اجرای فوری قانون تبدیل وضعیت برای این گروه از معلمان و فرهنگیان
با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، بار دیگر مسئله تبدیل وضعیت معلمان حقالتدریس به دغدغهای جدی برای این قشر زحمتکش تبدیل شده است.
درحالیکه هزاران دانشآموز کشور با شوق و امید پای به کلاسهای درس گذاشتهاند، معلمان حقالتدریس همچنان در انتظار تحقق وعدههای دولت و مجلس برای تعیین تکلیف وضعیت شغلی خود هستند.
یکی از شهروندخبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان در پیامی خطاب به مسئولان، نسبت به این بلاتکلیفی اعتراض کرده و نوشت:
«بنده به نمایندگی از جمعی از معلمان حقالتدریس با بیش از ۱۲ سال سابقه خدمت صادقانه اعلام میکنم که بر اساس اخبار منتشرشده، قرار است پذیرفتهشدگان جدید آزمون استخدامی بلافاصله و بدون گذراندن دوره آموزشی به کلاس درس اعزام شوند. این در حالی است که ما معلمان باتجربه، با بیش از یک دهه سابقه تدریس، همچنان به صورت حقالتدریس آزاد و بدون امنیت شغلی مشغول خدمت هستیم. آیا این عدالت است که نیروهای تازهوارد استخدام شوند اما معلمان با سابقه همچنان در بلاتکلیفی باقی بمانند؟»
این پیام بازتاب گستردهای میان فرهنگیان داشت. بسیاری از معلمان معتقدند که این تصمیم نوعی بیعدالتی سیستماتیک است که نهتنها انگیزه آنان را کاهش میدهد، بلکه به کیفیت آموزش نیز آسیب میزند. یکی از معلمان باسابقه اظهار کرد:
«وقتی معلمی با ۱۰ یا ۱۵ سال سابقه هنوز امنیت شغلی ندارد، چگونه میتوان از او انتظار داشت با دلگرمی به تربیت نسل آینده بپردازد؟ مسئولان باید بدانند که بیتوجهی به این قشر، تبعات اجتماعی و آموزشی زیادی در پی خواهد داشت.»
طرح «تبدیل وضعیت معلمان حقالتدریس» پیشتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و حتی توسط وزارت آموزش و پرورش بارها مورد تأکید قرار گرفت. اما اجرای کامل این قانون به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی، کمبود اعتبارات و بروکراسی اداری، به تعویق افتاده است. در ماههای اخیر نیز خبرهایی از اختصاص ردیفهای استخدامی منتشر شد اما بخش زیادی از معلمان باسابقه همچنان منتظر ابلاغ احکام قطعی خود هستند.
در آخرین اظهارنظرها، مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردهاند که روند استخدام معلمان حقالتدریس در حال پیگیری است و به تدریج احکام آنان صادر خواهد شد. با این حال، بسیاری از معلمان میگویند این وعدهها سالهاست تکرار میشود و هنوز اقدام عملی چشمگیری صورت نگرفته است. یکی از معلمان در اینباره گفت:
«ما بارها شاهد وعدههای تکراری بودهایم. هر سال میگویند به زودی احکام صادر میشود، اما عملاً تغییری رخ نمیدهد. امیدواریم امسال این وعدهها رنگ واقعیت به خود بگیرد.»
کارشناسان حوزه آموزش بر این باورند که استفاده از معلمان باتجربه میتواند نقش تعیینکنندهای در کیفیت یادگیری دانشآموزان داشته باشد. این معلمان نهتنها با مسائل آموزشی آشنایی کامل دارند، بلکه مهارتهای لازم برای مدیریت کلاس، ارتباط با خانوادهها و تربیت دانشآموزان را نیز طی سالها خدمت کسب کردهاند. در مقابل، ورود نیروهای تازهکار بدون تجربه کافی، میتواند چالشهای جدیدی را به نظام آموزشی تحمیل کند.
آنچه امروز معلمان حقالتدریس مطالبه میکنند، چیزی فراتر از یک درخواست صنفی است. آنان امنیت شغلی و شأن حرفهای خود را خواستارند؛ حقوقی که سالهاست در انتظار تحقق آن هستند. این گروه از فرهنگیان تاکید دارند که تبدیل وضعیت باید بر اساس سابقه و تجربه عملی آنان صورت گیرد، نه صرفاً قبولی در آزمونهای اداری.
با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهای معیشتی بر معلمان، انتظار میرود دولت و مجلس هرچه سریعتر راهکارهای عملی برای حل این مشکل ارائه دهند. آینده نظام آموزشی کشور در گروی معلمانی است که با انگیزه و امنیت شغلی در کلاسها حاضر شوند. اکنون چشم هزاران معلم حقالتدریس به تصمیم مسئولان دوخته شده است و امید دارند که مهرماه امسال، آغاز فصلی تازه برای تعیین تکلیف وضعیت شغلیشان باشد.
معلمان حقالتدریس با سالها سابقه، همچنان در بلاتکلیفی بهسر میبرند. در حالی که نیروهای تازهوارد استخدام میشوند، این قشر زحمتکش انتظار دارند مسئولان به وعدههای خود عمل کرده و امنیت شغلی آنان را تضمین کنند.