اطلاعیه مهم بنزینی برای همه | دریافت بنزین با اسکن کیوآرکد شروع شد
طرح سوخت گیری بدون کارت سوخت به صورت آزمایشی در تعداد معدودی از پمپ بنزینها آغاز شده است.
در این طرح آزمایشی، با اسکن کیوآرکد از طریق موبایل و ارسال شماره همراه، رمز اختصاصی برای سوخت گیری ۳۰ لیتر بنزین آزاد برای فرد ارسال می شود.
طرح آزمایشی سوختگیری بدون کارت سوخت با استفاده از کیوآرکد، در برخی جایگاههای سوخت آغاز شد؛ جزئیات روش استفاده از این طرح و شرایط ثبتنام را اینجا بخوانید.
در راستای اجرای یک طرح نوین، امکان سوختگیری بنزین آزاد بدون نیاز به کارت سوخت در برخی جایگاههای منتخب بهصورت آزمایشی فراهم شده است. در این روش، متقاضیان میتوانند با اسکن کیوآرکد نصبشده در جایگاه، شماره تلفن همراه خود را وارد کنند و یک رمز یکبارمصرف برای سوختگیری دریافت نمایند.
هدف از اجرای طرح سوختگیری با کیوآرکد
این طرح با هدف تسهیل فرآیند سوخترسانی و کاهش مشکلات ناشی از استفاده از کارتهای فیزیکی آغاز شده است. همچنین، با دیجیتالیشدن این خدمت، انتظار میرود که مشکلات مربوط به تخلفات کارتهای جایگاهدار کاهشیافته و سرعت ارائه خدمات به شهروندان افزایش یابد.
طبق اطلاعات ارائهشده، هر فرد میتواند با استفاده از این روش، تا سقف ۳۰ لیتر بنزین آزاد دریافت کند. از دیگر ویژگیهای این سیستم میتوان به جمعآوری دادههای مصرف جهت شفافسازی الگوی مصرف سوخت در کشور اشاره کرد. با اینحال، وابستگی به تلفن هوشمند و اینترنت میتواند چالشهایی را برای سالمندان یا کسانی که به این امکانات دسترسی ندارند ایجاد کند.
نگرانیهای احتمالی پیرامون طرح
چند مورد از نگرانیها و چالشهای مطرحشده در این طرح عبارتاند از:
وابستگی به زیرساختهای مخابراتی و احتمال بروز اختلال در ارسال رمز یکبارمصرف.
نگرانی کاربران در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت استفاده از کدهای جعلی.
عدم امکان استفاده برای افرادی که به تلفن هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند.
در صورت موفقیت این مرحله آزمایشی، طرح سوختگیری بدون کارت میتواند بهصورت گستردهتری در کشور پیادهسازی شود و حتی زمینهساز حذف کامل کارتهای سوخت فیزیکی در آینده گردد. ایجاد زیرساختهای مطمئن و دریافت بازخوردهای مردمی از جایگاههای آزمایشی نیز نقشی کلیدی در توسعه این طرح دارد.
گرچه این نوآوری میتواند گامی مهم بهسوی دیجیتالیسازی خدمات سوخترسانی باشد، اما رفع مشکلات مربوط به زیرساختها و جلب اعتماد شهروندان از جمله گامهای ضروری در مسیر موفقیت این طرح است. بدیهی است که تصمیمگیری نهایی برای توسعه این سیستم به عملکرد آزمایشی و بازخوردهای مردمی وابسته خواهد بود.
سهمیه بنزین آذر ۱۴۰۴ خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری، بامداد شنبه (اول آذر) در کارتهای هوشمند سوخت شارژ میشود.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذر، نهمین سهمیه ۱۴۰۴ است که به کارتهای هوشمند سوخت شخصی واریز میشود همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت شارژ میشود.
سهمیهبندی بنزین براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از ساعت صفر روز جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸، برای همه وسایل نقلیه بنزینسوز آغاز شد.
سقف ذخیره سهمیه بنزین کارتهای هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلتها اکنون ۶ ماه است؛بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلتها، در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارتهای هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.
پس از گمانهزنیهای بسیار، دولت به شکل رسمی از قیمت بنزین سوپر وارداتی پرده برداشت. عدد اعلام شده، شوکهکننده است. ۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای جانبی توزیع، به رقمی در حدود ۷۵ هزار تومان برای هر لیتر میرسد.
با اینکه اعلام شده همچنان توزیع و فروش بنزین معمولی سهمیهای با قیمت ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت ۳۰۰۰ تومان در جایگاهها ادامه پیدا میکند، مردم از خودشان میپرسند علت این شکاف قیمت چیست و چه کسانی ممکن است مشتری این کالای لوکس باشند؟ دسته دیگری سوالات مهمتری در ذهن دارند و به عنوان مثال میپرسند با توجه به جذابیت سودجویی در این بازار، چه تضمینی برای جلوگیری از تقلب و مخلوط نشدن بنزین گرانبها با سوخت معمولی وجود دارد؟ بیایید یکی یکی این سوالات را بررسی کنیم.
برای کنار آمدن با قیمت ۷۵ هزار تومانی، باید همین ابتدای کار با ساختار «آزادسازی قیمت» آشنا شویم. برخلاف بنزینهای موجود در جایگاهها که دولت بابت آنها یارانه سنگینی میپردازد، بنزین سوپر وارداتی قرار است با نرخ «فوب خلیجفارس» (قیمت تحویل در بندر) به علاوه هزینههای لجستیک عرضه شود.
اگر قیمت جهانی بنزین با کیفیت بالا را مبنا قرار دهیم، هزینه خرید هر لیتر برای شرکت واردکننده بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان تمام میشود اما این پایان ماجرا نیست. زنجیرهای از هزینهها به این مبلغ افزوده میشود.
مواردی مثل هزینههای شیپینگ و بیمه (شامل انتقال سوخت از مبادی بینالمللی با کشتیهای نفتکش به بنادر ایران)، حقوق گمرکی و عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای انبارداری و توزیع در کنار سود شرکت واردکننده بخش خصوصی و کارمزد جایگاهدار نیز بر قیمت بنزین سوپر وارداتی تاثیر میگذارد.
بنابراین عدد ۷۵ هزار تومان، قیمت واقعی و بدون یارانه بنزینی به حساب میآید که از استانداردهای جهانی برخوردار است. دولت دوست دارد گربه را دم حجله بکشد تا بدانیم اگر چتر حمایتی یارانه برداشته شود، قیمت واقعی بنزین در ایران تا کجا پیش خواهد رفت!