افزایش 4.3 میلیون تومانی حقوق معلمان و فرهنگیان از مهر ماه رسما تاییدشد
حقوق معلمان در سال ۱۴۰۴ طبق رتبهبندی جدید افزایش یافت؛ رتبه ۱ تا ۲.۹۴ میلیون، رتبه ۲ تا ۳.۶۱ میلیون و رتبه ۳ تا ۴.۲۹ میلیون تومان.
جزئیات افزایش حقوق بر اساس رتبه
براساس جدول رتبهبندی جدید میزان افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۴:
– رتبه ۱: افزایش حدود ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان
– رتبه ۲: افزایش حدود ۳ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان
– رتبه ۳: افزایش حدود ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان
به نوشته اخبار فرهنگیان، این افزایشها بخشی از سیاستهای دولت برای حمایت از معلمان و ارتقای انگیزه کاری آنان است.
وزارت آموزش و پرورش با تدوین آییننامه جدید رتبهبندی معلمان، گامی بزرگ در راستای بهبود حقوق و جایگاه حرفهای معلمان برداشته است. این آییننامه که تا اول مهر ۱۴۰۴ نهایی میشود، از ۲۰ مهر برای رتبهبندی معلمان جدیدالورود و ارتقای رتبه فرهنگیان شاغل اجرا خواهد شد. نکته قابل توجه، امکان نزول رتبه در این بخشنامه است که اعتراض به آن ممکن نیست.
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که آییننامه جدید با تمرکز بر ارتقا و اصلاح نواقص آییننامه قبلی تدوین شده و پس از تصویب در هیئت وزیران، مبنای عمل خواهد بود. ویژگیهای کلیدی این آییننامه عبارتند از:
معلمان جدیدالورود: معلمان با مدرک کارشناسی بهصورت خودکار رتبه «مربی آموزشیار» دریافت میکنند، مشابه سازوکار وزارت علوم برای استادیاران با مدرک دکتری.
ارتقای رتبه: معلمان پس از ۴ سال فعالیت در مناطق روستایی یا ۵ سال در مناطق شهری میتوانند برای ارتقای رتبه درخواست دهند، بدون نیاز به ارائه مدارک در بدو ورود.
کیفیتمحوری: برخلاف گذشته که تمرکز بر مدارک بود، آییننامه جدید بر کیفیت عملکرد معلمان تأکید دارد.
امکان نزول رتبه: بخشنامه جدید امکان کاهش رتبه در صورت عدم احراز شرایط را پیشبینی کرده، اما اعتراض به این تصمیم ممکن نیست.
فرآیند تدوین و نهاییسازی
فرهادی توضیح داد که آییننامه جدید در کارگروهی متشکل از وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی، و سازمان برنامه و بودجه بررسی شده و پس از رفع ایرادات، در کمیسیون مدیریت و سرمایه انسانی دولت نهایی خواهد شد. این سند تا پیش از مهر ۱۴۰۴ برای تصویب به هیئت وزیران ارائه میشود.
هیئت ممیزه رتبهبندی با حضور معاونین آموزشی و پرورشی از ستاد و استانها فعالیت میکند و با رویکردی کاملاً آموزشمحور، کیفیت عملکرد معلمان را ارزیابی خواهد کرد. مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مسئولیت اجرای فرآیندها را بر عهده دارد. فرهادی تأکید کرد که دو محور اصلی رتبهبندی، «مدارک» و «کیفیت عملکرد» هستند.
این آییننامه با سادهسازی فرآیند رتبهبندی و تأکید بر کیفیت، میتواند انگیزه معلمان را افزایش داده و نظام آموزشی را حرفهایتر کند. اجرای آن از ۲۰ مهر ۱۴۰۴، نقطه عطفی در بهبود معیشت و جایگاه معلمان خواهد بود، هرچند عدم امکان اعتراض به نزول رتبه ممکن است بحثبرانگیز شود.
طرح رتبهبندی معلمان که طی سالهای اخیر بهعنوان یکی از مهمترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت معیشتی و حرفهای فرهنگیان اجرا شده، در سال ۱۴۰۴ نیز ادامه خواهد داشت. این طرح بر اساس چهار شاخص اصلی طراحی شده و هر رتبه از آن، مبلغ مشخصی به حقوق معلمان شاغل اضافه میکند.