مصرف کنندگان این گیاه خشک با سکته مغزی و قلبی از دنیا نمی روند | همیشه در منزل داشته باشید

از جمله مهمترین آن می‌توان به خواصی که در حیطه سلامت قلب دارد اشاره کرد و با کاهش کلسترول بد خون، خطر بروز تصلب شرائین، بیماری سرخرگ کورنری و همچنین خطر وقوع حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

کدخبر : 5702
سایت سرگرمی روز :

از جمله مهمترین آن می‌توان به خواصی که در حیطه سلامت قلب دارد اشاره کرد و با کاهش کلسترول بد خون، خطر بروز تصلب شرائین، بیماری سرخرگ کورنری و همچنین خطر وقوع حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

موسیر ایرانی از گیاهان اندمیک کشور است که به لحاظ خواص و مصارف خوراکی نزدیکترین گونه به سیر محسوب می شود. در ایران از دیرباز موسیر دارای مصارف خوراکی متعددی بوده و به عنوان چاشنی در تهیه چاشنی، ترشی و یا معطر و ضدعفونی کردن دوغ و ماست استفاده می شود.

موسیر حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فلاونوئید هایی مانند کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله گوگرد، پتاسیم و منگنز می باشد.

برخی معتقد اند موسیر نوع کوهی سیر بوده و در خواص دارویی نیز به سیر شباهت دارد و میتوان تمامی خواص سیر را برای موسیر هم تعمیم داد.با این وجود براساس منابع علمی، موسیر و سیر برخلاف آنچه که تصور میشود دو گیاه متفاوت از هم هستند ولی خواص مشابهی دارند، خود گیاه موسیر دارای ۴۰ گونه مختلف میباشد که طعمی شبیه سیر دارد و تلخی آن کمتر از سیر هست.برخی خواص موسیر مانند خاصیت آنتی اکسیدانی آن و رقیق تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی آن شبیه سیر و حتی پیاز میباشد، البته که میزان مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آنها باهم اندکی متفاوت است ولی آنچه که از موسیر باید بدانید این است که طعم خوشایند آن به خصوص همراه با لبنیات و بو ندادن دهان پس از خوردن آن همراه ماست، یکی از ویژگی‌های بارز آن است.خاصیت ضد سرطانی موسیر با سیر یکی هست و هر دو دارای خواص ضد سرطانی به دلیل گوگرد موجود در خود هستند، اغلب موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می آید و همراه محصولات و فرآورده های مختلفی به کار میرود.

تفاوت ظاهری این دو گیاه به این شکل است که سیر به صورت چند حبه سیر کوچک که داخل یک کیسه هستند تشکیل شده است، اما موسیر به شکل یک پیاز میباشد.

موسیر گونه‌های زیادی دارد که بهترین نوع آن رنگ قرمز مسی دارد. معمولاً از موسیر ترشی درست می‌کنند یا خرد کرده آن را درون ماست می‌ریزند. ماست موسیر ملایم‌تر از ماست سیردار بوده و به دلیل آن که بوی تند و تیز سیر را که ناشی از فرآورده‌های گوگردی سیر مثل آلیسین است، ندارد با مصرف آن دهان بد طعم نشده و براحتی می‌توان از آن استفاده کرد. از آنجا که سیر و پیاز به دلیل بر جای گذاشتن بوی ناخوشایند در دهان کمتر استفاده می‌شوند توصیه می‌کنیم بخصوص در فصل سرما که عفونت‌های ویروسی و باکتریایی زیاد می‌شوند از ماست یا ترشی موسیر که بسیار لذیذ و اشتها برانگیز هستند بیشتر استفاده کنید.

ریشه حبابی شکل این سبزی نیز مانند پیاز به چند بخش تقسیم می‌شود. موسیرها به راحتی هضم می‌شوند و حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C ، پتاسیم، فیبر رژیمی و اسید فولیک بوده و همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم، آهن و پروتئین هستند.

ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یک سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین صورت که آن‌ها را به شکل رشته‌های بسیار نازک در‌آورده و در مسیر آب سرد قرار می‌دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود و آن را در آفتاب خشک می‌کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.

خواص دارویی موسیر :

مقابله با میکروب ها

موسیر مانند دیگر اعضای خانواده ی خود سرشار از ترکیبات گوگردی است و به همین دلیل هم خواص ضدباکترایی دارد. در نتیجه موسیرِ، از انتشار میکروب ها و باکتری های بیماری زا پیشگیری می کند.

تقویت کننده استخوان ها

موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده ی غذایی دوستدار سلامت استخوان ها ساخته است. برای داشتن استخوان های محکم و سالم حتماً از محصولات لبنی که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید و در کنار آن موسیر را به عنوان یار کمکی به کار بگیرید.

کمک به هضم راحت غذا

اگر در هضم غذا مشکل دارید توصیه می کنیم موسیر را وارد برنامه ی غذایی تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهاست که علاوه بر ایجاد احساس سیری می تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت تر غذاها می شود. علاوه بر این باید بدانید که موسیر به اندازه ی سیر یا پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی کند. در واقع افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند به راحتی می توانند از موسیر پخته شده استفاده کنند. برای افرادی که از بوی سیر بدشان می آید نیز مناسب تر است چون بوی آن به اندازه ی سیر تند نیست.

