رصد کامل رفتار اقتصادی یارانه بگیران برای دریافت یارانه شروع شد | خرید طلا، ارز و سهام باعث قطع یارانه میشود
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اعلام کرد رفتارهای اقتصادی خانوارها در کنار سایر عوامل، نقش مهمی در تعیین دهکبندی و استحقاق دریافت یارانه دارد.
حسینی، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در گفتوگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: اگر اطلاعات ثبتی خودرو، درآمد سرپرست خانوار و اعضای خانواده، بهرهمندی اجتماعی از بیمهها، خدمات درمانی و رفتار اقتصادی خانوار در سامانهها ثبت شود، این اطلاعات باعث تغییر دهکبندی یا قطع یارانه میشود.
به گفته حسینی، اطلاعات مربوط به حضور در بورس، خرید ارز، خرید طلا و سکه نیز به عنوان رفتار اقتصادی خانوار رصد میشود و در دهکبندی یارانهها تاثیرگذار است.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: وقتی شما به این بازارهای ثانویه وارد میشوید، این مجموع اطلاعات باعث میشود که دهک خانوار جابهجا شود یا یارانهاش قطع شود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین اعلام کرد: ۹۴۸ هزار نفر در استان قزوین (معادل ۳۵۰ هزار خانوار) یارانه دریافت میکنند و مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی نیز هستند. حسینی گفت: این افراد همان کسانی هستند که تا بهمن ۱۴۰۱ مشمول دریافت یارانه بودند و در اسفند ۱۴۰۳ مرحله جدید ارائه کالابرگ الکترونیکی را دریافت میکنند که تا پایان شهریورماه فرصت دارند.
حسینی در پاسخ به سوالی در مورد سامانه حمایت گفت کسانی که به دهکبندی خود اعتراض دارند میتوانند به سامانه https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ در روزهای کاری از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ بعدازظهر با واحد مشاوره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس بگیرند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در سامانه حمایت اگر اعتراضی ثبت شود، قطعا به آن رسیدگی میشود. اگر مردم استان به سامانه مراجعه کنند و اطلاعات خانوار و شماره همراه سرپرست خانوار را تکمیل کنند، اطلاعات دقیقتری در اختیار خواهند داشت.
اعتبار کالابرگ الکترونیکی دورههای قبل ذخیره نمیشود
به گفته معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در طرح کالابرگ الکترونیکی هیچ محدودیتی برای خرید، نشان تجاری و مقدار کالا وجود ندارد، اما یک پیششرط وجود دارد و آن این است که در خرید، سه گروه کالایی پروتئین، لبنیات و حبوبات باید وجود داشته باشند.
حسینی گفت: در دوره جدید ارائه کالابرگ الکترونیکی، اجباری برای خرید کالای خاص وجود ندارد، در حالی که در شروع طرح این مشکلات وجود داشت.
حسینی در پاسخ به این سوال که آیا مشمولین میتوانند چند نوبت خرید انجام دهند، گفت: تا سقف یارانه تخصیص داده شده و در مدتی که اعلام شده (تا پایان شهریورماه)، هیچ محدودیتی وجود ندارد و افراد میتوانند چند نوبت به فروشگاهها مراجعه کنند.
معاون کار همچنین در مورد ذخیره شدن اعتبار کالابرگ الکترونیکی گفت: اعتبار دو دوره گذشته (اسفند تا فروردین و اردیبهشت تا خرداد) ذخیره نخواهد شد و فقط اعتبار مرحله سوم (تا پایان شهریورماه) قابل استفاده است.
حسینی توصیه کرد که مردم در هر مرحلهای که اعلام میشود، از فروشگاههایی که در سامانه “شما” (سامانه جستجوی فروشگاههای طرف قرارداد) اطلاعاتشان وجود دارد، خرید کنند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در استان قزوین فروشگاههای زیادی در کلیه مناطق شهری و روستایی، فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای تعاونی و حتی فروشگاههای خرد وجود دارند که به عرضه یازده قلم کالا میپردازند و مردم با کمترین مشکل میتوانند این کالاها را تهیه کنند.
حسینی افزود: مردم میتوانند با مراجعه یا تماس، مشکلات فروشگاهها را اعلام کنند تا رسیدگی شود. نظارت بر نحوه عرضه اقلام بر عهده دستگاههای اجرایی ذیربط و صنوف است و بخشی هم توسط ما نظارت میشود تا برابر دستورالعمل کالا عرضه شود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: شهروندان میتوانند با شمارهگیری کد دستوری #۱۴۶۳۵۰۰ از میزان اعتبار خود مطلع شوند.
به گفته حسینی، اعتبار کالابرگ به کد ملی سرپرست خانوار واریز میشود و امکان استفاده از آن فقط در بازه زمانی مشخص وجود دارد. وی همچنین افزود: “در حال حاضر دهکهای یک تا سه، ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهار تا هفت، ۳۵۰ هزار تومان یارانه دریافت میکنند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه با اشاره به بررسی مجدد دهکهای درآمدی گفت: یارانه و کالابرگ الکترونیکی دهکهای هشت، نه و ده که پیشتر در سامانه اعتراض ثبت کرده بودند، در حال بررسی است و این روند ادامه دارد.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال گفت: مشاغل خانگی یکی از راهبردهای اساسی ایجاد اشتغال در کشور و دنیاست و ۸۵ درصد مشاغل در بنگاههای خرد، کوچک و متوسط ایجاد میشود.
وی، مشاغل خانگی را مشاغلی دانست که در منزل و مبتنی بر مهارت اعضای خانواده انجام میشود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با تاکید بر نقش فناوری در توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: اینترنت پرسرعت، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای فروش، تحولی در مشاغل خانگی ایجاد کردهاند و هر خانهای را به یک کارگاه تبدیل کردهاند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به سهم ۲۰ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال در کشور، اظهار داشت: مشاغل خانگی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارند.
وی در ادامه افزود: تاکنون دو هزار و ۳۳۰ مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده که منجر به ایجاد ۴ هزار و ۴۰۳ فرصت شغلی شده است.
حسینی با اشاره به تسهیلات ارزان قیمت مشاغل خانگی گفت: از محل اعتبارات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۱۰۱ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۷ ساله به متقاضیان پرداخت شده است.
وی تاکید کرد این تسهیلات به منظور حمایت از کسبوکارهای کوچک و خانگی در استان ارائه میشود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه به چالشهای پیش روی مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای اصلی این مشاغل، نبود پوشش بیمهای و امنیت شغلی است.
وی افزود: با وجود اینکه این مشاغل به عنوان شغل محسوب میشوند، متاسفانه هنوز سازوکاری برای بیمه آنها در نظر گرفته نشده است و این موضوع نیازمند توجه و پیگیری است.
حسینی در خصوص فرایند دریافت مجوز مشاغل خانگی گفت: صدور مجوزها به صورت آنلاین و از طریق سامانه مشاغل خانگی انجام میشود.
وی افزود: افراد با ثبتنام در این سامانه و تکمیل فرمهای مربوطه میتوانند مجوز فعالیت خود را دریافت کنند و از مزایای آن بهرهمند شوند.
حسینی تاکید کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آمادگی دارد تا از طریق رسانهها، اطلاعات بیشتری در خصوص مشاغل خانگی و مزایای آن در اختیار مردم قرار دهد.
وی از رسانهها خواست تا با اطلاعرسانی دقیق و شفاف، به افزایش آگاهی مردم در این زمینه کمک کنند.