خبر مهم مجلس از شیوه جدید دهک‌بندی یارانه ها | یارانه بگیران حتما بخوانند

علی بابایی کارنامی با بیان اینکه شیوه جدید دهک‌بندی اساس قانونی ندارد که بگوییم غیرقابل تغییر یا تجدیدنظر نیست؛ اما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش شده شیوه‌ای انتخاب شود که نسبت به شیوه‌های پیشین بهتر و کارشناسی‌تر است؛ بنابراین اگر باز افراد و گروهی نقد و تقاضایی دارند، می‌توانند به وزارت رفاه ارسال کنند تا بررسی و اصلاح شود.

کدخبر : 36694
سایت سرگرمی روز :

طبق اعلام مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، تعدادی از مددجویان تحت پوشش این دستگاه که نیازمندی آن‌ها برای کمیته امداد محرز شده است، به دلیل تراکنش‌های مالی که به علت اشتراک حساب با فرزندان یا افراد دیگر دارند، طبق شیوه جدید دهک‌بندی یارانه‌ها؛ دهک‌های بالاتر از دهک واقعی قرار گرفته‌اند؛ درصورتی که این افراد فاقد درآمد پایدار بوده و واقعاً نیازمندند؛ لذا باید آن‌ها را شناسایی و مستثنا کرد.

با توجه به اینکه این مشکل ممکن است برای مددجویان بهزیستی و سایر مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی، این سوال پیش می‌آید که آیا امکان مستثنی شدن مددجویان دستگاه‌های خاص مانند کمیته امداد و بهزیستی در شیوه جدید دهک‌بندی وجود دارد یا خیر؟

علی بابایی کارنامی؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در این باره گفت: باید توجه داشت که شیوه جدید دهک‌بندی اساس قانونی ندارد که بگوییم غیرقابل تغییر یا تجدیدنظر نیست؛ اما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش شده شیوه‌ای انتخاب شود که نسبت به شیوه‌های پیشین بهتر و کارشناسی‌تر است. درواقع یک مدل است که آزمایش و تست می‌شود و یک روش دائمی نیست که تا ابد ادامه داشته باشد؛ بنابراین اگر باز افراد و گروهی نقد و تقاضایی دارند، می‌توانند به وزارت رفاه ارسال کنند تا درصورت امکان اصلاح شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سنجش سرانه هزینه ماهانه هر فرد در سازوکار جدید دهک‌بندی خانوارها، که اگر این رقم برای هر فرد بیش از ۱۰ میلیون تومان و برای یک خانواده ۳ نفره بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد، خانوار در طبقه پردرآمد (دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰) قرار می‌گیرد؛ گفت: به هر حال باید روشن شود که یک خانواد مثلاً ۳ نفره چقدر هزینه می‌کند. باید توجه داشت که این عدد منهای هزینه مسکن و هزینه‌های ثابت خانوار است. به طور معمول هم نگاه کنیم، الان یک کارمند اداریِ حقوق‌بگیر، ماهی ۳۰ میلیون تومان هزینه ندارد.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس ادامه داد: در این شرایط اگر مددجوی کمیته امداد به هر شیوه‌ای بیش از این هزینه دارد، هزینه‌ها باید تجمیع شود؛ مگر اینکه هزینه‌ها در مواردی با هم همپوشانی داشته باشد؛ که اگر آن همپوشانی به حق است، کمیته امداد باید کمک آن هم‌پوشانی را بردارد؛ لذا نحوه دهک‌بندی افراد و خانوار قابل تجدید نظر است.

بابایی کارنامی گفت: بالاخره وزارت کار یا دولت یا هر کسی این کار را انجام می‌دهد هم به دنبال این نیست که خدای ناکرده حقی از مددجوی کمیته امداد یا بهزیستی و سایر اقشار تحت‌پوشش تضییع شود؛ بنابراین افراد اشکالات کار را اعلام کنند، حتما بررسی و برطرف می‌شود.

دستیار امور اجتماعی رئیس جمهور در باره حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به دنبال اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۴، گفت: این اقدام، اجرای یک قانون است و باتوجه به اینکه وزیر فعلی رفاه، در گذشته پایه‌گذار پایگاه رفاه ایرانیان بوده، اطمینان دارم که ایشان با شناخت و ظرافت لازم، حذف یارانه را به نحوی اجرا خواهد کرد که افراد نیازمند و طبقات پایین جامعه "حذف" نشوند.

علی ربیعی با اشاره به آغاز سیاست‌های مرتبط با حذف یارانه‌ از دوران وزارت وی، گفت: از ابتدا قرار بود یارانه‌ هدفمند پرداخت شود و مطالعات نشان نمی‌دهد که در کشورهای دیگر پرداخت یارانه نقدی به کل جمعیت صورت گیرد؛ معمولاً یارانه‌ها به شکل مشروط پرداخت می‌شوند. برای مثال، در برزیل تنها ۱۶ درصد از جامعه یارانه مشروط دریافت می‌کنند، در ایران نیز به هدفمندی یارانه اشاره شده، اما هیچ هدفمندی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به کاهش ارزش یارانه‌ها به‌واسطه نوسانات نرخ ارز، افزود: در شرایطی که قیمت دلار دائماً در نوسان است، ارزش آن کاهش می‌یابد. به خاطر دارم که در دولت از مفهومی تحت عنوان "دام مسیر طی‌شده" استفاده کردند؛ به این معنا که وقتی اقدامی آغاز می‌شود، اصلاح یا تغییر آن بسیار دشوار می‌شود. اجرای قانون هدفمندی هم الزام قانونی مجلس بود و تأخیر در اجرای آن باعث شد چندین نامه پیاپی از سوی دستگاه‌های نظارتی برای اجرا دریافت کنیم.

دستیار امور اجتماعی رئیس جمهور معتقد است: وقتی فقر به عنوان استثناء است، قابلیت سیاست‌گذاری دارد. سیاست‌گذاری رفع فقر، برای شرایطی است که تعداد افراد نیازمند حمایت اندک است. وقتی فقر از استثنا خارج شده و به قاعده تبدیل می‌شود، امکان سیاست‌گذاری مقابله با فقر نیز دشوار می‌شود. توزیع ثروت در ایران شبیه به شکل حرف "U"  است؛ در یک سر این U افرادی قرار دارند که به طبقات بالا ارتقاء یافته‌اند که ممکن است دارای معلولیت یا مشکلات خاص باشند، در سر دیگر آن نیز ثروتمندانی هستند که میزان ثروتشان با ثروتمندان کشورهای اروپایی برابری می‌کند. وقتی صدک بندی می‌کنیم،‌ میانه این "U" هرچی به سمت دهک‌های پایین حرکت می‌کنیم،‌ با یک بیماری به پایین‌ترین سطوح اقتصادی سقوط می‌کند و همین موضوع، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری را در این زمینه دشوار کرده است.

ربیعی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که خرید کالاهای بادوام کاهش یافته و در مقابل، مشاغل خدماتی مانند تعمیرکاری افزایش یافته است و همین موضوع حذف یارانه را در چنین شرایط پیچیده می‌کند و وزارت رفاه باید این هنرمندی را نشان دهد چراکه با همه این ملاحظات، افرادی هستند که در یک سر دیگر U، افرادی هم هستند که نه‌تنها دغدغه‌ای ندارند بلکه می‌توانند هزینه‌های بسیار بالایی داشته باشند.

دستیار امور اجتماعی رئیس جمهور تأکید کرد: این اقدام، اجرای یک قانون است و باتوجه به اینکه وزیر فعلی رفاه، در گذشته پایه‌گذار پایگاه رفاه ایرانیان بوده و این پایگاه تا پیش از دولت آقای روحانی شکل نگرفته بود، اطمینان دارم که ایشان با شناخت و ظرافت لازم، حذف یارانه را به نحوی اجرا خواهد کرد که افراد نیازمند و طبقات پایین جامعه حذف نشوند.

ربیعی با اشاره به بازدیدی که اخیراً همراه با مسئولان وزارت کشور از مراکز بررسی اعتراضات حذف یارانه‌ها انجام داده بود، گفت: فرایند بررسی شکایات یارانه با سرعت در حال پیگیری است.

ارسال نظر: