فوری/پرداخت رفاهیات بازنشستگان از این ماه | افزایش فوق العاده حقوق بازنشستگان با رفاهیات

آخرین خبر از واریز حقوق بازنشستگان را در مکتوب نامه بخوانید.


حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

با حضور تعدادی از رؤسای کانون های بازنشستگی و نمایندگان بازنشستگی دستگاه های اجرایی استان ایلام نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و مطالبات بازنشستگان کشوری این استان در محل ساختمان مدیریت صندوق بازنشستگی ایلام برگزار شد.

در این جلسه، مهم ترین مطالبات بازنشستگان استان، چالش های سرراه تحقق مطالبات و راهکارهای پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت.

این دیدار با حضور آقایان صیادیان، رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان ایلام؛ حق نظری، نماینده بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛ شیرزادی، نماینده کانون بازنشستگی راه و شهرسازی و صیدخانی، رییس کانون بازنشستگی جهاد کشاورزی استان ایلام و همچنین عبدالهی، مدیر صندوق بازنشستگی استان ایلام برگزار شد.

بازنگری در لایحه برنامه هفتم توسعه و گنجاندن همسان سازی حقوق بازنشستگان در این لایحه توسط دولت، تعیین تکلیف فوق العاده مناطق جنگی برای بازنشستگان استان ایلام و سایر استانهای جنگی موضوع بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، پرداخت معوقات بازنشستگان در سال‌های اخیر شامل معوقات ناشی از اجرای احکام متناسب‌ سازی حقوق مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۹، مطالبات مربوط به اجرای احکام بازنشستگان بهداشت و درمان از تیرماه ۱۴۰۰ لغایت بهمن ماه ۱۴۰۱، پرداخت یکماه پاداش‌ مناطق محروم به بازنشستگان توسط دستگاههای اجرایی مربوط، پرداخت رفاهیات بازنشستگان موضوع ماده‌ ۸۵ قانون م.خ.ک توسط دوایر دولتی همانند شاغلین، امکان بهره مندی از هتل های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان و خانواده های آنان و امکان تمدید ثبت نام طرح بیمه اختیاری و امکان افزودن همسر و فرزندان بازنشستگان به این طرح از جمله مسائلی بود که حاضرین در جلسه‌ در خصوص آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

عبدالهی مدیر صندوق بازنشستگی استان ایلام نیز در این دیدار، ضمن عرض خیر مقدم به حضار و پاسخگویی به سؤالات و ابهامات مطرح شده در جلسه‌، به تشریح اقدامات شاخص صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه معیشت، درمان و پرداخت تسهیلات ارزان برای بازنشستگان پرداخت.

در پایان نیز صیادیان بعنوان‌ نماینده کانون‌های بازنشستگی استان ایلام جهت شرکت در جلسه ۲۱شهریور ماه سال‌جاری در تهران که با حضور مدیرعامل صندوق و معاونین ایشان برگزار می شود، پس از شمردن مهمترین مطالبات جهت طرح در جلسه‌ مذکور، خواستار برگزاری جلسات مستمر با حضور نمایندگان کانون‌های بازنشستگی دستگاههای اجرایی استان، استاندار ایلام و یا معاونین ایشان، مدیران کل دستگاههای اجرایی در راستای حل مسائل مربوط به پیشکسوتان و الزام دستگاههای اجرایی استان به پرداخت رفاهیات به بازنشستگان همانند شاغلین دستگاه مربوط شدند.

حقوق بازنشستگان
حقوق بازنشستگان

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سال گذشته اظهار کرده بود اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یک کار پژوهشی کنید به بحث طلاق‌های صوری می‌رسیم. گفته شده است حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است. از کجا به این نتیجه رسیدند از اینجا که طبق گفته مسوولان دفاتر، همان افرادی که طلاق می گیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله می‌کنند تا به زندگیشان ادامه دهند؛ طلاق می گیرند تا طلاق‌نامه ارائه کرده و زن، حقوق پدر فوت شده را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل ۵۰ درصد بودجه کشور برای چنین هزینه‌هایی پرداخت شود. همچنین صندوق تامین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان استقراض بانکی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند. اگر بلایی که سر صندوقهای لشکری و کشوری آمد بر سر تامین اجتماعی بیاید، باید کل منابع کشور را به این صندوق بدهیم.

آماری که مصری ارائه کرد همچون بمبی بود که باید قبل از انفجار در خصوص آن فکری می‌شد چرا که انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز نسبت به آن واکنش و با ابراز نگرانی از این امر خواستار ارائه راهکاری برای حل طلاق‌های صوری شد.

دکتر علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی هم از طلاق با عنوان «سونامی فروپاشی خانواده‌ها» و فشارهای روانی و اقتصادی یاد کرد و درباره چرایی رخداد طلاق‌های صوری از منظر روانی و اجتماعی، به ایسنا گفته است: طلاق های صوری می توانند با انگیزه‌های مختلفی نظیر استفاده از مستمری پدر و یا معافیت فرزندان ذکور از سربازی انجام شوند. اما اگر دلیل طلاق صوری را گرفتن مستمری پدر از سوی زنان فرض کنیم، علت آن می تواند شرایط اقتصادی زوجین باشد تا با استفاده از این ترفند درآمد خود را افزایش دهند. از جمله دلایل دیگر این امر عدم استقلال مالی بسیاری از خانم‌هاست. خانمی که سالیان سال با همسرش زندگی کرده است همچنان باید برای گرفتن خرجی به اصطلاح دستش را جلوی شوهر دراز کند و ما در این راستا نه به لحاظ فرهنگی و نه به لحاظ حقوقی اقدامی انجام نداده‌ایم تا زنان این احساس نیازمندی و وابستگی مالی به همسر را نداشته باشند لذا زنان از این ترفند برای مجاب کردن شوهر در جدایی و طلاق استفاده می‌کنند و تجربه نشان داده است بعضا برخی زنان پس از این طلاق‌ها به همسر خود رجوع شرعی نیز نمی کنند.

طلاق صوری صرفا با گواهی شاهدین و تشخیص و به تبع آن رأی دادگاه مسجل می‌شود. این فرایند به نحوی است که بسیاری از طلاق‌های صوری مکتوم باقی می‌ماند و مجری قانون نمی‌تواند در این رابطه اقدام خاصی انجام دهد. به دلیل دشوار بودن شناسایی این پدیده، آمار متقنی از تعداد این نوع طلاق‌ها در دسترس نیست البته نباید از نظر دور داشت که بیان چالش یاد شده، به معنای توصیه به رها کردن و قطع حمایتها از اقشار محروم نیست، بلکه این وظیفه حاکمیت است که با استفاده از نهادهای حمایتی و نه بیمه‌ای موجود، اقشار نیازمند کمک را شناسایی و حمایت کافی را از آنان به عمل آورد.

  • شما همسان سازی را اجرا کنید ما خودمون رفاهیات درست می کنیم………….

  • ناشناس

    چرا خانمی که چند بار ازدواج کرده و شوهرانش کارمند بوده اند می تواند حقوق تمام آنها را بعد از مرگشان ماهیانه دریافت کند یعنی چند حقوق بگیرد؟

  • فرزاداحمدی

    من یکی میشناسم یعنی نسبت هم دارم باهاش طلاق سوری گرفتن حقوف پدرش میگیرد وشوهرش هم پیشش هست باهم عشق میکنند

  • عادل قاسمی

    باعرض سلام وخسته نباشید. بخداما معلمان رفاهیات رونمیخوایم،یک ساله بازنشست شدیم هنوزطلب ازبابت پادا ش ومرخصی استفاده نشده و…… روندادن ادارات دیگه دوماه پس ازبا نشستگی میدن اماآموزش وپرورش چی بگم پس از30سال خدمت خالصانه

  • رفع مشکل طلاق‌های صوری که با مالی زیادی برای صندوق بازنشستگی ایجاد نموده، برای اثبات حق شان باید سیستم قضایی ورود نموده و عذر آنان را با دلایل محکمه پسند از جمله 3نفر شاهدبخواهد و اعمال روش‌های دیگر هم در این مورد نتیجه خواهد داد مانند تحقیقات محلی و روش‌های دیگر می‌شود در این مورد اجرا کرد تا حق کسی ضایع نگردیده و بار مالی صندوق هم کمتر شود.

  • ببخشید باز اشتباه گرفتم آن قدر سایت باز شده آدم نمی داند کدام خودی کدام دشمن هست ببخشید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید