بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی حتما بخوانند؛ خدمات جدید رایگان کارگزاری‌های تأمین اجتماعی

چه‌خدماتی در کار گزاری‌‌‌های رسمی تأمین اجتماعی ارائه می‌شود؟

کدخبر : 39226
سایت سرگرمی روز :

بابت برخی از امور در کارگزاری‌ها مانند تعویض دفترچۀ درمانی و تأمین اعتبار آن یا پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و هزینه‌های اسناد پزشکی هیچ‌گونه مبلغی دریافت نمی‌شود

کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی تشکیلاتی خصوصی هستند که دو دهه از فعالیت آن‌ها در کنار تأمین اجتماعی می‌گذرد.

این مؤسسات که غالباً با مدیریت مدیران و مسئولان بازنشستۀ تأمین اجتماعی اداره می‌شوند، در راستای سیاست برون‌سپاری و واگذاری برخی فعالیت‌های تأمین اجتماعی و جداکردن سازمان از فعالیت‌های تصدی‌گری و پرداختن به امور مهمتر و دارای اولویت بالاتر به‌وجود آمده‌اند.

ضمن آن‌که دراین‌مدت کارگزاری‌ها هم به لحاظ تعداد و هم به جهت تنوع فعالیت، گسترش قابل‌توجهی یافته‌اند به‌گونه‌ای‌ که در پایان سال ۱۳۹۶، تعداد آن‌ها در سطح کشور به ۱۸۸ مورد رسیده و برخی از شعب تأمین اجتماعی مانند شعبۀ ۲۲ تهران با توجه به حجم فعالیت‌شان تا سه‌کارگزاری را به خود اختصاص داده‌اند. در این نوشتار ضمن پاسخ به چند سؤال، به نحوه و چگونگی فعالیت آن‌ها می‌پردازیم.

هدف از تأسیس کارگزاری در تأمین اجتماعی چه بوده است؟               

کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور روان‌سازی امور و فعالیت‌ها، ارتقای سطح رضایت‌مندی در مخاطبان، صرفه و صلاح اقتصادی برای سازمان، تعمیم و توسعه بیمه‌شدگان از طریق انجام فعالیت‌های بازاریابی، تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، جلوگیری از گسترش بدنۀ اجرایی سازمان تأمین اجتماعی، کاهش اتلاف وقت و رفت‌وآمدهای درون‌شهری مخاطبان تامین‌اجتماعی و... به‌وجود آمده‌اند.                                             

چه امور و فعالیت‌هایی توسط کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی انجام می‌شود؟ 

برخی از مهم‌ترین وظایف کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی شامل موارد زیر است:

الف- تهیه و دریافت لیست و سی‌دی حق‌ بیمه و ارسال آن به تأمین اجتماعی

ب- چاپ، تعویض و صدور دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان و  مستمری‌بگیران و نیز تأمین اعتبار آن‌ها

ج- صدور برگۀ پرداخت بیمه‌های خاص و اجباری و تحویل به مراجعان

د- پرداخت برخی از تعهدات کوتاه‌مدت مانند هزینۀ پروتز و اروتز، کمک ازدواج، و غرامت دست‌مزد ایام بارداری

ه- فعالیت‌های مربوط به تعمیم و توسعه بیمه‌شدگان (بیمه‌شدگان خاص مانند بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد) از طریق بازاریابی

و- بازرسی از وضعیت اشتغال مقرری‌بگیران بیمۀ بیکاری و کارگران ساختمانی

ز- ابلاغ برگه‌های مطالباتی سازمان شامل صورت بدهی، اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه و نیز ارسال و مراسلات تمامی نامه‌های اداری شعبه

ح- دریافت مدارک درمانی و اسناد پزشکی برای بررسی و پرداخت هزینه‌های آن

ط- پلاک‌برداری و شناسایی کارگاه‌های جدید

آیا مراجعان به کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی برای انجام امور مورد نیاز خود باید هزینه‌ای بپردازند؟ دراین‌صورت برای هر فعالیتی چه مبلغی باید پرداخت شود؟

بابت برخی از اموری که برای مخاطبان در کارگزاری‌ها انجام می‌شود مانند تعویض دفترچۀ درمانی و تأمین اعتبار آن یا پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و هزینه‌های اسناد پزشکی، از مراجعان هیچ‌گونه مبلغی دریافت نمی‌شود و هزینه این‌گونه فعالیت‌ها را خود شعب تأمین اجتماعی به کارگزاری‌های خود به‌صورت ماهانه پرداخت می‌کنند، به‌گونه‌ای که براساس گزیدۀ آماری سال ۱۳۹۶ سازمان تأمین اجتماعی، در این سال مجموعاً بیش از ۸۳میلیارد و ۸۳۹میلیون تومان به ۱۸۸ کارگزاری پرداخت شده است.

یعنی به‌طور متوسط، ماهانه به هر کارگزاری بابت فعالیت‌های واگذارشده، بیش از ۳۷ میلیون تومان در این سال پرداخت شده است. اما  براساس مصوبۀ سازمان، جهت انجام برخی از فعالیت‌های کارگزاری‌ها که برای مراجعان انجام می‌شود حق‌الزحمه‌ای از آنان دریافت می‌‌شود که دریافت هزینۀ بیش از مبالغ  مصوب تخلف محسوب می‌شود. ضمناً مراجعه به کارگزاری برای دریافت کمک‌هزینه‌های کوتاه‌مدت و دریافت برگۀ پرداخت حق ‌بیمۀ بیمه‌های خاص به‌صورت اختیاری بوده و در خود شعب سازمان نیز قابل انجام  است.

ارسال نظر: