سهمیه بندی جدید بنزین قطعی شد | حذف سهمیه بنزین یارانهای این خودروها
محسن حاجیمیرزایی گفت:در بحث رفع ناترازی انژری، اختیاراتی به دستگاههای مرتبط تفویض شده تا متناسب با شرایط اقدام کنند، مثلاً بررسی شده است که خودروهای لوکس نباید از سهمیه بنزین یارانهای استفاده کنند.
محسن حاجیمیرزایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش و رئیس دفتر رئیس جمهور پزشکیان، با حضور در حسینیه جماران مهمان برنامه «حضور» بود.
حاجیمیرزایی با اشاره به قیمت بنزین گفت: در بحث رفع ناترازی انژری، اختیاراتی به دستگاههای مرتبط تفویض شده تا متناسب با شرایط اقدام کنند. مثلاً بررسی شده است که خودروهای لوکس نباید از سهمیه بنزین یارانهای استفاده کنند همچنین وزارت نفت اختیار پیدا کرده است که زیرساختها را فراهم کند تا این اصلاحات عملیاتی شوند. یا مثلاً آیا هر کارت ملی باید یک کارت بنزین داشته باشد یا اینکه یک نفر ممکن است چهار یا پنج خودرو داشته باشد و به همه آنها سهمیه بنزین تعلق گیرد؟ آیا باید به هر خودرو به یک میزان سهمیه بنزین داده شود؟ این مسائل و تصمیمات پیچیده است و باید متناسب با شرایط هر فرد و بخش مدیریت شود.
وی خاطرنشان کرد: یا اینکه هر فردی اگر بیش از یک خودرو دارد، برای خودروهای بعدی بنزین با قیمت دیگری پرداخت کند. این رویکرد به نظر من قابل قبولتر است، اما باید بتوانیم فضای اجتماعی را همراه کنیم و این تبدیل به مطالبهای ملی شود. چرا که بسیاری از منابعی که بابت هدفمندی یارانهها اختصاص داده میشود، سهم جمعیت از آن یکسان نیست. گروههای برخوردارتر، بهرهمندی بیشتری از این یارانهها دارند تا قشرهای ضعیفتر. ما باید به خصوص در سطح رسانهها سطحی از آگاهی و بلوغ اجتماعی ایجاد کنیم که مردم بخواهند از دولت مطالبه کنند این اصلاحات انجام شود.
وزیر نفت با اشاره به لزوم بازنگری و اصلاح زیرساختها برای اجرای طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی گفت: همکاران ما در حال انجام اقدامات لازم هستند و احتمالا این طرح تا پایان شهریور به بهرهبرداری می رسد.
محسن پاکنژاد، وزیر نفت، درباره آخرین وضعیت طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اظهار داشت: اجرای این طرح نیازمند اصلاحات اساسی در زیرساختهاست که هماکنون در حال بازنگری و بهروزرسانی است.
وی با اشاره به اهمیت این اقدام در تسهیل خدمات به مردم و کاهش هزینههای صدور کارتهای مجزا، افزود: همکاران ما در وزارت نفت و دستگاههای مرتبط بهطور شبانهروزی مشغول انجام مراحل فنی و اجرایی این پروژه هستند و پیشبینی میکنیم تا پایان شهریور، زیرساختهای لازم آماده و این طرح به مرحله بهرهبرداری برسد.
جلالی با اشاره به این موضوع که مدیریت مصرف انرژی در کشورمان از اهمیت حیاتی برخوردار است، تصریح کرد: انصافاً این که منابع و یارانهها را به عدالت در میان شهروندان تقسیم کنیم، کار سختی است و به برنامهریزیهای دقیق و سیاستگذاریهای درست نیاز دارد.
وی ادامه داد: هر اندازه دولت با کمک مجلس به سمت سیاستگذاریهایی برود که توزیع یارانهها را در حوزه انرژی عادلانهتر کند، اقدام مثبتی است. در همین راستا، تعرفهگذاری پلکانی دوپلهای پرمصرف و مشترکان داخل الگو گام رو به جلویی به حساب میآید.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه انرژی به نفر راهکار مناسبی برای افزایش عدالت در توزیع یارانههاست و زمینه را برای مدیریت مصرف توسط خود افراد به وجود میآورد. اجرای این طرح کار آسانی نیست. اگر دولت بتواند زیرساختهای لازم را به وجود بیاورد و به سمت اجرای درست این طرح برود، نتایج خوبی نصیب کشور میشود.
جلالی گفت: در روش اختصاص سهمیه انرژی به نفر، افراد میدانند که میزان مشخصی انرژی یارانهای در ماه در اختیار دارند و باید به مدیریت مصرفشان بپردازند. همین امر باعث میشود که افراد نسبت به میزان مصرف انرژیشان حساس شوند. ایجاد این حساسیت موضوع مهمی است.
وی ادامه داد: از هر روشی که بتوانیم عدالت در توزیع یارانههای انرژی را به وجود بیاوریم و مشترکان را نسبت به میزان مصرف حساس کنیم، مثبت ارزیابی میشود. یکی از راهکارهای اصلی مدیریت مصرف انرژی و حرکت به سمت بهینهسازی اختیاری مصرف در عین کسب رفاه بیشتر، اختصاص سهمیه انرژی به نفر است که این روش به عدالت نیز نزدیکتر است و به نفع اقشار ضعیف است و با مدیریت مصرف توسط خانوادههای ایرانی، سهمیه مازاد را به فروش برسانند و درآمد کسب کنند که موجب کاهش ضریب جینی نیز خواده شد.
جلالی گفت: ما در کشورمان اتباع را داریم که از یارانه انرژی استفاده میکنند. از آنجائیکه آنها به لحاظ تعداد نفرات اعضای خانواده نسبت به خانوادههای ایرانی پرجمعیتتر هستند، از یارانه غیرمستقیم بیشتری بهره می برند. اختصاص سهمیه انرژی به نفر در این زمینه هم میتواند کمککننده باشد.