خبر خوش شبانه مقام دولتی برای بازنشستگان تامین اجتماعی | رفع مشکلات رفاهی و درمانی بازنشستگان در دستور کار وزارت کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: پیگیری مطالبات رفاهی، درمانی و معیشتی جامعه کارگری و بازنشستگان از اولویت‌های اصلی وزارت کار است

کدخبر : 38434
سایت سرگرمی روز :

 برهان صلواتی  در نشست هم‌اندیشی مشترک با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، مدیران تأمین اجتماعی و درمان، و نمایندگان کانون‌های بازنشستگان و تشکل‌های کارگری، بر لزوم تقویت تعامل بین مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت کار با کانون‌های بازنشستگان و تشکل‌های کارگری تاکید کرد.

وی افزود: این تعاملات هدفمند و علمی، زمینه‌ساز رفع و حل مطالبات به‌حق کارگران و بازنشستگان خواهد شد و به ارتقای کیفیت خدمات منجر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: انتظارات جامعه هدف کاملا به‌ حق است و ما با جدیت از طریق وزارتخانه در پی رفع مشکلات موجود و ارتقاء سطح خدمات رفاهی، درمانی و بیمه‌ای هستیم.

صلواتی با اشاره به بهره‌برداری کامل از مجموعه ورزشی رفاهی کارگران سنندج، اضافه کرد: با اجرای طرح‌ها و سرمایه‌ گذاری‌ های پیش‌ رو، امیدواریم بتوانیم بخشی از دغدغه‌های بازنشستگان و جامعه کارگری را برطرف کرده و گام‌هایی مؤثر برای تأمین رفاه نسبی این عزیزان برداریم.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان هم گفت: تلاش ما بر جذب و نگهداشت نیروهای تخصصی و ارتقای تجهیزات درمانی متمرکز است.

شیرزاد قادرپور اقدم یادآور شد: تأمین داروهای حیاتی، در دستور کار برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار دارد.

سیدصلاح قریشی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به اهداف سازمانی مدیران گفت: هدف اصلی‌ ما شناسایی و پیگیری مشکلات جامعه هدف است و اولویت‌های کاری شامل بیمه تکمیلی، تأمین دارو و بهبود خدمات درمانی است.

حسین صادقی‌طلب با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد شهرستان شهریار گفت: وضعیت مهاجرپذیری، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و صنعت، همجواری با کلان‌شهرهای تهران و البرز و جمعیت رو به افزایش ناشی از ساخت‌وسازهای اخیر به ویژه در فازهای شش‌گانه شهر اندیشه و سایر شهرک‌های جدید، منجر به افزایش چشمگیر سطح درخواست‌ها برای ارائه خدمات در این شعبه شده است.

وی افزود: این افزایش بار خدماتی به حدی بوده که در سال‌های اخیر، محدوده‌های شعب ملارد و رباط کریم به منظور افزایش کیفیت پاسخگویی به مخاطبان، از محدوده تحت پوشش این شعبه منتزع شدند.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهریار، بزرگترین چالش فعلی سازمان و این شعبه را عدم نهادینه شدن فرهنگ بیمه‌ای در سطح کشور عنوان کرد و هشدار داد: فرار بیمه‌ای به انحای مختلف، یکی از چالش‌های پیش روی سازمان است که در صورت عدم مداخله مؤثر، می‌تواند منجر به افزایش فقر و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی شود.

صادقی‌طلب در تشریح این معضل افزود: در حال حاضر طبق بررسی‌های به عمل آمده، بیش از ۵۰ کارگاه بالای ۵۰ نفر در سطح شهرستان، نسبت به ارسال لیست با حداقل دستمزد برای کارگران و کارکنان خود، به ویژه کارکنان متخصص، اقدام می‌کنند. این موضوع، ارائه تعهدات سازمان را به ذینفعان از جنبه‌های مختلف پرداخت تعهدات فعلی و آتی، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با اشاره به راهکارهای در نظر گرفته شده برای کاهش این چالش‌ها، اظهار کرد: تقسیط بدهی‌های کارفرمایان، معافیت کارگاه‌های تا ۵ نفر، بند ۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور، تبصره ماده ۴۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از جمله تسهیلاتی هستند که کارفرمایان در صورت احراز شرایط می‌توانند از آن‌ها برخوردار شوند.

صادقی‌طلب اظهار کرد: این تسهیلات در جهت حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی و همچنین تشویق آنان به عمل‌آوری صحیح تعهدات بیمه‌ای طراحی شده‌اند.

رئیس شعبه تامین اجتماعی شهریار در پاسخ به پرسشی درباره راهبردهای ترویج خدمات دیجیتال و کاهش مراجعات فیزیکی، بر لزوم ایجاد یک پایگاه داده جامع به عنوان پیش‌نیاز اصلی دیجیتالی‌سازی کامل تأکید کرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره راهبردهای ترویج خدمات دیجیتال و کاهش مراجعات فیزیکی، بر لزوم ایجاد یک پایگاه داده جامع به عنوان پیش‌نیاز اصلی دیجیتالی‌سازی کامل تأکید کرد.

صادقی طلب با اشاره به چالش‌های موجود در این مسیر، اظهار کرد: برای تکمیل فرآیند دیجیتالی‌شدن، وجود یک پایگاه داده که تمامی اطلاعات ذینفعان به صورت کامل در آن ثبت شده باشد، ضروری است. اما با توجه به قدمت شعبه و وجود تعداد زیادی پرونده نیمه‌فعال، دسترسی به اطلاعات این پرونده‌ها به یکی از چالش‌های اصلی تبدیل شده است.

وی اولویت و برنامه اصلی شعبه برای فائق آمدن بر این چالش را این‌گونه تشریح کرد: بر این اساس، ارسال دعوت‌نامه، تعیین زمان مراجعه افراد و به کارگیری سایر روش‌های اطلاع‌رسانی فعال، از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی شعبه برای تکمیل این پایگاه داده است.

رئیس شعبه تامین اجتماعی شهریار اظهار کرد: بنابراین به منظور اجرای کامل دیجیتالی‌شدن، علاوه بر برنامه مذکور، در اختیار داشتن پایگاه‌های داده سایر ادارات به ویژه شهرداری‌ها در حوزه کارگران ساختمانی، امور مالیاتی، اتاق اصناف و... از ضروریات امر است.»

صادقی طلب در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد این شعبه در حوزه خدمات الکترونیک، با اشاره به برنامه‌های تحولی سازمان، از دستیابی به رضایت ۸۶ درصدی در حوزه تحول دیجیتال خبر داد.

او با بیان اینکه این تحولات با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شده است، گفت: طبق آخرین آمار اعلام شده، تحول دیجیتال در سازمان رضایت ۸۶ درصدی را با خود به همراه داشته است.

وی در تشریح این خدمات افزود: این خدمات شامل ۶۷ خدمت غیرحضوری است که از طریق درگاه es.tamin.ir و برنامه کاربردی «تامین من» با ۵۳ خدمت ارائه می‌شود.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهریار به آمار قابل توجه استفاده از این سامانه‌ها اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز دولت سیزدهم، بیش از ۱۳۰ میلیون مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری و ۴۰ میلیون مراجعه به برنامه کاربردی «تامین من» ثبت شده است.

صادقی طلب راهبرد اصلی شعبه شهریار برای ترویج و بهبود این خدمات را «اطلاع‌رسانی و آموزش» عنوان کرد و افزود: با عنایت به اینکه تمامی برنامه‌های تحولی در عرصه دیجیتال توسط سازمان صورت می‌گیرد، بنابراین اطلاع‌رسانی و آموزش از طرق مختلف به صورت حضوری، ارائه راهنمای نحوه ارائه خدمات غیرحضوری، نصب بنر و... به ذینفعان از مهم‌ترین مواردی است که توسط هر یک از کارکنان شعبه به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.

او در پاسخ به این که چگونه می‌کوشد این شعبه را به عنوان یک «شریک تجاری و راهبردی» برای توسعه اقتصاد منطقه معرفی کند، بر یک تغییر نگرش اساسی از رویه‌ای اداری به مشاوری فعال تأکید کرد.

صادقی‌طلب با تصریح بر ماهیت خدمات‌محور وظایف سازمان، اظهار کرد: با وجود توسعه شهرستان، افزایش حجم وظایف و کسر کادر موجود، تمام کارکنان خود را مکلف می‌دانند که خدمات را به نحوی ارائه کنند که حداکثر رضایتمندی را برای مستمری‌بگیران، بیمه‌شدگان و کارفرمایان به ارمغان آورند.»

وی افزود: در این رابطه، شاخص رضایتمندی مراجعین، مهم ترین شاخص در ارزیابی کارکنان و به عنوان یک فرهنگ سازمانی نهادینه شده است.

رئیس شعبه تامین اجتماعی شهریار اصلی‌ترین ابزار برای تبدیل شدن به یک شریک راهبردی را «ارائه مشاوره فعال» عنوان کرد و گفت: ارائه مشاوره و راهنمایی به کارفرمایان در خصوص وظایف آنان در قبال کارکنان خود، در قالب جلسات مشاوره کارگاهی، آموزش در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور، و پیشگیری از حوادث ناشی از کار، می‌تواند در افزایش آگاهی مخاطبان از قوانین بیمه‌ای و تکالیفشان در قبال نیروی کار، بسیار مثمر ثمر باشد و از بروز جرائم و اختلافات آینده پیشگیری کند.

صادقی‌طلب با ارائه آمار دقیقی از ذی‌نفعان این شعبه، بر حجم عظیم مسئولیت مالی و خدماتی آن تأکید و خواستار همکاری گسترده تمامی مسئولان شهرستان شد.

این رییس شعبه بیمه‌ای با تفکیک هزینه‌های پرداختی، اعلام کرد: هزینه‌های پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران، به استثنای بیمه بیکاری و کمک‌های کوتاه‌مدت (شامل کمک هزینه ازدواج، کفن و دفن، پروتز و اورتز و هزینه‌های درمانی)، ماهانه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان به ۴۴ هزار نفر از مستمری‌بگیران است.

 وی افزود: با احتساب تمام هزینه‌ها، پرداخت‌های ماهانه این شعبه به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد.

او با اشاره به گستردگی پوشش جمعیتی این شعبه تصریح کرد: شرکای اجتماعی سازمان در این منطقه مشتمل بر ۴۴ هزار مستمری‌بگیر و ۱۱۹ هزار بیمه‌شده اصلی هستند که در مجموع، بیش از ۳۳۰ هزار نفر از افراد شهرستان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

صادقی‌طلب مهم‌ترین چالش برای تداوم این سطح از خدمات را «وصول به موقع حق بیمه‌ها» عنوان کرد و توضیح داد: اهمیت وصول به موقع هزینه‌های مذکور برای ارائه خدمات به موقع، از طریق دریافت حق بیمه از تعداد ۱۲,۷۸۰ کارگاه فعال و در قالب تعمیم پوشش بیمه فراگیر، از چالش‌های پیش روی شعبه است.

وی با اشاره به ابعاد گسترده این مسأله، خواستار «مساعدت تمام مسئولان شهرستان در همه ابعاد» برای تضمین تداوم خدمات‌رسانی به این جمعیت عظیم شد. این آمار نشان از نقش حیاتی شعبه شهریار در تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان این منطقه دارد.

ارسال نظر: