مغایرتی را در این زمینه مشاهده کند، میتواند اعتراضش را ثبت کند تا موضوع از این طریق پیگیری شود.»