خبر خوش مدیرعامل تامین اجتماعی برای بازنشستگان | اقدام بی سابقه مدیرعامل برای بازنشستگان در هفته دولت
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان حکم قانون برنامه هفتم پیشرفت و تأکید رئیس جمهور، در اولویت برنامههای سالجاری سازمان تأمین اجتماعی قرارد دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در آیین گرامیداشت روز پزشک و روز داروساز بیان کرد: با عملیاتی کردن نظام ارجاع، با دیدگاه علم پزشکی از مراجعات غیرضروری جلوگیری خواهیم کرد.
وی افزود: بهمنظور تحقق برنامههای اشاره شده، سامانه رسیدگی اسناد پزشکی راهاندازی شده و مقدمات موضوع پرونده سلامت الکترونیک نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.
وی ادامه داد: مقدمات نظام ارجاع شروع شده و در حوزه نظام ارجاع داخلی، گام اول سامانه آماده بهرهبرداری است و فرایند این مهم تدریجی تأمین خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: حدود ۱۸.۵ درصد هزینهکرد منابع بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی در بخش خدمات سرپایی و ۲۸ درصد در حوزه بستری هزینه میشود.
سالاری با بیان اینکه زحمات همه همکاران بخش درمان تأمین اجتماعی را ارج مینهیم، گفت: میدانیم ارائه و تأمین خدمات درمانی برای حدود ۴۸ میلیون نفر چه کار سختی است. این مهم در شرایط عادی کار نیز سخت است و در شرایطی مانند همهگیری کرونا و دیگر مخاطرات، سختتر هم میشود.
او با تبریک روز پزشک و داروساز افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده، قیمت تمام شده خرید خدمات درمانی نسبت به مراکز ملکی، به دلیل عدم استفاده از منابع عمومی سازمانی ارزانتر است، برای همین برنامهریزی برای استفاده از خرید خدمات درمانی را در دستور کار قرار دادهایم.
به گفته مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی؛ راهاندازی نظام ارجاع باید در درمان غیرمستقیم مورد توجه و اولویت باشد. به این واسطه مسیر حرکت بیمار باید مبتنی بر نیاز واقعی بیمار باشد. این مهم از هدررفت منابع جلوگیری کرده و سلامت بیمهشدگان را تأمین میکند.
سالاری با تأکید برمهیا کردن راهنماهای بالینی در حوزه درمان غیرمستقیم، گفت: رایگان شدن خدمات بخش بستری مبتنی بر ارجاع، دور از دسترس نیست؛ البته خدمات مذکور در مراکز ملکی به صورت رایگان در دسترس بیمهشدگان است.
وی افزود: درمان مستقیمی که ۱۸ تا ۲۸ درصد بار مراجعان تأمیناجتماعی را به دوش میکشد، ۹۰ درصد زمان بخش برنامهریزی، نظارتی و سیاستگذاری این حوزه را در اختیار دارد؛ بر این اساس ضمن افزایش ظرفیت درمان مستقیم، همزمان باید تقویت درمان غیرمستقیم را در نظر داشته باشیم.
سالاری همچنین تصریح کرد: خرید راهبردی خدمات درمانی را در جهت تقویت معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی در اولویت قرار دادهایم. در این چارچوب باید یک شرکت فناوری اطلاعات مستقل در اختیار معاونت درمان باشد؛ شرکت سلامت دیجیتال یا سلامت الکترونیک این وظیفه را عهدهدار خواهد بود.
به گفته او؛ پرداختهای مستقیم و غیرمستقیم حوزه درمان نیز در راستای ارتقای فعالیتهای این بخش باید در دستور کار باشد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه توسعه خدمات مراکز درمانی به واسطه بودجه مبتنی بر عملکرد اتفاق خواهد افتاد، توضیح داد: برای تحقق این مهم، ارسال و رسیدگی اسناد پزشکی مراکز درمانی ملکی و تخصیص بودجه ماهانه به این مراکز در چارچوب تحول حوزه درمان مستقیم اجرا خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: در قالب بودجه سالجاری از محل مطالبات تأمیناجتماعی از دولت، ۷۰ همت از ۱۸۵ همت وصول شده، به پرداخت مطالبات بخش درمان غیرمستقیم اختصاص مییابد؛ به این واسطه بخش قابل توجهی از بدهی تأمیناجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت خواهد شد.
سالاری تاکید کرد: ۱۵۰۰ همت هزینه سالجاری تأمین اجتماعی است و پیشبینی وصولی حق بیمه ۱۲۰۰ همت خواهد بود؛ همچنین پیشبینی میشود که سود سهام امسال نیز به ۵۰ همت برسد. بخشی از منابع نیز باید از محل مطالبات سازمان از دولت تأمین شود.