پیشگیری از سرطان های گوارشی

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و هم خانواده هایش یعنی پیاز و سیر و غیره می توانند جلوی رشد تومورها را بگیرند و در نتیجه از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارشی پیشگیری کنند. البته محققان همچنان در حال بررسی های تکمیلی در این خصوص هستند. همین متخصصان توصیه می کنند که موسیر را به صورت خام مصرف کنید چون حاوی خواص بیشتری است.

موسیر برای مقابله با کلسترول خون

سن که بالا می رود رگ ها میل زیادی به ضخمیم شدن پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می دهند. اگر این پدیده با کلسترول یا همان چربی بالا همراه شود منجر به تصلب شرایین می شود. رسوبات چربی در داخل رگ های خونی باعث بروز لخته های خونی می شوند. در این صورت نیز رگ ها می گیرند و مشکل ساز می شوند.

این ماده ی غذایی سرشار از فلاوونوئیدهاست که ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات به رقیق و در جریان بودن خون کمک می کنند و تجمع پلاکت ها را کاهش می دهند. به همین دلیل نیز از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کنند.

علاوه بر این موسیر باعث رفع کلسترول بدن خون می شود و به تنظیم فشارخون نیز کمک می کند. به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. در واقع هر ۱۰۰ گرم موسیر حاوی ۲۵۰ میلی گرم از این ماده ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه ها دارد و به انقباض های عضلانی کمک می کند.

سرشار از ویتامین های B

 موسیر حاوی ویتامین B6 است. به این ترتیب که هر ۱۰۰ گرم موسیر بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه ی ما به این ویتامین را تامین می کند. باید بدانید که وجود این ویتامین برای سیستم عصبی لازم و ضروری است و همچنین از بروز مشکلات عضلانی پیشگیری کرده و به سلامت پوست کمک می کند.

علاوه بر این موسیر حاوی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می باشد که ضد استرس است. این ویتامین برای ساخت گلبول های قرمز لازم است. ترکیب این ویتامین با ویتامین B6 برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار موثر است.

مزایای موسیر برای پوست و مو:

 افرادی که عادت به خوردن موسیر دارند موهایشان دیرتر سفید شده و کمتر به عارضه ریزش مو مبتلا می شوند.از آن جا که حاوی مقدار فراوانی سولفور است به شفافیت پوست کمک خوبی می کند.

 از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قدرت جنسی، افزایش دفع ادرار، التیام دهنده و ترمیم کننده زخم ها و تسکین دهنده التهاب طحال و کبداشاره کرد.

دیگر خواص موسیر :

  •     یکی از خواص موسیر تاثیر مثبت بر دستگاه عصبی مرکزی میباشد.
  •     این گیاه به تسکین سردردهای میگرنی کمک میکند.
  •     موسیر التیام دهنده و ترمیم کننده زخمها است.
  •     گیاه دارویی خوراکی موسیر، دارای مقادیر فراوانی ویتامین C ، پتاسیم، فیبر رژیمی و اسید فولیک بوده و همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم، آهن و پروتئین هستند، از اینرو مصرف آن برای همه افراد به ویژه کودکان و زنان باردار مفید است.
  •     خوردن موسیر به کاهش التهاب کبد و طحال کمک میکند.
  •     خوردن موسیر تازه برای افراد دارای سابقه سکته قلبی بسیار مفید است.
  •     مصرف موسیر به عملکرد مغز کمک کرده و مصرف آن به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک میکند.
  •     در طب سنتی از موسیر برای خارج نمودن اقسام کرم معده و کرم کدو استفاده میشود.
  •     افرادی که روزانه از موسیر مصرف میکنند، کمتر و دیرتر به سفیدی مو دچار میشوند.

مضرات موسیر

علیرغم خواص دارویی فراوان گیاه موسیر، زیاده‌ روی در مصرف آن به ویژه برای افراد دارای مزاج گرم مضر میباشد، همچنین در صورت مصرف زیاد موسیر، حرارت و عطش بدن افزایش یافته و منجر به سر درد خواهد شد.

روش مصرف موسیر

موسیر چاشنی‌ای اشتهاآور و دارای طبیعت گرم است.موسیر تازه بسیار تند است و بهتر است برش زده و چند روز در آب خیس شود و آب آن مرتب عوض شود و بعد استفاده شود . داخل سرکه با سبزیجات معطر و زرد چوبه و ادویه ها و فلفل میتوان نگهداری کرد و داخل ترشیها مخلوط کرد . اندازه برش ها سلیقه ایست .موسیر خشک را نیز خریداری کرده و بهمین ترتیب عمل میکنیم . خیس میکنیم تا نرم شوند . تندی موسیر خشک کمتر است .

غالبا موسیر را خشک می‌کنند و می‌سایند و از پودر آن در ماست، انواعی از سس‌ها و غذاهای مختلف استفاده می‌کنند.موسیرها را روی شعله کم، حرارت داده تا مانند پیاز کاراملی رنگ شوند و اگر آن‌ها را روی حرارت زیاد قرار دهید سریع می‌سوزند و تلخ می‌شوند.موسیرها را با پوست سرخ کنید، سپس پوست آن‌ها را کنده و به صورت پوره درآورید و در تهیه سوپ و سس از آن‌ها استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: