با این میوه تابستانی بدون قرص مشکلات خوابتان را برطرف کنید

محققان مصرف گیلاس را برای کاهش استرس و برطرف شدن مشکلات خواب پیشنهاد می‌کنند.

کدخبر : 4679
سایت سرگرمی روز :

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد خوردن گیلاس می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت جسمی و روحی خود از کنترل سطح قند، کاهش اسید اوریک اضافی گرفته تا آرامش ذهن را افزایش دهید.

به نقل از هندوستان تایمز،به گفته کارشناسان، مصرف این میوه برای افرادی که نکات و ترفند‌های زیادی را برای رفع اضطراب و مشکلات خواب امتحان کرده‌اند، اما چندان نتیجه نگرفته‌اند، یک راه موثر برای آرام کردن ذهن و افزایش سطح هورمون خواب ملاتونین است. خوردن گیلاس نه تنها شما را شاد می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا سلامت جسمی و روحی خود را افزایش دهید.

دیکسا باوسار، محقق این پژوهش و متخصص آیورودا* می‌گوید: گیلاس سطح ملاتونین آنتی اکسیدانی را در بدن شما افزایش می‌دهد و درنتیجه به شما کمک می‌کند آرامش و خواب خوبی داشته باشید. ملاتونین موجود در گیلاس یک داروی فوق‌العاده برای بی‌خوابی است که می‌تواند به راحتی از سد خونی مغزی عبور کند و اثر تسکین‌دهنده‌ای روی نورون‌های مغز ایجاد کند، ذهن را آرام می‌کند و اضطراب و تحریک‌پذیری را کاهش می‌دهد که همچنین به تسکین سردرد ناشی از تنش یا استرس کمک می‌کند.

گیلاس سرشار از ویتامین A و C است و به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند و همچنین خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد.

آیورودا یک علم باستانی و کهن و نزد بسیاری از افراد هندی و اروپا و آمریکاست که از هندوستان ریشه گرفته و به خصوص در هند بسیار مرکز توجه است.

فواید گیلاس برای حفظ سلامت بدن:

خواص گیلاس؛ را می‌توان به صورت خام، یا برای تهیه انواع شیرینی و دسر مانند کیک، تارت، پای و کیک پنیری استفاده کرد. این میوه جذاب به همراه یک کاسه ماست یا غلات صبحانه یک وعده غذایی فوق العاده است؛ اما بسیاری نمی‌‌‌‌‌‌‌دانند که این میوه خوشمزه دارای خواص بیشماری است که برای سلامتی شما مفید است.

خاصیت گیلاس؛ همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب بوده و در پیشگیری و درمان نقرس مفید است. به علاوه یکی از معدود میوه‌های حاوی ملاتونین است که می‌تواند به درمان بی خوابی کمک کند؛ از این رو به عنوان یک منبع دارویی مفید نیز شمرده می‌شود.

به طور کلی خواص میوه گیلاس در حوزه‌های اصلی سلامت (سلامت عمومی بدن، تنظیم وزن و متابولیسم، سلامت اعصاب) به شرح زیر است:

سلامت عمومی بدن

منبع غنی ترکیبات سلامت

گیلاس یک میوه معروف با طعم خوب و تغذیه غنی است. تحقیقات نشان داده این میوه سرشار از مواد مغذی طبیعی از جمله آنتوسیانین‌ها، کوئرستین، کامپفرول، پارا-کوماریک اسید، گالیک اسید، پریلیل الکل و ملاتونین، با خواص بالقوه در مبارزه با بیماری‌ها است.

ضد التهاب

از دیگر خواص گیلاس؛ می‌ توان به ضد التهاب و ضد درد بودن آن اشاره کرد. این میوه که سرشار از ویتامین (ویتامین C) است، درد آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

از جمله فواید گیلاس می توان به عنوان منبع غنی آنتوسیانین‌ (نوعی آنتی اکسیدان) قادر است بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند نارسایی قلب محافظت کند.

