خبر خوش وزیر آموزش و پرورش برای معلمان و فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی
وزیر آموزش و پرورش گفت: با سنجش و پذیرش امروز آموزش و پرورش را به گروگان گرفتیم و بعد انتظار داریم که این نهاد مأموریت اصلی خودش را محقق کند. این بزرگترین مشکل ما در تحقق رسالت اصلی است.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش وپرورش در همایش چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند جدید نقشه علمی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: انسجام در لایههای مختلف از جمله لایه حکمرانی تعریف میشود که چتر گسترده آن شامل پایبندی به اصول، سیاستها و اسناد ترسیم شده برای افق روشن نظام است. در وزارت آموزش و پرورش، مسیر طی شده توسط پیشینیان، با محوریت سند تحول بنیادین و نقشه راه آن دنبال خواهد شد و تمام هم و غم مجموعه بر اجرای این سند جامع، کامل و راهبردی معطوف است.
وی گفت: انسجام اجتماعی در سطح عموم جامعه و به ویژه نظام تعلیم و تربیت به این معناست که ما با وجود زندگی در یک جغرافیا، باورهای عمیق و پایداری به یک سری مفاهیم مشترک، هنجارها و ارزشها داشته باشیم.
کاظمی افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشوری نیازمند تعمیق بخشیدن به این باورها و هنجارهای مشترک برای حفظ انسجام خود است، به ویژه با توجه به تهدیدهای دشمنان که از این فضاها برای ایجاد شکافهای نسلی و هویتی استفاده میکنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت در حوزه انسجام اجتماعی بهترین نقش را میتواند داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین که تربیت مؤمن، متدین، ولایتمدار و مسئولیتپذیر را دنبال میکند، به چالشی اساسی در مسیر تحقق کارکردهای انسجامبخش تبدیل شده است، گفت: بزرگترین اشکالی که در نظام وجود دارد، برمیگردد به برنامه درسی که عملاً یک برنامه درسی آموزشزده و غیرمهارتی ایجاد کرده است. در این سند کمتر به مؤلفههای فرهنگی پرداخته شده و در بخش محتوا نیز اگرچه خوب کار شده است، اما فضای موقعیتهای تربیتی برای نهادینهسازی این مؤلفههای هویتبخش کم است.
کاظمی با انتقاد از فضای آموزشی خشک فعلی گفت: این فضا دانشآموزان را دائما درگیر حفظ و تستزنی میکند. در حالی که این امر، کارکردهای اصلی تربیتی، اجتماعی و هویتی نظام تعلیم و تربیت را از بین برده است. با سنجش و پذیرش امروز آموزش و پرورش را به گروگان گرفتیم و بعد انتظار داریم که این نهاد مأموریت اصلی خودش را محقق کند. این بزرگترین مشکل ما در تحقق رسالت اصلی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علیرغم زحمات ۴۶ ساله با مطلوبیت لازم در عدالت آمورشی فاصله داریم، گفت: اولین و مهمترین موضوع آموزش تحقق عدالت آموزشی با رویکرد کمی و کیفی است اگر ما نتوانیم نظام آموزش و پرورش را در حوزه تجهیزات و روشها و توانمندیهای معلمان بهروز کنیم، این شکافی که بین دنیای جدید دانشآموزان که با هوش مصنوعی کار میکنند و معلم ما شکل میگیرد، بلاشک به انسجام اجتماعی آسیب جدی وارد خواهد کرد.
کاظمی با تأکید بر تعهد خود به عنوان یک سرباز نظام خاطر نشان کرد: قول میدهم اجرای نقشه راه سند عالی تعلیم و تربیت، اولویت اصلی بنده باقی خواهد ماند و متوقف نخواهد شد.