اعلام سهمیه جدید کارت سوخت | خبر مهم برای دارندگان کارت سوخت
سهمیه جدید کارت سوختها اعلام شد.
سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور با بیان اینکه میزان شارژ سهمیه کارت سوخت جایگاه روزانه ۶۰۰۰ لیتر و تعداد دفعات استفاده از آن ۲۵۵ بار است، توضیح داد: مسئولین ایجاد محدودیت برای کارتهای آزاد جایگاهها را به دلیل مدیریت و پایش توزیع سوخت، جلوگیری از قاچاق و جمع آوری داده های آماری مصرف جهت استفاده در توزیع دقیق خصوصا در زمانهای اوج مصرف بنزین انجام میدهند.
رضا نواز سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور درباره وضعیت کارت سوخت آزاد در برخی جایگاههای عرضه سوخت اظهار داشت: تعداد و شارژ کارت آزاد جایگاههای سوخت دارای محدودیت است و اگر اکثریت بخواهند از این کارتها استفاده کنند تا قبل از ظهر هر روز شارژ کارت به اتمام می رسد.هر کارت جایگاه ۶۰۰۰ لیتر روزانه سهمیه دارد و می تواند تا ۲۵۵ بار استفاده شود.
وی گفت: کارتهای آزاد برای افرادیست که به هر دلیل کارت سوخت ندارند یا مازاد مصرف دارند و در اینصورت تعداد کارتها و میزان سهمیه آن نیز بسیار بیشتر از نیاز این دسته افراد است، ولی چون برخی از کسانی که کارت سوخت دارند و از بخش ۱۰۰ لیتری آزاد کارت خودشان استفاده نمی کنند و پس از اتمام سهمیه ۱۵۰۰ تومانی سعی بر استفاده از کارت جایگاه می کنند؛ توزیع بنزین با مشکلاتی همراه است.
نواز ادامه داد: هم اکنون با توجه به تعداد سکو، میزان فروش، موقعیت جغرافیایی جایگاه در استانهای مختلف ممکن است تعداد کارتهای اضطرار تفاوت داشته باشد. کمترین تعداد کارتها در استانهای مرزی و بیشترین تعداد کارت در استان تهران وجود دارد.
وی تاکید کرد: سعی بر این است که هر جایگاه حداقل یک کارت آزاد داشته باشد ولی گزارشها نشان میدهد متاسفانه میزان تقاضای استفاده از این کارتها بالاست و کارکنان جایگاهها با مشکلات روبرو هستند و مدیریت برای کارکنان جایگاهها سخت و خسته کننده شده است.
سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور گفت: طی بیش از دو سال گذشته پیگیر ایجاد مشوق برای ترغیب مردم جهت استفاده از کارت سوخت شخصی بودیم تا روشهای سلبی و محدودیت آفرین کمتر شود ولی تاکنون به نتیجه نرسیدیم و وضعیت فعلی مطلوب جایگاهها نیست.
وی با بیان اینکه میزان شارژ سهمیه کارت سوخت جایگاه روزانه ۶۰۰۰ لیتر و تعداد دفعات استفاده از آن ۲۵۵ بار است، توضیح داد: مسئولین ایجاد محدودیت برای کارتهای آزاد جایگاهها را به دلیل مدیریت و پایش توزیع سوخت، جلوگیری از قاچاق و جمع آوری داده های آماری مصرف جهت استفاده در توزیع دقیق خصوصا در زمانهای اوج مصرف بنزین انجام میدهند.
رضانواز ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین راه حل اینست که مردم در هر دو بخش سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و ۳۰۰۰ تومانی از کارت خودشان استفاده کنند تا شاهد کاهش تقاضا برای استفاده از کارت اضطرار، کاهش صفها و معطلیها و سایر مشکلات در امر توزیع بنزین باشیم.
وی در پایان با اشاره به برخی مشکلات گفت: وقتی که میزان تقاضا برای استفاده از کارت آزاد بیشتر میشود شارژ آن زودتر به اتمام میرسد و مردم در مراجعه به جایگاهها با جمله " کارت آزاد نداریم" مواجه میشوند.
با توجه به حدف و یا ایجاد محدودیت در کارت سوخت جایگاهها مسافران حتما کارت سوخت شخصی خود را به همراه داشته باشند.
در حالی که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۴، وزارت نفت موظف شده تا پایان ماه آینده زمینه انتقال سهمیه سوخت خودروها به کارتهای بانکی را فراهم کند و کارت سوخت فیزیکی حذف شود، گزارشهای میدانی حاکی از جمعآوری گسترده کارتهای سوخت اضطراری جایگاهها است که این امر موجب بروز صفهای طولانی، بهویژه در مسیرهای پرتردد مانند قم شده است.
اجرای آزمایشی طرح انتقال سهمیه به کارت بانکی از اسفندماه سال گذشته در تهران آغاز شد، اما نتایج رسمی آن هنوز منتشر نشده است. در همین حال، گزارشهای میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان و تصاویر دریافتی نشان میدهد که تعداد زیادی از جایگاهها یا کارت سوخت اضطراری ندارند یا تنها یک کارت دارند که پاسخگوی نیاز مراجعین نیست.
یکی از جایگاهداران سوخت در مسیر اتوبان تهران-قم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران، این وضعیت را تأیید کرد و گفت: «کارتهای سوخت جایگاهداران تقریباً حذف شدهاند و در برخی واحدها تنها یک کارت وجود دارد که به هیچ وجه جوابگوی نیاز کاربران نیست. از دو روز گذشته این طرح با جدیت بیشتری دنبال شده و عملاً کارتهای سوخت بسیاری از جایگاهها جمعآوری شده است.»
این جایگاهدار افزود: این اقدام بدون اطلاعرسانی کافی، مشکلات عدیدهای برای مسافران ایجاد کرده است، زیرا ممکن است برخی رانندگان حتی بنزین لازم برای رسیدن به جایگاه بعدی را نداشته باشند.
این در حالی است که رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور،اظهار داشت: کارت سوخت آزاد پمپ بنزین ها جمع آوری نمیشود.
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت:طی چند سال گذشته با تاکید قانونگذار مبنی بر الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، کارتهای سوخت اضطرار جایگاهها به لحاظ تعداد و میزان لیتراژ سوختگیری با محدودیت همراه بوده ولی جمع آوری این کارتها در دستور کار نیست و نخواهد بود ولی مردم برای کمک به سایر هموطنان که کارت ندارند از کارت سوخت خودشان استفاده کنند تا از کارت جایگاهها استفاده بهینه شود.
وی ادامه داد: در برخی مسیرهای مواصلاتی پرتردد تصمیماتی برای افزایش این کارتها نیز اتخاذ شده است ولی در هر حال مردم حتما کارت سوخت شخصی به همراه داشته باشند و از آن، خصوصا در بخش ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند چراکه اگر همه تقاضای استفاده از کارت جایگاه را داشته باشند شارژ کارتها قبل از پایان شبانه روز به اتمام میرسد و مشکلاتی برای سایر هموطنان که کارت ندارند به وجود می آید و جایگاه نیز امکان پاسخگویی نخواهد داشت.
این روند جمعآوری کارتهای جایگاهدار پیش از این نیز در فروردین ماه سال گذشته انجام شد که با مشکلات زیادی برای مسافران همراه بود. در آن زمان، جواد اوجی، وزیر نفت وقت، اعلام کرده بود که طبق قانون بودجه ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف به انجام ۹۵ درصد عملیات سوختگیری با کارت شخصی بوده است. قلیزاده، رئیس وقت صنف جایگاهداران، نیز در آن دوره تأکید کرده بود که قرار بر محدود شدن کارتها بوده نه حذف کامل آنها.
از منظر مصرف، آخرین آمارهای اعلامشده از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی حاکی از افزایش قابل توجه مصرف بنزین در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته است. میانگین مصرف روزانه در مهرماه امسال به ۱۳۳.۷ میلیون لیتر رسید که نسبت به ۱۲۶ میلیون لیتر در مهر ماه ۱۴۰۳، روزانه ۸ میلیون لیتر (معادل ۶.۵ درصد) افزایش را نشان میدهد. بیشترین میزان توزیع بنزین در این ماه در روز پنجم مهر با ۱۴۷.۳ میلیون لیتر و کمترین میزان در روز بیست و پنجم مهر با ۱۱۹.۳ میلیون لیتر به ثبت رسیده است.
پیش از این هم کرامت ویسکرمی معاون وزیر نفت در خصوص میزان مصرف بنزین گفته بود: در ۶ ماه نخست امسال، مصرف نفتگاز در حوزههایی مانند حملونقل و کشاورزی نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۶۰۰ میلیون لیتر کاهش یافته، این در حالی است که در صورت عدم اجرای سیاستهای مدیریت مصرف و ادامه روند سالهای گذشته، قطعاً شاهد افزایش قابلتوجه مصرف در این بخشها بودیم.