🔥650

فوری/ دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری | خبر مهم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

نماینده مردم نهبندان از پیشنهاد خود برای همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور خبر داد.


همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمدهای بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است. در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد.همسان سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود.اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه ضمن تاکید بر همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت:در برنامه ششم توسعه کل کشور اشاره کلی به موضوع همسان سازی بازنشستگان شده بود و متاسفانه متن نوشته شده مبهم و غیر شفاف بود و جا برای اجرایی نکردن آن از سوی دولت وجود داشت.
وی افزود: به دلیل مبهم بودن این بند از لایحه برنامه ششم توسعه قابلیت پیگیری نداشت و از منظر نظارتی اگر مجلس می‌خواست که ورود کند چنین امکانی وجود نداشت؛ چرا که متن قانون گویا نبود و تکلیف درستی برای دولت ایجاد نکرده بود به همین دلیل قابلیت نظارت و پیگیری را نداشت.
نماینده نوبندان و سربیشه یادآور شد: علاوه بر این در انتهای دوره دولت قبل نیز لایحه‌ای به مجلس برای دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان تدوین و به مجلس ارسال شد اما با عوض شدن دولت، این لایحه را از مجلس پس گرفت و عملا موضوع دائمی شدن همسان سازی به نوعی از چرخه پیگیری خارج شد.
نخعی با تاکید بر اینکه برنامه هفتم توسعه که در روزهای آتی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد، ظرفیت خوبی است تا همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری به دولت تکلیف شود، گفت:با توجه به اینکه همسان سازی بار مالی دارد لذا باید برای این کار قانون تدوین شود و تکلیفی ایجاد کنیم تا دولت بر اساس آن مصوبه موضوع دائمی شدن همسان سازی را دنبال کند.
وی با تاکید بر اینکه بنده قطعا این پیشنهاد همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم را در جلسه علنی و در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم مطرح خواهم کرد که امیدوارم مورد موافقت نمایندگان قرار گیرد، افزود: تلاش خواهیم کرد تا این پیشنهاد مانند ماده 30 برنامه ششم متن مبهمی نباشد بلکه شفاف و دقیق باشد و منابع برای اجرای آن نیز تامین و به دولت تکلیف کنیم که ان‌شالله همسان سازی بازنشستگان لشکری و کشوری به صورت دائمی اجرایی شود و این مسئله یک بار برای همیشه در کشور تعیین تکلیف شود.
نخعی گفت: در صورتی که در برنامه هفتم دولت را مکلف به همسان سازی دائمی بازنشستگان لشکری و کشوری کنیم، دولت هم می‌تواند بر اساس آن لایحه‌ای را تدوین و به مجلس بدهد و یا اگر تمام موارد به صورت درست و دقیق در لایحه برنامه هفتم آورده شود ، تنها یک آیین‌نامه اجرایی برای همسان سازی تدوین کند و همان متن برنامه هفتم را اجرایی کند تا مشکلات این قشر مرتفع شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان
همسان سازی حقوق بازنشستگان

عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر می‌گوید: فرمول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به نسبت نود درصد دیگر بازنشستگان ارزیابی می‌شود که یک فرمول نسبی است اما همسان‌سازی کشوری‌ها بنابر درجه شغلی است و باعث تفاوت حقوقی بسیار بیشتری می‌شود.

این کارشناس حوزه صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: من تصور نمی‌کنم که برای بازنشستگان تامین اجتماعی ردیف بودجه‌ای تخصیص داده شود. چنانکه تصور نمی‌کنم تعهد دولت برای احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری عملی شود.

دارانی ادامه داد: هر مبلغ اضافه‌ای به حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری صورت بگیرد، بازنشستگان تامین اجتماعی طبق قولی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی کار برای تصویب مزد امسال داد، مطالبه افزایش حقوق خود را طلب می‌کنند. ایشان قول داده بودند که اگر حقوق کارمندان دولت و حقوق

بازنشستگان کشوری افزایش یابد، حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این مطالبه در صورت افزایش حقوق بازنشستگان کشوری حتما از سوی تشکل‌های بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح خواهد شد که متناسب‌سازی حقوق آنان نیز مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود. طبق ماده ۱۹۶ بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید مانند کارگران اگر حقوق ترمیم بشود، باید ترمیم

مستمری در میانه سال داشته باشند. آن‌ها هر افزایشی داشته باشند ما هم باید داشته باشیم. طلب ۲۵ درصد متناسب‌سازی ما مانده است.

دارانی تصریح کرد: با این بودجه که کسری صندوق‌ها در جمع ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در آن شناسایی شده، بعید است حقوق افزایش یابد. دولت به شکل واضحی بودجه ندارد. درحالیکه همسان‌سازی واقعی برای بازنشستگان کشوری اجرا می‌شود، متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منابع بسیار کمتری را نیازمند است.

برای ما بازنشستگان تامین اجتماعی، متناسب‌سازی با فرمول بسیار متفاوتی نسبت به همسان‌سازی حقوق کشوری‌ها حساب می‌شود و به خاطر همین دو اسم متفاوت با هم دارند. فرمول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به نسبت نود درصد دیگر بازنشستگان ارزیابی می‌شود که یک فرمول نسبی است اما همسان‌سازی کشوری‌ها بنابر درجه شغلی است و باعث تفاوت حقوقی بسیار بیشتری می‌شود.

در اجرای دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تاریخ بیستم فروردین مبنی بر بررسی مجدد احکام صادره مستمری‌بگیران غیرحداقل‌بگیر در اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم، جلسات متعدد کارشناسی با حضور کارشناسان و کانون‌های بازنشستگی برگزار شد.

پس از بررسی پیشنهادات و سناریوهای متعدد؛ سناریوی و فرمول همسان سازی ۱۴۰۰ مورد توافق با کانون عالی بازنشستگان به تایید دست‌اندرکاران و هیئت امناء سازمان تأمین اجتماعی رسید که نکات مهم سناریوی تایید شده به شرح زیر است:

۱. مقرر شد اعمال ماده ۹۶ (افزایش سنواتی) براساس مبلغ مستمری حقوق اسفندماه ۱۳۹۹ برای کلیه مستمری بگیران صورت پذیرد.

۲. علاوه بر اعمال ماده ۹۶ جهت افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل‌ حقوق مصوب شورای عالی کار افت و کاهش داشته است، (با جبران ۷۵% از نسبت از دست رفته) اعمال می‌شود.

۳. با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری بگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان مقرر شد، پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفند ماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

فرمول جدید که در حال تست بر روی احکام سطوح مختلف دریافتی است، ظرف دو روز آینده به صورت آزمایشی به اجرا درآمده و طی حداکثر ۱۴ روز آینده احکام جدید صادر شده و مابه‌التفاوت حکم، درپرداخت حقوق اردیبهشت ماه لحاظ می‌شود.

  • ناشناس

    واقعا حقوق لشگری خیلی کم هست نسبت به این همه تورم حقوق مستمری بگیران لشگری پایین هست دوازده میلیون برای این قشر ضعیف وشریف منصفانه نیست
    این همسان سازی کی صورت میگیره
    چرا انقدر فرق باید باشه
    لشگری وکشوری چه گناهی کردند که انقدر حقوقشون باید کم باشه خوب حقوقشون رو مانند تامین اجتماعی زیاد کنید بالاخره همه این نیروها تو همین کشور زندگی می‌کنند لطفا اهمیت بدهید

  • ناشناس

    بدهکارعالم آدمم خدا شاهد روز تعطیلی میرسه میگم ای خدا بچه ها نیان شرمنده شون نشم واقعاً نداریم به معنای واقعی جانم به لبم رسیده روزی ده بار میگم مرگ راحت بشم همسر بازنشسته کشوری 😪😪😪😪😪

  • ناشناس

    مجلس،که تصویب،حقوق دست شماست واکثر از همسان سازی،حمایت میکنید اگر جنبه تبلیغاتی نیست پس،چرا تصویب نمی کنید

  • ناشناس

    سلام ، من هم خودم بازنشسته کشوری هستم با ۲۷ سال سابقه کار که الان پوکی استخوان شدید
    ساییدگی شدید زانو پارگی دیسک و تنگی نخاع و آرتروز گردن و دردسیاتیک د ارم ، تازه تو گروها می‌نویسند بازنشسته ها فقط مصرف کننده هستند و به هیچ دردی نمیخورن ، باید باز نشسته را تو آب دریا بیندازیم ، و این هزینه را صرف جوانان کنیم. ولی نمی گویند همین باز نشسته تو کار همین دولت فسیل شده و با این همه بیماری بخاطر کار زیاد با ۹ تومن حقوق چه کار باید بکنه

  • محمودی

    من بازاریم الحمدا…در آمدم خوبه پدرم بازنشسته لشکری است فیش حقوقی داغون ایشان و بحث و جدل و جوانی از دست رفته بازنشسته ها کلا حالا کشوری و لشکری و اجتماعی و …سر ۱۰ الی ۱۵ تومان باعث تاسفه واقعا حقوق یک ماه بازنشسته پول دو سه روز بازار است خدا وکیلی با این حقوق چطور یکماه رو با این مخارج سر میکنید .
    خدا به زتدگیتون برکت بده .

