خبر مهم وزیر نفت درباره قیمت و سهمیه بندی جدید بنزین | قیمت بنزین جدید تعیین شد؟
وزیر نفت گفت: بنزین ویژه وارداتی هیچ تاثیری بر سهمیهها و قیمت آن ندارد.
محسن پاکنژاد در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس ظرفیتهای قانونی و مصوبه هیئت وزیران مقرر شد، بخش خصوصی بدون دخالت دولت واردات بنزین را که از آن به عنوان بنزین ویژه یاد میشود، انجام دهد.
وی با اشاره به هزینه تمام شده بنزین ویژه وارداتی گفت: قیمت بنزین ویژه وارداتی متناسب با هزینه تمام شده و در قالب یک خدمت جدید توسط بخش خصوصی به هموطنانی که مایل به استفاده از این نوع بنزین هستند، ارائه میشود.
وی افزود: این اقدام هیچ تأثیری در سهمیههایی که پیش از این استفاده میشده یعنی ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی یا کارت سوخت جایگاهها هیچ تأثیری در این سهمیهها ندارد و هموطنان عزیز میتوانند کماکان از این سهمیهها استفاده کنند. مقدمات این کار فراهم شده و در درگاه مجوزهای در واقع وزارت اقتصاد درخواستها بارگذاری شده و فرایندهای ثبت سفارش دارد طی میشود.
وزیر نفت گفت: قیمت بنزین سوپر براساس هزینه تمامشده و حاشیه سود بخش خصوصی تعیین خواهد شد و ممکن است به بیش از ۵۰ هزار تومان در هر لیتر برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن پاک نژاد، وزیر نفت در گفتوگو با صدا و سیما اظهار کرد: فرآیند عرضه بنزین سوپر یا ویژه بر اساس ظرفیتهای قانونی و آئیننامه اجرایی تدوین و در هیأت دولت به تصویب رسیده و وزارت نفت در حال آمادهسازی مقدمات اجرایی این طرح به عنوان یک خدمت جدید به مردم است.
به گفته وزیر نفت، سهمیه ۶۰ لیتری، قیمتهای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی و همچنین کارت اضطراری جایگاهها، بدون هیچگونه تغییر به قوت خود باقی میمانند. قیمت بنزین سوپر قبلی جایگاهها نیز ثابت خواهد ماند.
پاکنژاد ادامه داد: بنزین سوپر ویژه در جایگاههای خاص و بهصورت آزاد عرضه میشود و قیمت آن براساس هزینه تمامشده و حاشیه سود بخش خصوصی تعیین خواهد شد. این رقم، با توجه به هزینه خرید، حملونقل و سایر هزینهها، ممکن است به بیش از ۵۰ هزار تومان در هر لیتر برسد.
وی تاکید کرد: این طرح در قالب یک خدمت اختیاری عرضه میشود و متقاضیان میتوانند بر اساس نیاز از آن استفاده کنند، در حالی که سهمیههای کنونی همچنان به عموم مردم اختصاص خواهد یافت.
این گونه که پیداست دولت فعلاً قصد گرانی بنزین را ندارد و مدار بر این حرف پزشکیان میچرخد که سال گذشته گفته بود: «باید بنشینیم و کار کارشناسی کنیم و باید با نگاه به زندگی مردم، وارد این مسئله شویم. باید تورمی که میخواهد به زندگی مردم وارد شود را مد نظر بگیریم.» یعنی دولت نمیخواهد از همان ابتدا از ابزارهای قیمتی استفاده کند اما گویا برای حذف یارانه آن برای چند دهک و همچنین لوکسسواران مصمم است به طوری که رئیس دفتر رئیسجمهور چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «بررسی شده است که خودروهای لوکس نباید از سهمیه بنزین یارانهای استفاده کنند.»
محسن حاجیمیرزایی همچنین اعلام کرد که وزارت نفت اختیار پیدا کرده است که زیرساختها را فراهم کند تا این اصلاحات عملیاتی شوند و گفته: «در بحث رفع ناترازی انژری، اختیاراتی به دستگاههای مرتبط تفویض شده تا متناسب با شرایط اقدام کنند.
مثلاً آیا هر کارت ملی باید یک کارت بنزین داشته باشد یا اینکه یک نفر ممکن است چهار یا پنج خودرو داشته باشد و به همه آنها سهمیه بنزین تعلق گیرد؟ آیا باید به هر خودرو به یک میزان سهمیه بنزین داده شود؟ این مسائل و تصمیمات پیچیده است و باید متناسب با شرایط هر فرد و بخش مدیریت شود.»
یکی از راههایی که رئیس دفتر رئیسجمهور به آن اشاره کرده این است که اگر فردی بیش از یک خودرو دارد، برای خودروهای بعدی بنزین با قیمت دیگری پرداخت کند اما خود نیز این ابهام را مطرح کرده که باید بتوانیم فضای اجتماعی را نیز همراه کنیم و آن را به مطالبهای ملی تبدیل کنیم.
بر اساس آماری که سایت «اخبار خودرو» منتشر کرده در فاصله روزهای ۱۲ تا ۱۷ خرداد امسال، بیش از ۸۰۱ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع و مصرف شده که بر این اساس میانگین مصرف روزانه بنزین در این بازه زمانی از ۱۳۳ میلیون لیتر فراتر رفت.
همچنین بر اساس آماری که سال گذشته روزنامه خراسان منتشر کرد متوسط رشد سالانه مصرف بنزین از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد بوده و در چند سال گذشته، مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته و بر اساس پیشبینیها با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر میرسد و پیشبینی میشود ناترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری داشته باشد.