سالاری افزود: برای خروج از ناترازی سه نوع برنامه تدوین کردهایم؛ 22 برنامه در راستای درآمدزایی تدوین شده و تحقق آنها 208 همت درآمد برای سازمان درپی خواهد داشت. یکی دیگر از اولویتها، کنترل هزینهها خواهد بود که در این بخش 10 برنامه تدوین شده و تحقق آن 100 همت صرفهجویی برای سازمان به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه، مجموع این اقدامات تحولی با نرخ امسال، امکان ایجاد توازن منابع و مصارف را موجب خواهد شد، گفت: به شرط رفع ناترازی در بلندمدت، امکان ایجاد شرایط مناسبی در سالهای آینده فراهم میشود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه، درمان باکیفیت و با فرانشیز کمتر را در سازمان تأمیناجتماعی در اولویت داریم، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات و اولویتبندیهای صورت گرفته، ارتقای وضعیت سازمان تأمیناجتماعی محقق شود.
آیین گرامیداشت روز پزشک و روز داروساز و تقدیر از جامعه پزشکی فعال در سازمان تأمیناجتماعی با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی، مدیرعامل، رئیس و اعضای هیات مدیره، قائممقام، معاونان و مدیران و جمعی از پزشکان و داروسازان سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد. در پایان این مراسم، جمعی از پزشکان و داروسازان شاغل در سازمان تأمیناجتماعی مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی, مصطفی سالاری گفت: «ما امروز ماهانه ۱۲۵ هزار میلیارد تومان پرداخت داریم که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به حقوق یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بازنشسته و مستمریبگیر و حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر صرف درمان ۴۸ میلیون بیمهشده میشود. اگر این پرداختها انجام نشود، زندگی میلیونها نفر دچار اختلال میشود».
او تأکید کرد: «کیفیت خدمات درمانی مطلوب نیست و مردم حق دارند ناراضی باشند، اما ریشه مشکلات در ساختارها و تصمیم های اشتباه گذشته است».
بازنشستگی در ۳۵ سالگی؛ معضل بینظیر جهانی
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از قوانین بازنشستگی زودهنگام گفت: «ایران تنها کشوری است که فرد میتواند با ۳۵ سال سن بازنشسته شود. امروز ۵۲ درصد کسانی که بازنشسته میشوند، با عنوان مشاغل سخت و زیانآور بازنشسته میشوند؛ در حالی که در هیچ نقطه جهان چنین حجمی وجود ندارد».
او افزود: «این تصمیمات محصول تصمیمات شتابزده دهه های گذشته است و نتیجه آن امروز به دوش صندوق افتاده و تعادل منابع و مصارف را از بین برده است».
مزدهای غیرواقعی و بار مالی سنگین
سالاری با اشاره به پدیده دستمزدهای غیرواقعی گفت: «کارگری ممکن است سالها با حقوق ۱۵ میلیون تومان بیمه پرداخت کند، اما در دو سال پایانی حقوقش به ۵۰ میلیون افزایش یابد و بر اساس آن بازنشسته شود. این موضوع هر ماه ۳۰ درصد به منابع صندوق لطمه میزند».
او ادامه داد: «وقتی منابع صندوق کاهش یابد، ناگزیر سازمان باید سختگیریهای بیشتری بر کارگران و کارفرمایان اعمال کند، چون پرداخت حقوق ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بازنشسته تعهدی است که نمیتوان از آن شانه خالی کرد».
سالاری اظهار داشت: «در فروردین ۶۴ هزار میلیارد تومان منابع دریافت کردیم، در حالی که باید ۱۰۵ هزار میلیارد تومان میداشتیم. در اردیبهشت این رقم به ۷۰ هزار، در خرداد به ۶۸ هزار و در تیرماه به ۸۰ هزار رسید. در مرداد نیز حداکثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وصول شد؛ در حالی که کف نیاز ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین ماهانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان کسری داریم».
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: «این بحران محصول عملکرد یک نفر یا یک دستگاه نیست. همه ما مقصریم؛ از قانونگذاری نادرست گرفته تا اجراهای غلط و فشارهای اجتماعی. اگر این صندوق نابود شود، کشور و کسبوکارها نیز آسیب جدی خواهند دید و حالا باید با کمک هم از این شرایط عبور کنیم»
سالاری با بیان اینکه «صندوق تأمین اجتماعی صندوق امانتداری است، نه صندوق حمایتی مانند کمیته امداد»، توضیح داد: «اگر قانونگذار گروهی را بدون پرداخت حق بیمه مشمول پوشش بیمهای کند، باید دولت از محل مالیات هزینه آن را بپردازد، نه اینکه از جیب بیمهشدگان موجود تأمین شود. در غیر این صورت صندوق دچار کسریهای جبرانناپذیر خواهد شد».
مدبرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین گفت: «پنج ماده قانونی پیشنهادی را ارائه کردهایم که مبتنی بر انصاف، عقل و خرد جمعی است و میتواند مشکلات موجود را برطرف کند. بسیاری از مواردی که نمایندگان و فعالان اقتصادی به آن اشاره کردند، قابل حل است؛ اما علت اصلی بحرانها در سطح دیگری قرار دارد و باید ریشهای اصلاح شود».
او تأکید کرد: «اگر تصمیم جمعی گرفته نشود و همچنان صندوق با قوانین غلط اداره شود، سرنوشت تأمین اجتماعی و در نتیجه بخش مهمی از کشور با تهدید جدی مواجه خواهد شد».