پزشک خودت و خانواده باش | درمان عفونت کلیه در خانه با آسان ترین روش و مواد

درمان خانگی عفونت کلیه؛ آیا درمان این بیماری در خانه ممکن است؟

کدخبر : 5063
سایت سرگرمی روز :

درمان خانگی عفونت کلیه؛ آیا درمان این بیماری در خانه ممکن است؟

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه، معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که عفونت دستگاه ادراری به یک یا هر دو کلیه سرایت کند.

عفونت‌‌های کلیه معمولاً توسط باکتری‌‌هایی ایجاد می‌شود که از طریق دستگاه ادراری وارد کلیه‌‌ها و مثانه شده‌اند. این بیماری همچنین می‌توانند ناشی از باکتری‌‌های عفونت‌های دیگری در سایر نقاط بدن، جراحی مثانه یا کلیه یا انسداد جریان ادرار مانند سنگ کلیه، تومور یا بزرگ شدن پروستات باشد.

علائم عفونت کلیه

علائم عفونت کلیه معمولاً حدود 2 روز پس از عفونت اولیه ظاهر می‌شود و می‌تواند بین کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد. علائم رایج در میان بزرگسالان عبارتند از:

درد در شکم، پشت، کشاله ران یا پهلو

تکرر ادرار یا احساس نیاز به ادرار کردن

سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن

وجود خون یا چرک در ادرار

ادرار کدر یا بدبو

حالت تهوع یا استفراغ

تب

لرز

در کودکان زیر 2 سال، عفونت کلیه ممکن است تنها با تب بالا همراه باشد. بزرگسالان بالای 65 سال ممکن است تنها سردرگمی ذهنی و گفتار نامشخص را به عنوان نشانه تجربه کنند.

اگر عفونت کلیه به سرعت یا به طور مناسب درمان نشود، علائم می‌تواند شدید و منجر به سپسیس شود که یک بیماری بسیار خطرناک است. علائم سپسیس عبارتند از:

لرز

تب

تنفس و ضربان قلب سریع

گیجی

چه زمانی باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشیم؟

عفونت کلیه یک اختلال بسیار جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. عدم درمان این بیماری می‌تواند به سرعت باعث آسیب طولانی مدت کلیه یا اسکار کلیه شود. این عفونت‌ همچنین می‌توانند باعث سپسیس و حتی شوک سپیک شود.

عفونت کلیه در صورت پیشرفت می‌تواند کشنده باشد. بنابراین مهم است که فوراً توسط یک متخصص مراقبت‌‌های بهداشتی درمان شوید.

توجه داشته باشید که سنگ کلیه هم، اگر درمان نشود، می‌تواند باعث انسداد و در نهایت منجر به عفونت و سپسیس شود. بنابراین توصیه می‌شود همیشه تحت نظر پزشک باشید.

درمان دارویی عفونت کلیه

آنتی بیوتیک‌‌ها همیشه اولین خط دفاعی در برابر عفونت کلیه هستند. اگر عفونت کلیه شدید نباشد، پزشک احتمالاً به شما آنتی بیوتیک خوراکی می‌دهد تا یک یا دو بار در روز به مدت 7 تا 14 روز مصرف کنید.

مهم است که کل دوره آنتی بیوتیک را مصرف کنید، حتی اگر در عرض چند روز احساس بهبودی کنید. توقف زودهنگام مصرف دارو می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی یا عفونت مجدد شود. پزشک همچنین شما را به نوشیدن مقدار زیادی آب تشویق خواهد کرد.

در برخی موارد، عفونت کلیه ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان و آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی داشته باشد.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند اختلالات پزشکی را با داروهای خانگی یا داروهای مکمل درمان کنند. به دلیل جدی بودن عفونت‌‌های کلیه، مهم است که به درمان‌‌های خانگی اعتماد نکنید. در عوض، آنتی بیوتیک‌‌های تجویزی را که پزشک به شما می‌دهد مصرف کنید و از داروهای خانگی برای کمک به کاهش علائم یا درد استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از داروهای خانگی برای جلوگیری از عفونت‌ ادراری و بهبود عملکرد کلیه استفاده کنید.

درمان خانگی عفونت کلیه

فهرست زیر کمک‌تان می‌کنند که نشانه های عفونت کلیه را تا حد زیادی بهبود بدهید:

آب فراوان بنوشید

از مصرف الکل و قهوه خودداری کنید

مهم‌ترین نقش کلیه‌‌ها فیلتر کردن مواد مضر و سموم است و الکل و کافئین می‌توانند کار کلیه‌‌ها را بیشتر کنند. این فشار روی کلیه ممکن است روند بهبود عفونت را مختل کند.

همچنین الکل و آنتی بیوتیک‌‌ها نباید با هم مخلوط شوند، بنابراین در طول درمان از الکل دوری کنید.

پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌‌ها برای درمان خانگی عفونت کلیه دو فایده بزرگ دارند. اولین مورد این است که به کنترل باکتری‌‌های سالم بدن کمک می‌کنند، در حالی که آنتی بیوتیک‌‌ها ممکن است باکتری‌‌های “خوب” و “بد” را با هم از بین ببرند.

ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از بافت‌‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند، و به این ترتیب می‌تواند به سلامت کلیه‌‌ها کمک کند. می‌توانید مکمل‌‌های ویتامین C مصرف کنید یا غذاهایی بخورید که حاوی این ماده مغذی هستند.

آب جعفری را امتحان کنید

آب جعفری یک ادرار آور غنی از مواد مغذی است که می‌تواند تعداد دفعات و میزان ادرار را افزایش دهد. این تاثیر آب جعفری می‌تواند به دفع سریع‌تر باکتری‌‌ها در کلیه‌‌ها کمک کند و آنتی بیوتیک‌‌ها را حتی موثرتر کند.

اگر طعم جعفری را به تنهایی دوست ندارید، می‌توانید آن را با میوه‌‌هایی با طعم قوی، مثل تمشک یا زغال اخته، ترکیب کنید.

سیب و آب سیب مصرف کنید

اگر طعم جعفری را به تنهایی دوست ندارید، می‌توانید آن را با میوه‌‌هایی با طعم قوی، مثل تمشک یا زغال اخته، ترکیب کنید.

سیب و آب سیب مصرف کنید

سرکه سیب هم گزینه مناسبی است

سرکه سیب یکی از محبوب ترین درمان‌‌های خانگی است، صرف نظر از اینکه چه نوع بیماری را می‌خواهید درمان کنید. قسمتی از این محبوبیت به دلیل خواص ضد باکتریایی آن است و به همین دلیل از آن به عنوان درمان خانگی عفونت کلیه نیز یاد می‌کنند.

با این حال هیچ مدرک یا تحقیقاتی در دسترس نیست که تاثیر این ماده را تایید کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: