اطلاعیه مهم سازمان برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | حقوق بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند

آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مهمترین دلیل برای ارسال پیامک به حدود ۱۱ میلیون نفر از افراد بیمه‌شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است تا این گروه‌ها ماهانه از وضعیت پرداختی حق‌بیمه‌های پرداختی خود، کارکرد و دستمزد واقعی اطلاع داشته باشند و در صورت مغایرت در این داده‌ها بتوانند شکایت خود را ثبت کنند.

کدخبر : 36911
سایت سرگرمی روز :

ارسال پیامک اطلاع‌رسانی سابقه و دستمزد به منظوراجرای تکالیف مقرر در ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی و آیین‌نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق و مواقع ارسال آن و برای شفاف‌سازی امور، احقاق حقوق بیمه‌شدگان و کاهش صدور آراء از مراجع تشخیص و حل اختلاف قانون کار، دیوان عدالت اداری و مراجع قضایی، انجام می شود. ارسال پیامک‌های ماهانه حاوی اطلاعات کارکرد، دستمزد و عناوین شغلی به بیمه‌شدگان اجباری است.

آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در حال حاضر پس از ارسال لیست پرداخت حق‌بیمه توسط کارفرما و ثبت اطلاعات در سیستم‌های بیمه‌ای به‌طور متوسط ماهانه حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار  پیامک به بیمه‌شدگان ارسال می‌شود.

چنانچه یک سازمان بیمه‌گر برای اطلاع از وضعیت حق‌بیمه و میزان دستمزد هر ماه پیامکی را به گروه‌های تحت پوشش ازسال کند این موضوع شفاف بودن فعالیت‌های آن سازمان را نشان می‌دهد که همین موضوع علاوه بر رضایتمندی افراد تحت پوشش، زمینه آگاه شدن از وضعیت پرداختی‌ها را روشنگری می‌کند، علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با تامین ۲۴ درباره اطلاع‌رسانی به مخاطبان درباره وضعیت بیمه آنان گفت: این اقدام سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند در جلب اعتماد همه مشمولان این سازمان هم موثر باشد زیرا این افراد متوجه می‌شوند که کارفرمایان چه کارکرد، دستمزد و حق‌بیمه‌ای برای این گروه‌ها ارسال می‌کنند.

جهانی معتقد است که در مجموع باید همه بیمه‌شدگان از وضعیت دستمزد و کارکرد ماهانه خود آگاهی داشته باشند تا از این طریق حتی از فرار بیمه‌ای جلوگیری شود و مانع اجحاف از حقوق افراد بیمه‌شده شود. این اقدامات زمینه افزایش اعتماد به مخاطبان به سازمان تأمین اجتماعی را فراهم می‌کند. 

وی بیان کرد: باید مردم به درک بیشتر از مسایل و مشکلات حوزه کارفرمایی و حتی سازمان تأمین اجتماعی برسند تا همه مخاطبان سازمان شامل  بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از اقدامات و برنامه‌های این سازمان آگاه شوند زیرا هنوز بسیاری از مخاطبان و افکار عمومی درکی از وضعیت حق‌بیمه‌های پرداختی خود و حتی برخی چالش‌های سازمان تأمین اجتماعی در بحث منابع و مصارف آگاهی ندارند و باید این شفاف‌سازی به بهترین شیوه انجام شود.

جهانی اضافه کرد: باید این اعتماد و ارتباط با شرکای اجتماعی تقویت شود و مسایل و مشکلات واقعی این سازمان ترسیم شود تا این همراهی به وجود آید و سازمان تأمین اجتماعی از همه مراحل پیش‌روی خود در حوزه کارفرمایی و بیمه‌شدگان گذر کند. همچنین باید مدل‌سازی جدیدی وجود داشته باشد تا همه کارفرمایان با پرداخت دستمزد واقعی و کارکرد ماهانه همه گروه‌های مشمول، مانع فرار بیمه‌ای شوند و از طرفی دیگر منابع متاثر از حق‌بیمه بیمه‌شدگان برای سازمان تأمین اجتماعی نیز تأمین شود تا در بلندمدت مصارف سازمان هدفمند و پایدار شکل گیرد.

ارسال پیامک اطلاعات بیمه‌ای به شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌ اجتماعی به صورت ماهانه با هدف افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تأمین‌ اجتماعی اجرا می‌شود تا سه موضوع مهم دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در ماه و عناوین شغلی به‌صورت ماهانه به اطلاع بیمه‌شدگان برسد.

همه خدماتی که سازمان تأمین‌ اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روزهای کارکرد در هر ماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است.

اگر عنوان شغلی، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و همین طور روزهای کارکرد در هر ماه افراد مشمول قانون تأمین‌ اجتماعی به شکل واقعی به این سازمان اعلام نشود و حق بیمه افراد برمبنای اطلاعات واقعی در این زمینه محاسبه و پرداخت نشود، بیمه‌شدگان تأمین‌ اجتماعی در زمان نیاز به بهره‌مندی از خدمات بیمه تأمین‌ اجتماعی دچار مشکل شده و حتی امکان متضرر شدن در این وضعیت وجود دارد.

طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی، با رویکرد پیشگیری از بروز مشکلات آینده برای بیمه‌شدگان اجرا شد تا اگر مشکلی در این موارد وجود دارد، در ابتدا با تعامل بین کارگران و کارفرمایان حل شود و اگر از این طریق مشکلات احتمالی حل نشد، تامین اجتماعی آمادگی دارد برای کمک به حل اختلافات درباره دستمزد مبنای کسر حق بیمه، عناوین شغلی و نیز روزهای کارکرد ماهانه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

با توجه به اینکه اعتراض به‌عنوان شغلی، تعداد روزهای کارکرد ماه و دستمزد مبنای کسر حق بیمه، از دعاوی پرتکرار بیمه‌شدگان در دیوان عدالت اداری است، با ارسال این پیامک، کارگران از هر سه مورد یادشده که کارفرما برای آنها گزارش کرده است در قالب یک پیامک مطلع می‌شوند و در صورت لزوم، قبل از آنکه نیاز به خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی پیدا کنند، در مورد اصلاح آن اقدام خواهند کرد.

پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه، به‌منظور اطلاع ذینفعان از روزهای کارکرد در هر ماه، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و عنوان شغلی؛ از انتهای سال ۱۴۰۲ در ۲ استان کشور اجرا شده بود و از ابتدای خرداد ۱۴۰۳، برای عموم بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود.

با توجه به اینکه ممکن است کارفرمایان در برخی موارد میزان کارکرد و دستمزد واقعی افراد تحت پوشش کارگاه‌های خود را اعلام نکنند، بنابراین باید هرگونه موارد مغایر در این زمینه را به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهند تا به حقوق قانونی خود در دوران اشتغال و میزان مستمری واقعی در آینده و زمان بازنشستگی دسترسی بیشتری داشته باشند.

در صورتی که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهده کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در بخش بیمه‌شدگان/ خوداظهاری/ اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال؛ اعتراض خود را ثبت کند.

از آنجا که این پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی ثبت شده ارسال می‌شود، از همه بیمه‌شدگانی که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند درخواست می‌شود در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام در این سامانه به نشانی es.tamin.ir و ثبت شماره تماس خود اقدام کنند.

بیمه‌شدگانی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آنها به‌ویژه شماره تلفن همراه تغییر کرده است، نیز باید سریع‌تر به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.

ثبت‌نام و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه غیرحضوری تأمین اجتماعی ضروری است

در راستای صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و اطلاع‌رسانی پیامکی، ثبت‌نام و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه غیرحضوری این سازمان ضروری است همچنین، در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در محتوای پیامک دریافتی که بعد از ثبت لیست بیمه توسط کارفرما ارسال می‌شود، امکان ثبت اعتراض از طریق شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری فراهم است.

سازمان تأمین اجتماعی با هدف ارتقای کیفیت خدمات و حفاظت از منافع بیمه‌پردازان، اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده است چرا که بهره‌مندی از خدماتی نظیر برقراری مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، غرامت ایام بیماری و فوت، مستقیم به حقوق و مزایای ثبت‌شده، تعداد روزهای بیمه‌پردازی و عنوان شغلی وابسته است.

به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی از همه بیمه‌شدگان دعوت کرده در راستای بهره‌مندی به‌موقع و صحیح از خدمات، هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه غیرحضوری es.tamin.ir یا برنامه کاربردی «تأمین من» اقدام کنند.

ارسال نظر: