اگر می خواهید مثل دلفین شنوایی قوی داشته باشید بخوانید

محققان گزارش می دهند که وجود اسیدهای چرب اُمگا ۳ بیشتر در رژیم غذایی ممکن است از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند.

کدخبر : 4785
سایت سرگرمی روز :

محققان گزارش می دهند که وجود اسیدهای چرب اُمگا ۳ بیشتر در رژیم غذایی ممکن است از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند.

محققان گزارش می دهند که وجود اسیدهای چرب اُمگا ۳ بیشتر در رژیم غذایی ممکن است از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. به نقل از مدیسن نت، بر اساس یافته‌های جدید، سطح پایین اسید چرب امگا ۳ دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) با کاهش شنوایی در میانسالی و سالمندی مرتبط است.

به گفته محققان، افراد میانسال و مسن با سطح DHA بالاتر، ۸ تا ۲۰ درصد کمتر در معرض مشکلات شنوایی مرتبط با سن نسبت به افراد با سطوح DHA پایین‌تر بودند.

«مایکل مک‌بورنی»، محقق ارشد از دانشگاه گوئلف در انتاریو کانادا، می‌گوید: «مدل‌های حیوانی نشان می‌دهند که کمبود اسید چرب امگا ۳ مادر، رشد شنوایی فرزندان را تغییر می‌دهد و مصرف طولانی‌مدت مکمل امگا ۳ ممکن است از متابولیسم حلزون گوش محافظت کند و روند پیشرفت کم شنوایی را کاهش دهد.»

او گفت: «اکنون متوجه شدیم که غلظت DHA خون با کاهش شنوایی ارتباط معکوس دارد.»

مک برنی خاطرنشان کرد: «این یافته‌ها شواهدی مبنی بر اهمیت اسیدهای چرب امگا ۳، از جمله DHA برای محافظت در برابر کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن در انواع عملکردهای بدن نشان می‌دهد.»

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی، آجیل و دانه‌ها و در مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی یافت می‌شود.

مشخص نیست DHA چگونه می‌تواند از شنوایی محافظت کند. اما محققان حدس می‌زنند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به محافظت از سلول‌های گوش داخلی یا کاهش پاسخ‌های التهابی به صداهای بلند، مواد شیمیایی یا عفونت‌ها کمک کند، بنابراین از کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن پیشگیری می‌کند.

مک برنی گفت: «خوردن ماهی‌های چرب بیشتر، مانند سالمون، یا مصرف مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند سطح DHA را افزایش دهد.

او پیشنهاد کرد: «اگر مکملی را انتخاب کردید، به دنبال محتوای ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و DHA روی برچسب آن باشید.»

چه میوه هایی برای تقویت شنوایی گوش مناسب است

میوه ها و سبزیجاتی که دارای پتاسیم هستند برای شنوایی گوش مفید هستند. سیب زمینی، اسفناج، لوبیا، گوجه فرنگی، کشمش، زردآلو، موز، خربزه، پرتقال، ماست و شیر کم چرب دارای مقادیر فراوانی پتاسیم هستند. مقدار مصرف مجاز پتاسیم در روز 3500 میلی گرم است. مقدار مصرف روزانه منیزیم 400 میلی گرم است که در سیب زمینی، اسفناج، موز، گوجه فرنگی به وفور وجود دارد.

تاثیر ویتامین ها در تقویت شنوایی

محققان به تازگی کشف کرده اند که برای مقابله با کم شنوایی ناشی از سر و صدا و افزایش سن باید به بعضی ویتامین ها توجه ویژه ای کرد. اگر کاهش شنوایی شما مربوط به قرار گرفتن در معرض صدای زیاد است، ویتامین های A ،C و E را در کنار منیزیم مصرف کنید.

اگر کاهش شنوایی شما فقط ناشی از افزایش سن است، اسید فولیک ممکن است به تیز نگه داشتن گوش های شما کمک کند. برای کاهش کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، ویتامین A ،C و E همراه با منیزیم ممکن است راه حل خوبی باشد.

کاهش شنوایی ناشی از صدا می تواند تنها در یک حادثه یا در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند رخ دهد. در هر صورت، کاهش شنوایی یک مشکل گسترده است، حدود 30 میلیون آمریکایی به طور مرتب در معرض سطوح خطرناک سر و صدا هستند.

پتاسیم به بدن ما کمک می کند تا کارهای زیادی انجام دهد، از جمله کمک به تنظیم مایعات در خون و بافت های ما. محققان دریافتند مایع گوش داخلی ما به پتاسیم به عنوان بخشی از فرایند مهم تبدیل صدا به تکانه های عصبی که به مغز ارسال می شود، نیاز دارد.

سطح پتاسیم در گوش داخلی ما با افزایش سن کاهش می یابد، که می تواند منجر به کاهش شنوایی ناشی از پیرگوشی شود. بنابراین، مهم است که از غذاهای غنی از پتاسیم استفاده کنید تا به حفظ سلامت و تعادل پتاسیم در گوش داخلی کمک کنید. اگر می خواهید میزان ویتامین C و E خود را افزایش دهید، باید مرکبات، کره بادام زمینی، بادام و روغن آفتابگردان مصرف کنید.

تاثیر روی یا زینک بر تقویت شنوایی گوش

از دیگر مواد مغذی برای تقویت شنوایی گوش زینک است. این  ریزمغذی به دلیل تقویت کننده سیستم ایمنی و توانایی آن در مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است. روی به فعال سازی و تولید سلول های T (لنفوسیت های T) کمک می کند. سلول های T، سلول های مدافع بدن ما که به طور خاص برای تشخیص و از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر مهاجمان طراحی شده اند.

در حالی که مطالعات نتایج متفاوتی را در مورد اینکه آیا این ماده معدنی در واقع از عفونت گوش جلوگیری می کند نشان داده اند، ایده بدی نیست که از غذاهای غنی از این ماده معدنی ضد التهابی برای سلامت شنوایی خود استفاده کنید. یکی از مسائل مربوط به شنوایی که نشان داده شده است روی به آن کمک می کند، کاهش ناگهانی شنوایی است. تحقیقات نشان می دهد مکمل روی می تواند به بهبود شنوایی در افرادی که دچار ناشنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSNHL) می شوند، کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • محی الدین
    1

    حس شنوایی ضعیف است بایدچکاکنم