تنظیم فشار خون

خواص گیلاس؛ به همین موارد ختم نمی‌شود. وجود مقادیر مناسب پتاسیم در این میوه، به حذف سدیم اضافی از بدن کمک می‌کند و میزان پتاسیم و سدیم را متعادل می‌نماید؛ که به طور خودکار به حفظ سطح فشار خون شما کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع سرطان، به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدانی در این میوه نیز از دیگر فواید گیلاس است.

کنترل قند خون

فواید گیلاس؛ خطر ابتلا به دیابت و سندرم مقاومت به انسولین را کاهش دهد. به عبارت دیگر، این میوه به میزان قابل توجهی شاخص قند خون پایینی دارد. به این معنی که پس از مصرف یک فنجان آن، هیچ گونه افزایش یا افتی در سطح قند خون و انسولین نخواهید داشت.

آنتی اکسیدان

در حقیقت این میوه منبع غنی از پلی فنول‌ها و ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به پیری زودرس و آسیب‌های چشمی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

خاصیت گیلاس در کاهنده دردهای عضلانی:

طبق تحقیقات انجام شده، این ترکیب مغذی توانسته است درد عضلانی ناشی از ورزش و از دست دادن قدرت بدن را در 90 درصد کیس‌های مورد مطالعه کاهش دهد.

فواید گیلاس در کاهش استرس اکسیداتیو:

کاهش میزان هموگلوبین (Hgb)، لیپوپروتئین با چگالی پایین (VLDL) و نسبت تری گلیسیرید به لیپوپروتئین با چگالی بالا (TG/HDL) در زنان دیابتی و افراد چاق، خاصیت گیلاس است. طبق تحقیقات، مصرف انواع شیرین یا ترش آن می‌تواند با جلوگیری یا کاهش استرس اکسیداتیو، سلامت را ارتقا دهد.

خواص گیلاس در کاهش خطر سکته مغزی:

آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در چری به کاهش سطح کلسترول بد، تنظیم فشار خون و مبارزه با رادیکال‌های آزاد که ممکن است باعث التهاب شوند، کمک می‌کند. این امر خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

حفظ تعادل pH و جلوگیری از مشکلات گوارشی:

دیگر خاصیت گیلاس، طبیعت قلیایی آن است. هر زمان که محتوای اسیدی بدن افزایش یابد، با خنثی کردن آن علاوه بر جلوگیری از مشکلات معده مانند اسیدیته یا سوء هاضمه، سطح PH را نیز متعادل می‌کند.

اعصاب و خواب

پیش گیری احتمالی آلزایمر

یکی دیگر از فواید ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان، جلوگیری از زوال حافظه و بیماری‌هایی مانند آلزایمر است.

درمان بی خوابی

ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز تولید شده و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. ملاتونین همچنین ساعت داخلی بدن را کنترل کرده و خواب راحت و آرام را تسهیل می‌کند. وجود مقادیر فراوان این هرمون، از دیگر فواید گیلاس، شمرده می‌شود.

وزن و متابولیسم

تقویت متابولیسم

تقویت متابولیسم از دیگر خواص گیلاسِ مملو از ویتامین است.

افزایش سطح انرژی بدن

اعتقاد بر این است که cherry یکی از میوه‌های تقویت کننده انرژی است. این میوه می‌تواند به ساخت سلول‌های خونی کمک کند، به طور خودکار گردش خون را تسهیل و سطح انرژی ما را افزایش دهد.

تسهیل روند کاهش وزن

اگر قصد کاهش وزن دارید، فراموش نکنید که این منبع سرشار را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. کالری کم، تأمین آب کافی و بنابراین دفع سموم بدن را نیز می‌توان از خواص گیلاس برشمرد.

بنابراین، اگر بیماری خاصی ندارید، می‌توانید نصف فنجان گیلاس را به وعده‌های غذایی روزانه خود اضافه کنید تا علاوه بر لذت بردن از طعم این میوه آبدار در تابستان، از همه مزایای آن نیز بهره مند شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: