۵ دلیل اصلی بوی بد بخاری خودرو ؛از بوی شیرین تا کپک و گردوغبار +راهحلهای فوری
بوی بد بخاری خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که هر کدام نشاندهنده یک مشکل خاص در سیستم خودرو است. شناخت نوع بو و منشأ آن به شما کمک میکند تا راهکار مناسبی برای رفع آن پیدا کنید.
بوی شیرین یا شربتی نشتی ضدیخ (مایع خنککننده) از رادیاتور بخاری ضدیخ بوی شیرین و متمایزی دارد. نشتی از رادیاتور بخاری یا شلنگهای متصل به آن باعث تبخیر ضدیخ و ورود بوی آن به داخل کابین میشود. این نشتی معمولاً باعث بخار گرفتن شیشهها (به خصوص شیشه جلو) نیز میشود. این مشکل جدی است و میتواند باعث کمبود آب و آسیب به موتور شود.
بوی کپک، کهنگی، نم و رطوبت رشد قارچ، کپک و باکتری در کانالها/فیلتر کابین این اتفاق معمولاً به دلیل تجمع رطوبت در سیستم تهویه (به ویژه در فصلهای گرمتر که از کولر استفاده شده است) و یا کثیف بودن و تعویض نشدن به موقع فیلتر کابین رخ میدهد.
بوی لاستیک یا پلاستیک سوخته مشکلات برقی یا داغ شدن قطعات داغ شدن بیش از حد قطعات سیستم تهویه، اتصالی در سیمکشی، تماس سیمهای برق با قطعات داغ موتور، یا ذوب شدن تسمههای محرک میتواند باعث ایجاد این بو شود. این بو میتواند نشاندهنده خطر آتشسوزی باشد.
بوی خاک، گرد و غبار یا دود خشک تجمع آلودگی و گرد و غبار روی المنتهای بخاری زمانی که بخاری پس از مدتها روشن میشود، گرد و غبار نشسته روی المنتها میسوزد و بوی نامطبوعی ایجاد میکند که معمولاً پس از چند دقیقه از بین میرود.
بوی اگزوز، بنزین یا سوخت نشتی در سیستم اگزوز یا سیستم سوخترسانی نشتی در منیفولد اگزوز یا سیستم اگزوز در زیر خودرو میتواند باعث ورود دود اگزوز به داخل کابین از طریق سیستم تهویه (در حالت مکش هوای بیرون) شود. بوی بنزین نیز معمولاً نشانه نشت سوخت است.
بوی لاشه حیوان مرده یا زباله وجود حشره، برگ یا حیوان مرده در کانال تهویه گاهی حیوانات کوچک (مانند موش) یا زبالههای محیطی (برگ، دستمال) وارد مجرای ورودی هوای سیستم تهویه شده و با فاسد شدن یا سوختن جزئی، بوی نامطبوع ایجاد میکنند.
۲. راهکارهای رفع بوی بد بخاری
روشهای رفع بوی بد به منشأ آن بستگی دارد:
الف) راهکارهای مربوط به فیلتر و آلودگی (بوی کپک، نم، گرد و خاک)
تعویض فیلتر کابین (فیلتر اتاق):
این اولین و سادهترین قدم برای از بین بردن بوی کهنگی، کپک و گرد و غبار است. فیلتر کابین باید به صورت دورهای (مثلاً هر ۶ ماه تا یک سال) تعویض شود.
استفاده از اسپریهای ضدباکتری و ضدقارچ:
برای ضدعفونی کردن مجاری و کانالهای تهویه، میتوانید از اسپریهای مخصوص که به داخل مجرای ورودی هوا (معمولاً زیر کاپوت) اسپری میشوند، استفاده کنید. این کار کپکها و قارچهای تجمعیافته را از بین میبرد.
خشک کردن سیستم تهویه (جلوگیری از بوی کپک):
به خصوص در فصول گرم، قبل از خاموش کردن خودرو، سیستم تهویه مطبوع (AC) را خاموش کنید اما فن را روشن بگذارید تا رطوبت تجمعیافته در اواپراتور خشک شود. این کار از رشد کپک جلوگیری میکند.
ب) راهکارهای مربوط به نشتی مایعات و سوختگی (بوی شیرین، سوختگی، اگزوز)
بررسی و تعمیر نشتی ضدیخ (بوی شیرین):
در صورت استشمام بوی شیرین، باید سریعاً به تعمیرکار مراجعه کنید. مشکل از نشتی رادیاتور بخاری یا شلنگهای آن است. این قطعه باید توسط متخصص تعویض یا تعمیر شود.
بررسی سیستم برق و موتور (بوی سوختگی/پلاستیک):
اگر بوی سوختگی یا پلاستیک استشمام کردید، فوراً خودرو را متوقف کنید و سیستم برق و سیمکشی بخاری را از نظر اتصالی یا تماس با قطعات داغ بررسی کنید. این کار باید توسط برقکار یا مکانیک ماهر انجام شود تا از خطرات جدی جلوگیری شود.
بررسی و تعمیر سیستم اگزوز (بوی اگزوز):
نشتی در سیستم اگزوز (مثلاً در منیفولد یا واشر اگزوز) باید پیدا و تعمیر شود تا از ورود گازهای سمی به داخل کابین جلوگیری شود.
ج) راهکارهای مربوط به عوامل خارجی
بازرسی و تمیز کردن کانالهای هوا:
در صورت وجود بوی لاشه یا زباله، ورودیهای هوا و جعبه بخاری باید توسط تعمیرکار بازرسی و کاملاً تمیز شوند تا هرگونه موجود زنده، برگ یا زباله از داخل سیستم خارج شود.
نظافت داخلی کابین:
همیشه داخل کابین را تمیز نگه دارید و از ریختن مواد غذایی یا مایعات روی موکتها و صندلیها جلوگیری کنید. موکتهای خیس را حتماً خشک کنید. (چرا که این آلودگیها میتوانند از طریق سیستم تهویه وارد و بوی بد ایجاد کنند.)