اولتیماتوم قالیباف برای دهکبندی یارانه ها | خبر خوش رئیس مجلس برای یارانه بگیران
محمدباقر قالیباف با تأکید بر لزوم تقویت قدرت خرید مردم در بودجه ۱۴۰۵ گفت دهکبندیهای کنونی کارآمد نیست و بدون تکمیل سامانه رفاه ایرانیان، امکان توزیع هدفمند و عادلانه یارانهها وجود ندارد.
محمدباقر قالیباف جمعه ( ۵ دی ماه) در نشست هماندیشی و ارائه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه سال آینده، گفت: اجرای مفاد آییننامه مجلس در رابطه با بررسی لایحه بودجه سالانه و ارائه نظر کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس ضروری است. البته لایحه بودجه ۱۴۰۵ دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید با همکاری و همراهی دولت و مجلس برای رفع نقاط ضعف تلاش کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به معیشت و قدرت خرید مردم در بودجه که باید افزایش داده شود، تصریح کرد: نحوه انجام این کار از جمله مسائلی است که باید در کمیسیون تلفیق با حضور دولت بحث و بررسی شود به نحوی که بدون افزایش نقدینگی و پایه پولی، بتوانیم ظرفیتهای جدی برای افزایش قدرت خرید مردم ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه با وضعیت دهکبندیهای کنونی، نمیتوان یارانهها را به صورت هدفمند و عادلانه در کشور توزیع کرد، گفت: در حالی که از سال ۹۲ براساس قانون، سامانه رفاه ایرانیان وظیفه دارد اطلاعات خانوادهها را جمعآوری کند تا برنامهریزیها و توزیع یارانهها، براساس اطلاعات دقیق باشد. اما بیش از یک دهه از این قانون گذشته و هنوز این اطلاعات دقیق وجود ندارد.
قالیباف اضافه کرد: همه بخشهای مرتبط در نهادهای مختلف باید با همافزایی کمک کنند تا دستگاههایی که موظف به ارائه برخط دادهها به سامانه رفاه ایرانیان هستند به وظیفه خود عمل کنند و هیچ دستگاهی حق ندارد از ارائه این دادهها سرباز بزند.
وزیر رفاه از پیشنهاد جدید سطح بندی درآمدی برای دریافت یارانه خبر داد و گفت: طبق قانون دهکهای ۸ و ۹ و ۱۰ مشمول یارانه نیستند، لذا تصور می شود این سه دهک با ۲۷ میلیون نفر خیلی پولدارند، در همین راستا آمدیم و سطوح درآمدی دیگری را به دولت پیشنهاد کردیم، در این آیین نامه سطوح درآمدی مشخص شده که یک نفر با چه سطح درآمد و دو نفر با چه سطح درآمد باید یارانه بگیرند یا نگیرند.
به گزارش ایسنا، احمد مدیری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی دستاوردهای دولت در زمینه سیاستهای رفاهی و اشتغال پرداخت و از توزیع تسهیلات بهصورت شهرستانی بهعنوان گامی موثر در کاهش نابرابریها یاد کرد و همچنین از تلاشهای دولت برای بهبود وضعیت معلولین و حقوق اجتماعی این گروهها سخن گفت.
وی با تاکید بر اینکه معاون رفاه وزارتخانه که بودم هیچجا نرفتم که پایگاه رفاه ایرانیان را تبلیغ کنم؛ گفتم آخرش بقیه میبینند اظهار کرد: ما در حوزه اشتغال آمدیم و برای اولین بار تسهیلات را برحسب شهرستان توزیع کردیم. در واقع پیش از این یک نظام پرداخت تسهیلات دیگر به کارمندان داشتیم. جرقه این که بخواهیم این تسهیلات را براساس شهرستان توزیع کنیم اولین بار در یک سفر استانی کرمان در ذهن من خورد.
نماینده جنوب کرمان گفت شما تسهیلات هم که میدهید به جنوب کرمان نمیرسد. چون تمام کارمندها در مرکز هستند و ما اینجا کارمندی نداریم که توزیع کند. در شهرستان پرسنل نداریم. در شهرستان واقعا سیستم اداری ظرفیت ندارد. فرد نمیتواند پرونده برای دریافت تسهیلات تشکیل دهد. فلذا ما آمدیم و توزیع را بر حسب ۴۰۰ شهرستان انجام دادیم، این یک کار خوب است.
میدری در ادامه درخصوص حذف یارانه کسانی که شرایط دریافت دارند اما از لیست حذف شده اند اظهار کرد: ساز و کار اعتراض به این موضوع خیلی آسان است. متقاضی در سایت اعتراض میکند، سپس شناسنامه اقتصادی وی نشان داده میشود که این اطلاعات را از شما داریم. اگر فرد بگوید درآمد من از درآمد نشاندادهشده کمتر است، این میزان مجدد بررسی میشود اما توجه داشته باشند که مطابق با قانون هدفمندی دریافت یارانه منوط به دادن اطلاعات است.
مسئله در واقع این است که چون در قانون گفته شده دهکهای ۸ و ۹ و ۱۰ مشمول یارانه نیستند، تصور عمومی بر این قرار گرفته است که این سه دهک خیلی پولدار هستند در حالی که جمعیت این سه دهک به ۲۷ میلیون جمعیت میرسد. در این شرایط براساس آمارهایی که اعلام کردیم، کسی که در تهران مستاجر است اگر با سقف ۴۰ میلیون درآمد باشد، مشمول حذف میشود.
وی افزود: فلذا آمدیم و سطوح درآمدی دیگری را به دولت پیشنهاد کردیم. چون مجلس و دولت میگویند با این سطح از درآمد یارانه نباید قطع شود و ما گفتیم شما در قانون اعلام کردید دهک هشت و نه ده مشمول حذف باشند ولی در آییننامهای که به دولت دادهایم و در دولت تصویب میشود، سطوح درآمد مشخص شده است که یک نفر با چه سطح درآمد و دو نفر با چه سطح درآمد باید یارانه بگیرند یا نه و از قید دهک هشت و نه بیرون آمدهایم.