  • مستمری بگیر

    لطفا اگه میشه یه نگاهی به حقوق مستمری بگیران بدبخت بندازدید که حقوقشون باچندر قاز میگذره مگه اونا ادم نیستن خب حقوقشونو بیشتر کنید مگه اونا ادم نیستن اخه با پنج تومان حقوق چیکار کنیم دستمون به چی بنده خب زیادشون کنید اضافه حقوق که ندادید درتنگناهیم

  • خداوندخودش‌درست‌کنه

  • هر روز یکی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در مورد بازنشستگان پیشنهادی مطرح می کنه که هیچ وقت هم به مرحله ی اجرا نمی رسه

  • بازنشسته کشوری راه آهن

    هر وقت دنبال اخبار بازنشستگان کشوری بودم بیشترش در مورد تامین اجتماعیهاست!!! والا حقوق من کشوری ده و هفتصد است بعد از سی سال کار سخت.وهمکارم بیمه تامین اجتماعی بالای شانزده میلیون!!!! اتفاقا دریافتی تامین اجتماعیها بسیار بالاتر از کشوریهاست.

  • بازنشسته راه آهن

    حقوق بنده ده و هفتصد است که بازنشسته کشوری هستم و همکارانم که بازنشسته تامین اجتماعی هستند شانزده تا شانزده و نیم دریافتی دارند. کلا حقوق دو فرد که شغل و مدارک یکسان دارند اما یکی کشوری و دیگری تامین اجتماعی است تفاوت زیادی دارد.بین من کشوری و همکارم تامین اجتماعی شش میلیون اختلاف است.که رفته رفته بیشتر میشود.حقوق تامین اجتماعیها بسیار بالاتر از کشوریهاست.معلوم نیست این چه سیاستی است که دروغ پخش میکند.

  • مستمری بگیرتامین اجتماعی با سابقه ده سال بیمه و داشتن سن بالای شصت سال حقوق دو میلیون و هفتصد هزار می دهند چرا در این گرانی ها فکری به حالشان نمی کنید

  • بازنشسته کشوری

    من کارشناس علوم تربیتی و جانباز ۲۵ درصد سال ۹۰ بازنشسته شدم .
    حقوقم از دانش آموزم کمتر است .
    من ۱۲ ملیون حکمم .
    ایشان ۱۸ ملیون .

  • ناشناس

    شمارو بخدا همه ی بازنشستگان را در یابید بازنشسته ۹۸ چه گناهی کرده بگید دیگه بااین چند رغاز چکار کنه ☹️

  • ناشناس

    با سلام خدمت تمامی نمایندگان محترم مجلس جهت اطلاع آن دسته از افرادیکه مخالف اضافه شدن حقوق بازنشستگان هستند خودتو بزارین جای ما بازنشستگان در ابن دوره سنی آخرهفته دامادها پسرها و نوه ها همگی مهمان پدرو مادر میشن آیت خودتون قادر به چنین زندگی هستین تورم افسار گسیخته 70درصدی وحقوق ۹میلیون تومن جور در میاد تا دیر نشده کاری بکنین

  • محمدعلی احراری

    نمایندگان محترمی که تک تک از همسان سازی حقوق بازنشستگان حمایت می کنید. یک دست صدا ندارد. همتی بکنیدباهم بدون تعارف اقدام نمایید. والا این دولت حق بده نیست. اصلا به فکربازنسسته نیست.

  • خوب بودجه دارن سالی چندبار حقوق اضافه کنن ولی موقعی میرسه به بازنشستگان بودجه ندارن

  • ناشناس

    صحبت بس است عمل کنید

  • لطفا به همه بازنشستگان توجه شود چون این عزیزان همه عمر مفید خود را برای آبادانی کشور صرف کرده‌اند وحالا که روزی امید داشتند بعد از ۳۰ سال تلاش صادقانه نفس راحتی به دور از استرس بکشند
    متاسفانه دنبال شغل دوم هستند خرج مخارج کفاف زندکی ها را نمی‌دهد دارای نوه نتیجه شده اند رفت وآمد بچه ها
    از طرفی گرفتاری مریًصی گرانی
    حالا بازهم بعضی از عزیز آن تلا می‌کنند تا بتوانند از خجالت خانواده‌ها یشان در بیایند
    خانواده‌ها را هزار مرتبه شکر

    دراین میان بازنشستگان ومستمری بکیر رانی هستند که معلولیت دارند کار دیگری نمی ت آنند بکنند حتی درکار های روزمره زندگی
    لطفا از همه مسوولان وخواهشمندیم که یک روزخودشان جای ما بگذارندددددددددددد

  • بازنشسته کشوری

    این چه وضعی برای گذران زندگی و هزینه های سرسام آور از اجاره مسکن تا خرج روزانه زندگی و قسط باید چه کار کرد آیا فکر میکنید این حقوق های ناچیز جوابگو است آیا شما مسئولین هم با این حقوق های ناچیز زندگی میکنید به خدا که نه تا که ظلم پا برجاست

  • بازنشته کشوری

    بخدا قسم انقدردروغ شنیدیم خسته شدیم ای کاش گرانی نبود ومن بازنشته شرمنده نوه عروس داماد نمیشدیم خدالعنت کند بانی این گرانی خرید وسایل دولاری حقوق ماریالی که دردنیا بی ارزشترین پول جهان شده

  • ناشناس

    درود درود ،درود بی پایان ،به بازی نشستگان،دهیدادامه راهتان،بفروشید خانه هایتان،دهید به نوه هایتان،یاقسط و بیمه هایتان،
    دربرابر اجل مقاوم هستیم ولی دولت ها کم لطفی می کننددرحق ما ،این همان مرگ ماهاست !!!

  • ابی قائدی

    با سلام بازنشستگان تامین اجتماعی نه به قانون ارزشی قائلن و نه به امنیت جامعه سراسیمه می آیند توی خیابان و شعار سر میدن ولی نیروهای مسلح وکشوری با عجب حیا هستن و به قانون احترام قائلم و بهانه دست دشمن نمیدن حقوشان اصلا اضاف نکردید آهای بازنشسته کشوری ولشکری شما هم بپا خیزید مثل اینکه دولت زبان زور می‌فهمد نه احترام و حیا و قانون ورزی بلکه قانون شکنی باید کرد تا بفهمند که حقوق ما لشکری ها هم اضاف کنن

  • با سلام بازنشستگان تامین اجتماعی نه به قانون ارزشی قائلن و نه به امنیت جامعه سراسیمه می آیند توی خیابان و شعار سر میدن ولی نیروهای مسلح وکشوری با عجب حیا هستن و به قانون احترام قائلم و بهانه دست دشمن نمیدن حقوشان اصلا اضاف نکردید آهای بازنشسته کشوری ولشکری شما هم بپا خیزید مثل اینکه دولت زبان زور می‌فهمد نه احترام و حیا و قانون ورزی بلکه قانون شکنی باید کرد تا بفهمند که حقوق ما لشکری ها هم اضاف کنن

  • ناشناس

    باسلام تورا بخدا حقوق ما مستمری بگیران لشکر اضافه کنید خیلی سخت داریم زندگی می‌کنیم

  • شش سال هست باز نشسته شده ام حقوق کسی که یک سال سابقه داره از من بیشتر است .البته من فکر می کنم حقوق ایشون هم کمه
    ولی هیچ دولتی این تفاوت را نفهمید که نفهمید .
    خدایی با شما ما یک ملتیم ؟!!!!!

  • بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی

    چرا بعد از 30 سال خدمت در زمان جنگ حقوق ما بازنشستگان باید اینقدر کم باشد آیا این عدالت است چرا دولت درفکر بازنشستگان نیست تکلیف ما چیست چرا چرا

  • جواد هادی خجسته

    سلام من تمام فرصت‌های زندگیم رو بر باد دادام عمر وجوانی ۳۰ سال خدمت صادقانه حالا اول شرمنده خودم دوم خانوادم سوم عالمو آدم

  • گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
    آنچه هر گز که به جایی نرسد فریاد است

  • ناشناس

    از نمایندگان وافرادی که برای دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان تلاش می کنند .بسیار سپاسگزاریم.امیدوارم خدا پشت وپناهشون باشه
    اجرکم عندالله

  • حقوق تامین اجتماعی از همه بیشتر شده.الان بازنشسته کشوری پدرشون دراومد

  • ناشناس

    فقط میتونم بگم متاسفم. فقط توی این کشور برای تمامی بازنشسته ها چه کشوری وچه لشگری وچه تامین اجتماعی پول نیست.گویی که به فراموشی سپرده شدیم ومتاسفانه جلوتر از عزرائیل با ا ین مشگلات واسترسهای زندگی حکم مرگ بازنشسته را امضا می کنند .کاشکی کمی عدالت وانصاف به خرج بدید که شرمنده بچه هامون نشیم ؟؟؟؟!!!!!

    • سلام تور بخدا نگوید.لشکری‌.کشوری.تعمین اجتماعی همه خرج داریم زندهگی داریم توی یک کشور زندگی میکنند.در پناه خداوند باشید آمین آمین آمین؟

  • فریبا گروهی ساردو

    سلام حقوق مارا زیاد کنید وام چهار درصد بما بازنشس
    ته گان بدین نابود شدیم

  • احتمال تصویب و اجرای این پیشنهاد صفر است

    • مهربان

      شایداین جمعه بیاید شاید

      دیگرامیدی به گره گشائی نیست ۷سرعائله ایم ودونوه وشلوغی کانون خانواده سه جهیزیه پی درپی داده ام فقط به خواجه شیرازبدهکارنیستم اگردرقیدحیات بود اوهم مستثنی نبود
      گوش اگرگوش تو ناله اگرناله من
      آنچه البته به جائی نرسد فریاداست
      یک بازنشسته تامین اجتماعی

    • ناشناس

      انتخابات مجلس نزدیک است همه نمایندگان فقط برای بازنشستگان و حقوق بگیران وعده میدهند ولی در عمل باید تا اسفند ۱۴۰۲ ثابت کنند که درست میگنند واما مانع اصلی شورای نگهبان و سازمان برنامه و بودجه هم هست

  • تا موقعی که در خزانه ذخیره کافی وجود نداشته باشد همسان سازی عملی نخواهد شد

  • ناشناس

    دایمی شدن همسان سازی افزایش حقوق بازنشستگان لشکری وکشوری یک دستاورد بزرگ مجلس ایران هست وبازنشستگان در حدود ۲۰ ساله که فریاد می زنند همسان سازی همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری تا۹۰ درصد حقوق شاغلین لشکری ارتش اما گوش شنوا وجود نداشت که حرف دل بازنشستگان لشکری ارتش را بشنوند و به آن ها جامعه عمل بپوشانند…برادر های من بازنشستگان لشکری ارتش از یک زندگی معمولی و عادی و بخور و نمیر هم محرومند آخر چطوری وبا چه زبانی بگوییم..‌‌‌‌‌………..

    • ناشناس

      کدوم دستاورد؟ مگه عملی شده؟ سالهاست دا ن ما رو سر میدونن‌و هیچی به هیچی. برای کی مهم هست که ما نون‌ نداریم بخوریم؟ مردیم هم میگن فدای سرمون شرشون کم.
      کسی برای بازنشستگانی که سال ها جون کندن ارزش قائل نیست.

  • حقوق بازنشستگان فرهنگیان چراباید اینقدرکم باشه دولت هیچ ارزشی برای زحمتهای بسیارزیاد آنها قاعل نیست واین جای تاسف دارد واین موضوع درسطح اجتماع باعث بی علاقگی نسل الان برای ادامه تحصیل وپیشرفت علم ودانش شده وقتی حقوق دبیر بازنشسته اینقدرکم ودرحد وشان زندگی آنهانیست وباعث دلزدگی بچه های این نسل میشود.

  • پس ما بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی چی؟

  • پس ما بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی چی؟ تا کی باید ظلم و اجحاف در حق ما بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی باشد چرا دولت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را نمیدهد تا حقوق ما را همسان سازی و متناسب سازی کنند چرا دولت کمر به نابودی ما بسته است چرا برای ما هیچ عدالتی وجود ندارد عدالت حقوق عدالت بهداشت عدالت مسکن عدالت دارو و درمان و بیمه

  • بازنشسته

    آخه گناه بازنشستگان آموزش و پرورش چیست که قانون ده سال معطل مانده و حالا رتبه‌بندی اجرا شده همراه رتبه‌بندی باید برا بازنشستگان هم حکم بزنند و حق و حقوقشان را پرداخت کنند

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید