آغاز مرحله جدید دهک‌بندی یارانه‌ها | ثبت اطلاعات بانکی جدید سرپرستان خانوار برای دریافت یارانه نقدی

سرپرستان خانوارهای که به آن پیامک ارسال شده است با مراجعه به بانک‌های عامل یا سامانه یکپارچه مدیریت یارانه نقدی «سیمین» به آدرس simin.hadafmandi.ir می‌توانند نسبت به ثبت شماره حساب یا شبای بانکی اقدام نمایند.

آغاز مرحله جدید دهک‌بندی یارانه‌ها |  ثبت اطلاعات بانکی جدید سرپرستان خانوار برای دریافت یارانه نقدی
کدخبر : 40194
سایت سرگرمی روز :

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در ادامه طرح ملی اصلاح ساختار خانوار، برای سرپرستان خانوار در استان‌های تهران و البرز پیامکی ارسال کرده است تا با ثبت شماره حساب خود در سامانه «سیمین» به نشانی simin.hadafmandi.ir، امکان دهک‌بندی و پرداخت یارانه فراهم شود.

بر اساس این طرح، پس از ثبت اطلاعات بانکی، داده‌ها برای ارزیابی وسع خانوار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پرداخت یارانه تنها پس از تعیین دهک درآمدی انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در راستای آئین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی پیامکی به برخی از «سرپرستان خانوار» با سرشماره‌های کدملی استان‌های تهران و البرز، با مضمون «ثبت حساب بانکی در سامانهsimin.hadafmandi.ir یا با مراجعه به شعب بانک‌های عامل» ارسال شد.

این اقدام در راستای اجرای طرح اصلاح ساختار خانوار و به موجب «آئین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند ۲ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۴۰۰»، انجام شده است و سرپرستان خانوارهای که به آن پیامک ارسال شده است با مراجعه به بانک‌های عامل یا سامانه یکپارچه مدیریت یارانه نقدی «سیمین» به آدرس simin.hadafmandi.ir می‌توانند نسبت به ثبت شماره حساب یا شبای بانکی اقدام نمایند.

یادآور می‌شود مطابق آئین نامه مذکور، سازمان ثبت احوال کشور با شناسایی و تعیین سرپرستان و اعضای خانوارها و معرفی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام می‌نماید، اما بدلیل عدم وجود شماره حساب بانکی فعال نزد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها امکان دریافت یارانه در صورت وجود شرایط میسر نمی‌باشد.

بر این اساس «سرپرستان مشمول» (دریافت کننده پیامک) باید با مراجعه به سامانه سیمین سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها یا بانک‌های عامل، شماره حساب یا شبای بانکی خود را ثبت کنند تا اطلاعات لازم برای دهک‌بندی خانوارها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود. پرداخت یارانه این خانوارها منوط به نتیجه وسع‌سنجی و تعیین دهک درآمدی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

در حال حاضر این طرح به‌صورت ملی در سراسر کشور اجرایی شده است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با اضافه شدن استان‌های تهران و البرز در آبان‌ماه، استان سیستان و بلوچستان نیز در آذرماه به این طرح افزوده خواهد شد.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با راه‌اندازی «سامانه سیمین»، فرآیند مدیریت یارانه نقدی را برای سرپرستان خانوار ساده و دیجیتال کرده است. به گفته سید علیرضا موسوی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان، این سامانه با هدف ارتقای عدالت، کاهش مراجعات حضوری و افزایش رضایت مردم طراحی شده و از این پس مرجع اصلی ثبت اطلاعات خانوار و حساب بانکی یارانه‌بگیران خواهد بود.

خدمات سامانه سیمین

سامانه سیمین یک پلتفرم یکپارچه است که به سرپرستان خانوار امکان می‌دهد به صورت آنلاین:

مشاهده و تأیید ساختار خانوار

اضافه یا حذف اعضای خانوار در اثر وقایعی مانند تولد، ازدواج، طلاق یا فوت

تغییر شماره حساب یا شماره شبا برای واریز یارانه

با این سامانه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها یا دفاتر پلیس +۱۰ نیست.

موسوی تأکید کرد که ثبت شماره حساب بانکی معتبر در سامانه سیمین شرط اصلی واریز یارانه است. اگر سرپرست خانوار اطلاعات خود را ثبت یا به‌روزرسانی نکند، حتی در صورت مشمول بودن، یارانه به حساب او واریز نخواهد شد.

همچنین، صرف حضور نام فرد در خانوار، الزاماً به معنای نسبت قانونی یا سببی نیست؛ بنابراین، ثبت دقیق اعضای خانوار ضروری است.

با یکپارچه‌سازی پایگاه داده سازمان ثبت احوال (NCR) و سامانه سیمین، اصلاح اطلاعات خانوار به‌صورت خودکار انجام می‌شود و دفاتر پلیس +۱۰ دیگر نقشی در این فرآیند ندارند.

تمام سرپرستان خانوار می‌توانند با شماره تلفن همراه خود که به نام‌شان ثبت شده، وارد سامانه سیمین شوند و اطلاعات خانوار و حساب بانکی خود را مشاهده، تأیید یا اصلاح کنند.

موسوی توصیه کرد که شهروندان هرچه سریع‌تر اطلاعات خود را ثبت کنند تا در فرآیندهای پرداخت یارانه با مشکلی مواجه نشوند.

سامانه سیمین، گامی مهم در مسیر هوشمندسازی خدمات یارانه‌ای و کاهش مراجعات حضوری است و مدیریت یارانه نقدی را ساده، شفاف و سریع‌تر کرده است.

ارسال نظر: