🔥1029

خبر مهم/ قانون مهریه تغییر کرد | مهریه زنان بر چه میزان محاسبه میشود؟

در این مقاله به بررسی موضوع قوانین جدید مهریه پرداخته ایم.

مهریه

یکی از حقوق قانونی زنان بعد از جاری شدن صیغه عقد مهریه است. میزان مهریه قبل از عقد طبق توافق طرفین مشخص می شود و سپس در سند ازدواج ثبت می شود و هر موقع که زن بخواهد می تواند مهریه ثبت شده در سند ازدواجش را از همسرش درخواست کند و مرد هم موظف است به طور کامل مهریه را پرداخت کند.
در صورتی که هر یک از طرفین چه خانم که بخواهد مهریه را طلب کند یا آقا که بخواهد مهریه را پرداخت کند بهتر است که نسبت به قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ آگاهی داشته باشند.
خب در ادامه همراه ما باشید تا ابتدا شما را با انواع و اقسام مهریه آشنا کنیم و اصلاحات قانون جدید مهریه سال۱۴۰۲ را بیان کنیم:
از نظر استطاعت مهریه به دو دسته عندالاستطائه و عندالمطالبه تقسیم می شود
و از لحاظ تعیین مهر در نکاح به مهرالمتعه، مهرالسنه، مهرالمسمی و مهرالمثل تقسیم می شود:
عندالاستطاعه
برای پرداخت این نوع مهریه استطاعت مرد برای پرداخت در نظر گرفته می شود و دادگاه با بررسی توانایی مالی مرد و سنجیدن شرایطش حکم را صادر می کند و اگر تشخیص دهد مرد توان پرداخت مالی مهریه را ندارد او را جهت پرداخت مهریه عندالاستطاعه تحت فشار قرار نخواهد داد.
عندالمطالبه
در زمان نکاح میزان مهریه عندالمطالبه تعیین و پس از جاری شدن صیغه عقد مرد موظف به پرداخت مهریه به زن می باشد. در صورت تمکن مالی مرد، مهریه به طور تمام و کمال باید پرداخت شود، ولی در غیر اینصورت امکان پرداخت اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد، در این حالت اگر دادگاه با پرداخت اقساطی مهریه موافقت کند، پرداخت مهریه در زمان طلاق را ۱۱۰ سکه اعلام خواهد کرد.
مهرالمتعه
اگر زمان عقد مهریه ای برای زن مشخص نشده باشد و در عین حال زوجین قبل از طلاق نزدیکی نداشته باشند؛ براساس شرایط مالی مرد، میزانی از مهریه به زوجه پرداخت خواهد شد.
مهرالمثل
طبق قانون ۱۰۹۱ وضعیت زندگی زن و مرد بررسی خواهد شد و براساس آن میزانی از مهریه پرداخت خواهد شد.
مهرالسمی
در این حالت زن می تواند مقدار معین از مهریه را درخواست کند و طبق قانون این میزان ۱۱۰ سکه است.

مهریه
مهریه

قانون جدید مهریه ۱۴ سکه

در سال ۱۴۰۱ طبق قانون و بخشنامه ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. این بخشنامه اعلام داشته، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.
چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت کنند، در غیر اینصورت سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می شود.
دفاتر ازدواج علاوه بر وضعیت مالی مرد موظف است ضمانت نامه بانکی را هم از زوج دریافت کند.
قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲
علاوه بر قوانین موجود در قانون مهریه یک سری اصلاحات در ماده و قانون جدید مهریه سال۱۴۰۲ صورت گرفته از جمله:
۱. مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و اصلاحیه های آخر آن، در قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ اگر مهریه زن براساس وجه رایج کشور تعیین شده باشد، هنگامی که زن قصد درخواست مهریه را داشته باشد؛ میزان پرداختی مهریه براساس تغییر شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.
پس با توجه به این ماده قانونی و تبصره متوجه می شویم اگر زن از طریق دادگاه مطالبه مهریه خود را انجام دهد و مرد هم برای بری الذمه اش بخواهد مهریه را پرداخت کند، مهریه مطابق با شاخص قیمت سالانه که بانک مرکزی تعیین می کند، پرداخت می شود.
در غیر اینصورت مرد مدیون زن خواهد ماند.
در ادامه باید اشاره کنیم که اگر مرد فوت شده باشد، میزان مهریه پرداختی به زن تا روز فوت همسر به قیمت روز محاسبه و در زمان انحصار وراثت در نظر گرفته شده و پرداخت شود.
۲. طبق قانون جدید حبس در خصوص مهریه، قبلا تمام کسانی که بدهی مالی در خصوص مهریه داشتند جزء مشمولین حبس به شمار می رفتند، اما در حال حاضر طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ تنها در صورتیکه مبلغ مهریه در عقد دائم برابر با ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشد، مرد مشمول اجرای حکم عدم پرداخت مهریه خواهد شد.
یعنی زوج تنها به ازای ۱۱۰ سکه بهار آزادی موظف است که درخواست اعسار از پرداخت بدهی را ارائه کند و آن را قسط بندی کند، پس از پرداخت این مبلغ، باقی مانده بدهی به عنوان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته می شود؛ در نتیجه برای مهریه بیش از ۱۱۰ سکه زن نمی تواند همسرش را حبس کند.

و با تغییر روند در پیگیری درخواست مهریه در طی سال های اخیر تاثیر بسزایی در کاهش آمار زندانیان مهریه داشته است.

شرایط درخواست مهریه سال ۱۴۰۲

طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ دریافت مهریه تحت شرایطی امکان پذیر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

برای پرداخت مهریه سال ۱۴۰۲ مرد موظف است، پس از جاری شدن حکم طلاق بر اساس نرخ روز آن را به زن بپردازد.

اگر برای پرداخت مهریه ملاک اموال منقول و غیر منقول مرد و یا حساب بانکی وی باشد، بایستی از طریق اجرائیات اداره ثبت اقدام به دریافت مهریه اش کند.

برای مهریه زیر بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف تصمیم گیری خواهد کرد اما برای مبالغ بیشتر می توان از طریق اداره ثبت و یا دادگاه اقدام کرد.

حق طلاق در ازای مهریه

سوالی که پیش میاد، می توان در ازای مهریه حق طلاق را به دست آورد؟

بله، برخی از خانم هابه دلیل عدم رضایت از زندگی مشترک برای اینکه سریعتر بتوانند از زوجیت خارج شوند، اقدام به بخشش مهریه خود در ازای به دست آوردن حق طلاق می کنند.

البته برای خانم هایی ‌که نیاز به تامین مخارج زندگی خود دارند ممکن است زیر بار این موضوع نروند و مراحل طولانی طلاق را تحمل کنند تا بتوانند به مهریه خود دست یابند.

و در پایان برخی از پرسش های متداول در بحث مهریه را ارائه خواهیم داد:

 تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه؟

تفاوت این دو نوع مهریه فقط در نوع پرداخت آن می باشد، در مهریه عندالمطالبه زن هرموقع درخواست کند مرد موظف به پرداخت آن است ولی در مهریه عندالاستطاعه میزان تمکن مالی مرد سنجیده سپس پرداخت می شود‌.€رذ/

اکثر مردان در آستانه ازدواج می خواهند بدانتد که آیا اجرا گذاشتن مهریه برای آنها حکم حبس دارد یا خیر؟

اگر مهریه عندالمطالبه باشد و مرد تمکن مالی داشته باشد، اما از پرداخت مهریه به زن خودداری کند، زن می تواند با مراجعه به دادگاه حکم توقیف اموال مرد را دریافت کند، در صورتیکه مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و حکم اعسار را ارائه نکرده باشد، زن می تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

اگر دادگاه مهریه را تقسیط کرده باشد و مرد اقساطش را به طور مرتب پرداخت نکند، باز هم امکان دریافت حکم جلب وجود خواهد داشت.

طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ در حال حاضر عدم پرداخت مهریه از جانب مرد زندان دارد؟

با اجرایی شدن قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ که به امضای رئیس جمهور و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسیده است، در حال حاضر هیچ فردی به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی نمی شود.

  • در جریان طلاق
    باید قبول کنیم خیلی از زنها بخاطر مهریه ازدواج میکنن و خیلی از زنها هم خیانتکارن چون پشتشون به مهریه گرمه.
    و باید قبول کنیم خیلی از مردها هم خیانتکارن و بی وجدان.
    اما باید قبول داشته باشیم خیلی از مردها و زنهای خوب، انسان، باخانواده و باشرف هم داریم.
    پس در جریان یک طلاق ممکنه به خیلی از مردها و زنهای خوب ظلم بشه.
    نتیجه میگیریم مهریه من درآوردی و بی پشتوانه یک موضوع ناکارآمد هست که حتما ظلم در حق مرد و زن خوب و انسان میشه.
    باید سازوکار مهریه عوض بشه
    چه بسیار مردانی که پس از طلاق هیچوقت نتونستن زندگی کنن و سرپا وایسن
    و چه بسیار زنانی که بعداز طلاق نتونستن زندگی کنن
    پس اول روی انتخاب همسر دقت کنید
    بعد اگه مسائل مالی براتون مهمه تکلیف وضعیت مالی همسر آیندتون چه مرد چه زن رو از همون ابتدا روشن کنید که بعدا توی دردسر نیفتید

  • وقتی مهریه براساس نصف اموال موجود هنگام عقد و بعداز عقد باشه
    هم زن موقع ازدواج با علم ازدواج میکنه هم مرد حساب کتاب زندگیشو میدونه
    نه اینکه طرف یه حقوق بگیر ساده س، یا یه راننده تاکسیه، یا کارمند یه شرکته
    بعد مهریه رو میزنه ۲۰۰ سکه ۳۰۰ سکه
    خوب معلومه که هیچوقت یکصدم این مهریه هم وصول نمیشه و برای طرفین فقط عذاب و دردسر پاسگاه و دادگاه میشه
    این وسط اگه زن در طول زندگی متوجه شد مرد ملک یا اموالی بدست آورده اما ثبت نمیکنه همون لحظه سریع ازش جدا بشه و نصف اموال موجود رو ببره

  • ناشناس

    هرکی از دید خودش قضاوت میکنه
    همه هم درست میگن
    اما به نظر من بهترین راه اینه که در زمان عقد اموال زن و شوهر معرفی و در دفترخانه ثبت بشه در طول زندگی هم هرچی اموال اضافه شد اونم ثبت بشه
    هر وقت هم خدای ناکرده بحث طلاق و جدایی شد هر کدوم نصف اموال به نامشون بشه
    اینجور خیال دو طرف هم راحته که هرکی به زندگی خیانت کرد حداقل طرف مقابل از لحاظ مالی یه چیزی داره بلاخره هم مرد هم زن آدم هستن حق ادامه زندگی دارن.
    حالا امکان داره سوال پیش بیاد امکان داره مرد یا زن در زندگی مشترک ملکی رو بخرن اما اعلام نکنن در اینصورت طرف مقابل تا فهمید اول تذکر بده اگه گوش نداد همون لحظه به زندگی مشترک پایان بده

  • سلام دوستان اگر زن سر ناسازگاری پیش بگیره کسی جلودارش نیست کار خودش می کنه ومزلوم نمایی وگریه دروغاهی که نگوبرای گرفتن مهریه زن من این کاررا کرد وهمه براش دلسوزی می کردن این فقط بخاطر مهریه با من ازدواج کردمهریه ازطرف قانون باید برداشته بشه تازن فکر طلاق نکنه

  • سلیمانی

    اگر زن حق تمکین راازمردبه مدت طولانی گرفته باشد زن حق طلب مهریه را می‌تواند ازدادکاه بخواهد چیزی به ایشان تعلق میگیرد

  • علی اصغر

    زنم .بخاطر دوست پسرش منو بادوتابچه ول کرد رفت .ومهریه دارم میدم .دولتم نیم عشرش میگیره ازم .این بود جوانی من

  • ناشناس

    سلام پس کسی که بیست سال دختر بزرگ می‌کنه با هر بدبختی بعد یه از خدا بی خبر میاد بادو.ز و کلک دخترتون می‌بره هر کاری هم دلش میخواد می‌کنه تازه باید اثبات کنی تا دخترت و از چنگش در بیاری چکاری باید کرد تازه مردهایی که قانون حمایتشون می‌کنه

    • بیست ساله بزرگش کرده حالا زندگی مشترکش خوب نیس همون باباش دوباره نونش بده مهریه چرا بگیره؟

  • قانون باید اصلاح شود تا هیچ مردی بابت مهریه زندانی نشود

  • نه به مهریه مردان عابر بانک زنان نیستن قانون مهریه باید حذف گردد

  • سلام.قابل توجه جوانان مجرد مهریه رو براساس توان مالی خود تعیین کنید و در زمان وقوع عقد پرداخت کنید.مهریه زیاد دشمنی میآورد.مهریه را کم تعیین کنید.

  • به نظرمن بعضی از مردها تنوع طلب هستند همسرانشان در تمام سختی ها کنار آنها بودندوقیدتمام تفریحات زده وجوانیش گذاشته درنهایت مرده میره دختر جوان رادرغیاب ایشان می گیره ودرنهایت درخواست اعسار میده ،،،،

  • خیلی جالبه قانون میفرماید اگر فقط110سکه باشد زن میتواند ب اجرا بگذارد یکی نیست بگه تو کشوری ک اقتصادش لخظه ای قانونش تعقیر میکنه وهیچ ثباتی نداره چطور میشه قانون یک ده یا بیشترو واسه مهریه رعایت واجرا کرد 110 سکه یاب عبارتی سه ملیاردو سیصد ملیون تومان اصلا ب عقل جور درمیاد ت. و این شرایط واقعا ک ادم نمیدونه چی بگه ی همچین قانونی خانومارو وسوسه میکنه این واقعیت جامعه امروزی ماهست وای برما

  • ایرانی

    من الان تقریبا هجده ساله ازدواج کردم از خانومم راضیم و هرچی دارم اکثرا بنام خانوممه. اگه خدای نکرده خانومم بخواهد از من جدا بشه دیگه پولو خونه میخام چیکار بدردم نمیخوره باید ساخت نه اینکه طلاق یا جدایی کار درستی نیست فقط باید موقعی که میخای ازدواج کنی باید نفر مورد علاقه خودت باشه و عاشقش بشی و دیگه جدایی معنی نداره .ایشالا همه تو زندگی خوشبخت بشن . ما فقط یک بار زندگی میکنیم پس همه حق خوشبختی دارند . یاحق♥️♥️♥️

  • ناشناس

    سلام زنهاچسمی به مهریه ندوختند فقط بعنوان پشتوانه است تا مرد مراقب اعمال و رفتار و کردارش باشه تا اگر خواست بی مسئولیت باشه یا خیانت کنه ویاضرب وشتم،بدونه به جا ممکنه طاقت همسرش تموم بشه.وبه نظرم زندان رفتن مرد عذابی سخت تر از پرداختن مهریه است وبااین قانون های جدید همه چیز به نفع مردهاشده،چون مطمئن هستن زندان نمیرن.

  • ناشناس

    این واقعا عین بی عدالتی هست که مردمجبور باشه سکه بزنه تا خانم راضی بشه بعدهم سربه ناسازگاری می زنه ومی گیه مهریه را به اجرا می گذارم زندگی میشه جهنم

  • سلام ،مرد هیچ وقت نباید بالای ۲۰تا سکه به عنوان مهریه تو عقد نامه بنویسه چون این تعداد اگر بتواند پرداخت کند حداقل ۲۰سال باید زجر و زحمت بکشه تابتونه اون رو پرداخت کنه ،اما دختر اگه خانواده ی خوبی باشه بعد از یک ماه فورن ازدواج میکنه اما اگر خانواده بدی باشه خدا هم میگه باید ازبین ببریش این لکه ننگ رو ،مردها این قدر بی فکر شدن میخواهن ۲۰۰سکه پرداخت کنن که میشه ۶میلیارد ،اونو با ماشین زیر بگیرین تازه یه چیزی هم گیرتون میاد تا اینکه تا آخر عمر زجر و زحمت بکشین به خاطر یه دختر بی خانواده

  • من حق طلاق دادم قرار شد مهریشو که 550سکه بود بکنه بیست سکه ولی نکرد خونه زدم به نامش از خونه بیرونم کرد دوتا بچه دوقلو پسر داریم مهریشم میخواد حق طلاق هم داره بخدا دیگه به هیچ زنی اعتماد نمیتونم بکنم تازه خودم دیدم تو اینستا با پسر غریبه داشتن دل میدادن قلوه می‌گرفتن

  • دوستانی که میگن در ایران مردسالاری هست توجه کنن
    1)مهریه در هر صورت تعلق میگیرد حتی زن خیانت کند(ولی اگر مرد خیانت کند هم حق طلاق وهم مهریه ونفقه …همه به زن میرسد)
    2)هیچگاه زن به جرم خیانت اعدام یا سنگسار نشده است و نهایتا شلاق انهم تعزیری که نوازش محسوب میشود ولی خیانت از جانب مرد زندان و مهریه باید بدهد
    3)زن بابت نفقه سالهای زندگی مشترک هم میتواند اقدام کند و اکثرن هم میگیرند یعنی هم در زندگی تامین شده وهم میتواند دوباره وجه انرا بگیرد و مرد باید ثابت کند که به حساب بانکی زن پول واریز میکرده است وگرنه محکوم به پرداخت نفقه میشود
    4)ترک منزل از سوی مرد زندان ونفقه دارد انهم کیفری و سابقه کیفری محسوب میشود اما ترک منزل از سوی زن هیچ اقدام اجباری ندارد واختیاری هست
    5)حضانت طفل تا هفت سالگی بی قیدوشرط با مادر هست ونفقه وخرج ان با پدر
    6)زنان برای سیر کردن شکم خودشان و حتی شیر دادن به فرزندشان درخواست اجرت المثل میکنند (بهشت زیر پای مادران هست)
    7)استرداد جهیزیه که در اینصورت اقلامی که مرد خریداری کردند رو هم زن بابت شیربها با خود میبرد و جالبتر که برای تمکین قید میکند باید وسایل بخرد تا تمکین کنم وبا این وضع گرانی کدام پسری میتواند اینهمه اقلام بخرد پس محکوم به پرداخت نفقه میشود
    8)توقیف حساب وارث و ممنوع خروجی وتوقیف خونه وماشین حتی سیم کارت
    9)حق حبس که یعنی زن در زمان عقد طلب مهریه میکند وتامادامی که مهریه را مرد کامل نداده تمکین نمیکند و نفقه هم میگیرد
    اینها بخشی از امتیازات زنان سرزمین ایران هست بماند سربازی بماند حقوق وبیمه پدر تا زمانیکه ززنان ازدواج نکرده اند بماند اکثر دانشجویان دختر هستند اکثر کار کارمندی واداری مختص زنان شده است..تنها امتیاز مردان حق طلاق هست که انهم شوخی بزرگی است چون تا زمانیکه تمام حقوق مادی زن را ندهد نمیتواند طلاق دهد

    • ناشناس

      دقیقا تمام این موارد برای پسر من پیش آمده متاسفانه عدالت برای مردان رعایت نمیشود

  • من ۵۸سال.دارم.مجردم.ازترس.مهریه.بهترست.یاکلامهریه.حذف.شودیامثلابه.اندازه.یکسال.زندگی.مشترک.یکربع.سکه.به.اوداده.شودمردسالهازجرکشیده.زن.همه.رابالامیکشدمیره.یاتنهازندگی.میکنه.یازن.مرددیگه.میشه.مردبیچاره.هم.تمام.اموال.راازدست.داده.یاسکته.میکند.یامعتادمیشه.یامیره.گدایی

  • کارمند

    من به عنوان یه حقوقی برا خانمم مهریه انداختم هرچی داشتم از خونه و ماشین و زمین نصفشو مهریه انداختم. اگه فردا اتفاقی برا بنده افتاد بتونه بعد از اتفاق چیزی داشته باشه برا زندگی کردن و بی سرپناه نباشه خونه داشته باشه توش زندگی کنه. واینکه اگه اتفاقی برای من افتاد که زمین گیر بشم از سهم خودم برا خودم خرج کنه

  • ناشناس

    سلام اون خانمی که حق طلاق میگیرد
    مهریه اش را باطل کنید مهریه را بر اساس چند سال با هم زندگی مشترک داشته اند حساب شود دلایل طلاق در دادگاه ثابت شود یک عده از دختران امروزی ازواج برای ازادی میکنند رهایی از خانه پدر به تعداد سکه کم ازدواج میکند و بعد سریع با گرفتن حق طلاق جدا میشوند در واقع ازواج شده رهایی کاسبی تجارت مبنع در آمد از از دادگاه انقلاب اسلامی خواستار رسیدگی کامل هستم با تشکر

  • ایرانی

    با سلام سوال اینکه اگر مردی همه دارایی خودش را طبق سند به نام همسرش بزند و بعد از سالها زندگی بر اثر عدم تفاهم اخلاقی منجر به طلاق شود و زن با توطئه فامیل خود بدون اطلاع مرد دست نوشته از مرد بگیرد دال بر ضمانت مهریه اش و بعد زیر قولش بزند و با ضمانتهایی مثل سفته و دستنوشته ،اقدام به پرداخت بقیه زمانتها کند و مهریه هم طلب کند مرد طبق قانون چه خاکی باید بر سر کند چون قانون ناقص و اصلاح نشده و بی منطق ما هیچ کارشناسی متخصص ندارد که تمام حقایق پنهان را آشکار و عدالت را اجرا کند و مردها متضرر و خانمها کاخ نشین نشوند.

  • مهریه برا بعضیا شده کسب درآمد

  • الان بعد ۲۲ سال زندگی که با یک معتاد ازدواج کرده بودم و ترکش دادم به زندگی رسوندمش میفهمم مردها یک ذره غیرت ندارند قانون هم همش پشتشون زن جوانیشو میزاره تازه میفهمه هیچی تو زند گی نداره از ترس گرگها نمی تونه طلاق بگیره واز ترس خدا نمی تونه خودکشی کنه همه چیز مال مرده پس زن چی

    • ناشناس

      نه عزیز نه همه مردا مثل هم هستن نه همه زنا مثل هم من هم نمیخوام قضاوت کنم ولی شما شاید زحمت بی فاید کشیدی مثال درخت بید آب دادی ازش هلو بچینی

    • سلام عرض ادب واحترام خدمت دوستان گرامی آیا آقایان محترمی که مدعی هستند برای نداشتن وندادن مهریه به خانمها به این موضوع فکر کرده اند که خانمی پس از سالها زندگی مشترک شوهرش بودن هیچ دلیل منطقی تنها به دلیل هوسرانی خانمش را طلاق میده ویا رها میکند اگر خانم پشتوانه مالی که همان مهریه محسوب میشه نداشته باشد چه بر سر خانم می آید لطفا کمی تفکر هم داشته باشیم خوبه با تشکر.

  • علیرضاا

    من ۳۵ سالمه از ترس مهریه هنوز مجردم ازدواج و فرزند داشتن رو دوست دارم ولی بخاطر ترس از مهریه خانه پدرم زندگی میکنم و سخته

    • علیرضا جان بنظر میاد مردی که از این چیزا میترسه نمیتونه آینده ای براش متصور بود و هیچ زنی هم قبولش نمیکنه
      زن نیاز به پشتیبان داره که اگه اینطوری شد انوقت زنم میشه هم دل و همیارش

  • انشالله هیچ وقت لیلی و مجنون جدا نشن
    مثل بنده ولی چ کنم خواهر خانم ومادر خانم فضول تشریف دارن
    لطف کنید ب زندگی دیگران چشم نداشته باشین بزارین وقتی همدیگر رو دوستدارن باخیال راحت زندگی کنن ممنون…..

  • ناشناس

    سلام،قانون پرداخت مهریه بعدازتاریخ عقدهرچه زن ومرددرمدت زندگی مشترک بدست آوردن ،نصف نصف،بینشان تقسیم بشه وموقع عقدهم یه مبلغ وهدیه ای دروسعت مالی هرکسی به زن بخشیده شود،تاازکیسه دوختن زنان به مردان،جلوگیری شودوازدواج برای همه آسان شودویکم هم موقع ازدواج قانع بودن ،خودرابادیگران مقایسه نکنیم،تااین طلاق هاکم بشه، هفتاددرصدطلاق ها درشهرهای مرفه هست بخاطرقانع نبودن به وضع موجود

  • ناشناس

    چراباید سوخت ساخت؟!

    اگه زن این اشتباه رو بکنه همینو میگین؟!

    ن باید سنگسار بشه

  • ناشناس

    ای کاش دولت طرحی میداد که مهریه بیشتر از ۱۱۰ تا نباشد یا کلا بعداز طلاق ۱۱۰ تا تعلق بگیرد

  • ناشناس

    کاش موقع ازدواج به جای اینکه به فکر حواشی زندگی مشترک باشیم ، به اینکه آیا به بلوغ فکری رسیدیم و مسئولیت پذیر در قبال همسر وفرزندان هستیم بپردازیم تا کار به جاهایی که نباید نرسه

  • ناشناس

    من به چشم خودم دیدم بعد از یک سال زنه میخواد از شوهرش جدا بشه با آمپول لیدوکایین بدن خودش را بی حس میکنه و خودش رو کبود کرده و رفته دادگاه گفته شوهرم منو زده و قسم خورده که این اتفاق افتاده و تمام مهریه و حق طلاق را از مرده گرفته و دار و ندار مرده را ازش گرفته بترسید از زنان حیله گر.من به عمرا ازدواج کنم..

  • ناشناس

    با احترام به همه دوستانی که نظراتشان را اعلام کردند ، آیا تا بحال به این مسئله فکر کردند که در همه جا قانون به نفع آقایون بوده و وقتی تعیین می‌کند یک خانه وماشین جزء مستثنیات دین است و درصورت مال غیر موظف به پرداخت مهریه است ، دراین جامعه که برای بانوان کار بسختی می‌توان یافت ؛ولی آقایون راههای کسب درآمد بیشتری دارند کمی ناعادلانه نیست؟ وخیلی از قوانین دیگر

  • ناشناس

    مهریه باید کلا جمع بشه تا خانمها به طمع درآمد و ثروت آقا وارد زندگی نشوند

    • ناشناس

      من یک زن مطلقه گرفتم خبرنداشتم که این برای پول بامن ازدواج کرده از وقتی از خونه خارج می شدم شروع می کرد به پیام دادن با مردهای زن داروحالا دید که فهمدم مهری اش اجرا گذاشته برای بیست سکه شش صدمیلیون می خواد دوباره یکی دیگر بدبخت کنه

  • اسفندیار شاهرخی پور

    سلام دوستان نظر بنده باید حقوقدانان مهریه زن را براساس مدت زندگی با مرد تعین کنن نه ی خانم شش ماه امد با میلیارد پول برگرده خانه پدرش به عنوان مثال ی خانم سی سال زحمت کشیده همان مهریه را بانرخ روز بگیره ی خانم هم باشش ماه زندگی همان مهریه باید مانند ی کارمند ازمرد مطالبه مهریه کندهه
    خانمی که شش ماه امده باید مثل ی کارمند براش حقوق حساب کنن نه میلیارد پولبرای بعضی شده کاسبی

  • ناشناس

    سلام کاملا مشخصه که همه چیز به نفع مرداست عندالمطالبه و هند الاستطاعه که یکی شدن در تعریف این دو از نظر لغوی تفاوت زیاد هست ولی این اعسار که برای مرد گذاشتن به نوعی فرار از پرداخت مهریه است که به مرد اجازه داده شده با استفاده از واژه اعسار از پرداخت مهریه معاف شود وگرنه عندالمطالبه یعنی باید پرداخت کند این اعسار کلاه شرعیه که سر زن میزان گم بشن همه مردای بی مسولیت کلاه بردار

  • ناشناس

    سلام همه نظرها روخوندم همه تون قضاوت اشتباه می کنید بعضی از زنها خیلی خوبن این سالی یک دانه سکه دادن باعث شده بعضی مردها رو پر رو کنن هر بلایی می خوان سر زن بیارن خدارو شکر اگر مرد یک خانه داشته باشه هم که شامل مهریه نمی شه مرد می تونه راحت تو خانه زندگی کنه حالا این زن تو خیابون اسیر باشه به دولت ربطی نداره حتی پول یک رهن هم تو پایین شهر از مرد نمی گیرن

    • منم همه نوشته های تورو خواندم داری اشتباء میکنی خانونهای هستن با ازدواج دارن کاسبی نمیکنن ..اینا کجای قانون جای بدیم ..

  • ناشناس

    دقیقا درسته

  • ناشناس

    به نظر من ازدواجی که بر پایه ی اجبار ادامه پیدا کنه پشیزی ارزش نداره و تا اخر عمر چه مرد باشه چه زن بدبخت باقی میمونه
    همون اول زندگی حق طلاق را به دو طرفین بدن مهریه هم حذف بشه
    چه کاریه که به زور و ترس از مهریه زندگی کرد

  • من دو تا پسر دارم ۲۲ ساله و۱۲ ساله متاسفانه زنم رفته باپسر جوانی صیغه کرده وتمام داریی منه برده قانونم پشتشه حساب بانکی مسدود یارانه‌ها را چند ساله میبره منم مستجر شدم اخ کی باید بداد ما برسه یا باید خود کشی کنم یا زن بکشم بخاطر خدا چکار کنم تشکر

  • ناشناس

    اگر مرد در منزل رفتار درستی داشته باشد ، هیچ زنی طلاق نمی گیرد ، در نتیجه مهریه هم پرداخت نمی کنید. بهتر است با خانم خود با احترام و محبت رفتار کنید ،زندگی برای خودتان هم گلستان می شود .

    • زن خوبه پشتش پره مهریه داره اگه چیزی بشه اما اگه زن سر ناسازگاری داشت مهریه به گیر بود مرد چه خاکی باید به سرش بریزه پشتوانه هم نداره هم مالش میره هم آبروش میره چون که پشتوانه نداره قابل توجه اونایی که روز اول تو مراسم عقد میگن کی مهریه میگیره گرفته به والله قسم میگیرن خوب هم میگیرن مثل سگ هم رحم ندارن جالب اینجاست هم میگن حقمه نمیگن ما شغلمون مهریه بگیریه ای پسرای دم بخت من نمیگم زن نگیرین بگیرین ولی قبل از هر کاری یک روز برین در دادگاه فقط تماشا کنید افرادی که سکه بالا زدن چطور دستبند کرده هستند مثل سگ التماس میکنن که تازه دادگاه براشون قسط بندی کنه کلام آخر اینکه زن میخواید بگیرید 14 سکه بیشتر نزنید اگه زندگی کن باشه قبول میکنه اگه نه تا آخر عمر باید بردگیشو کنی خدا شاهده خانمم 14 سکه هست بهترین زندگی داریم وضعیت مالی هم عالیه هیچی نزاشتم تو دلش بمونه

  • مهریه در اصل یک هديه بوده که برای خوش آمد عروس خانم در زمان عقد یا شب عروسی از طرف داماد داده می شد . باید امروز برای تشویق جوان‌ها به ازدواج و ایجاد برکت در زندگی آنها و پیشرفت در کشور این نوع ازدواج تبليغ شود . مهریه زیاد نه پایبندی به زندگی و نه تداوم آن را تضمین می‌کند چنانکه پیامبر رحمت بهترین زنان کم مهریه ترین آنها بیان می دارند .

  • علی دلفان

    من زنم راازتح دل دوست دارم ایشان فرشته است همسرم مرا باعشق ومحبت ومحرورزی دوست دارد .۲ساله من به ایشان گفتم من مریظم یا بیمارم پول ندارم اگراز من جدا شوی بهتره ۷سال پرستاری از من کرده من خوب نمی شوم،ایشان ۲فرزند برایم بزرگ کردم. از من چیزی نمی خواست صبورومهربان بیماری من اعصات وروان دارم پول ندارم خانه ندارم با مهربانی مهریه را بخشیده ۲فرزندرانگهداشته بزرگ شوند درس بخوانند باهم وسوسه رفته اگر خدا گمکم کند برایشان خانه دررویام می‌سازم.مریم جان حلالم کن ببخش ندارم.

    • اون زن نیست اون یه فرشته است ازطرف خداوند .. خدابهش سلامتی بده

  • ناشناس

    با سلام: در موقع مهریه تعیین کردن همه بر اساس این که زندگی مشترک با هم داشته باشند تعین میکنندولی وقتی خانمی خیانت به همسرش می‌کند وبعد مهریه میخواد این ظلمی هست که به همسرش شده ،دادگاه باید این موارد را در نظر بگیرد که کدام یک مقصر هستند، هر مقدار مالی که بعد از ازدواج دونفری بدست آوردند را تقسیم کنند نه اینکه مهریه رابگیرد . ولی برعکس اگر مردی ناسازگار ویا خیانتکار باشد حق زن که بهش ظلمشده رابپردازد.

  • سلام خواهرم بله میتونی تقاضای مهریه و طلاق کنی.. و حتما اینکارو بکن که دیگه چشم چنین مردانی کورشه نرن صیغه کنن لاشی های بی مسولیت

  • آقایون محترم و پسران جوان واقعا دوستانه بهتون پیشنهاد میدم برای ازدواج و تعیین مهریه جوگیر و هول نشید. ببینید، بسنجید، بپرسید، بدونید و پیش برید. یهو چشمتون به یکی نیفته و هیجان زده بشید و پول و املاک داشته و‌نداشته تون را تقدیمش کنید!!
    خود دانید…

  • زن زندگی شوهربازی مهریه نمی‌خواد که زنان را بد عادت می‌دهید حتی یک سکه هم بیشترِ به این زنان

  • قانون کشور اشتباه است در خصوص مهریه
    قانون باید به این شکل باشد اگر طلاق انجام شد و مقصر مرد شناخته شد باید حداقل ده سال‌ زندان داشته باشد و اگر مشخص شد زن مقصر است یک ریال به او تعلق نگیرد و حتی جهیزیه آن را هم به ایشان ندهند این جوری وگه باشه دو طرف سعي می‌کنند کمتر خطا بکنند و گذشت داشته باشند

  • بهتر دولت به محضر دار دستور بده مهریه مهریه۱۴ سکه بیشتر نباشه چون بعضی دختر خانم ها به محض عقد کردن فوری مهریه اجرا گذاشته وسر نا سازگاری شروع می کنند این کمکی برای ازدواج جوان هاست

  • رباب غفاری

    سلام این مهریه ونحوه پرداختش هم مشکل شده سر راه‌ازدواج جوانها هر جا میری مهریه بالاتر از ۱۱۰تا میخان‌وعند الاستطاعه الان بی سوادها هم ماشالله اموزش دیدن وبلد هستند … کلاسهای قبل از دواجم که خودشون هر چی جوانها بلدنیستند یادشان میدهد تا پشیمانشان کنند از ازدواج

  • به نطر من تغیین کردن مهریه برای زن هنگام ازدواج یعنی گذاشتن قیمت روی یک بانو ،بهترین قانون ،قانونی است که در کشورهای اروپایی و امریکایی اعمال میشود .به این صورت است اگر زن و مردی بعد از سالها زندگی مشترک نتوانند با هم ادامه راه بدهند هرچه بعد از ازدواج بدست آوردند غیر از ارث ،آنرا بصورت مساوی بین خودشان تقسیم میکنند و دیگر گله ای نیست حال کم باشد

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید