این گیاهان مخصوص پاکسازی کبد شما

گیاه آویشن یا به زبان محلی اوریشوم یا حاشا شبیه درختچه‌ای همیشه سبزو کوتاه است و برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز است و اجتماع گل‌های صورتی آن در نوک شاخه‌هاست و برگ‌هایی شبیه کرک دارد.

کدخبر : 7285
سایت سرگرمی روز :

گیاه آویشن یا به زبان محلی اوریشوم یا حاشا شبیه درختچه‌ای همیشه سبزو کوتاه است و برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز است و اجتماع گل‌های صورتی آن در نوک شاخه‌هاست و برگ‌هایی شبیه کرک دارد.

جوشانده آویشن برای درمان درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، ناراحتی کبدی ، چاقی مفید است.

در ایران ۸۰۰۰ گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گیاهی وجود دارد که ۲۳۰۰ نوع آن جز گیاهان دارویی هستند و در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد این تنوع گیاهان دارویی وجود دارد.گیاهان دارویی نقش مهمی در درمان بیماری‌ها دارند و اکثر این گیاهان در یکی از اندام‌های خود ماده‌‌ای دارند که به بهبود و تسکین دردهای ما کمک می‌کنند.

گیاه آویشن یا به زبان محلی اوریشوم یا حاشا شبیه درختچه‌ای همیشه سبزو کوتاه است و برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز است و اجتماع گل‌های صورتی آن در نوک شاخه‌هاست و برگ‌هایی شبیه کرک دارد.

این گیاه حاوی اسانس تیمول و آنتی بیوتیک طبیعی بوده و دمنوش و جوشانده آن برای افرادی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، اختلال‌های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس وبرفک دهان می باشند، مفید است و مصرف خوراکی آویشن دارای اثر خلط آوری و ضد سرفه‌ی خوبی است آویشن گیاه محبوب زنبورعسل است و عسل آویشن نیز تمام خواص خود گیاه را دارد.

خواص آویشن برای بدن

از خواص آویشن می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن اشاره کرد. آویشن تا حد زیادی چرک و عفونت گلو را از بین می‌برد. از دیگر خواص آویشن می‌توان به خاصیت خلط‌آور بودن آن اشاره کرد که در درمان سرفه مفید است.

از دیگر خواص آویشن که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، سرشار بودن آویشن از ویتامین‌‌های A و C ، مواد معدنی، روغن تیمول و آنتی اکسیدان‌ها است. استفاده روزانه از عرق آویشن و دمنوش لاغری آویشن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

آویشن از سطح بالای پتاسیم برخوردار است. پتاسیم می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کنترل کند، درنتیجه مصرف آویشن و فشار خون با یکدیگر ارتباط داشته و می‌تواند برای کنترل فشار خون موثر باشد. خوردن دمنوش آویشن و چای آویشن برای کنترل فشار خون موثر است.

تمدن های چینی، مصری و رومی از خواص سیر برای سلامتی استفاده می کردند برای اطلاعات بیشتر درباره خواص سیر به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

خواص آویشن برای قاعدگی

گیاه آویشن می‌تواند در درمان اختلالات قاعدگی و تسکین دردهای قاعدگی موثر و مفید باشد.از دیگر خواص آویشن برای قاعدگی، کمک آویشن به درمان گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی اشاره کرد. گیاه آویشن می‌تواند عفونت واژن را برطرف کند.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده ما با عنوان سرکه سیب برای لاغری مراجعه نمایید.

خواص آویشن برای ریه

از دیگر خواص آویشن آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک بودن آن است. آویشن برای درمان مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرفه موثر است. آویشن همچنین برای درمان گلودرد و سردرد مفید است. آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. آویشن خلط‌آور است که می‌تواند در گلودرد و خواص آویشن برای سرماخوردگی مفید باشد. شما می‌توانید چای آویشن را با عسل میل کنید و از خواص آویشن برای سلامتی بهره‌مند شوید. از بخور آویشن می‌توان برای افرادی که دچاز سینوزیت‌های مکرر و چرکی می‌شوند استفاده کرد.

خواص آویشن برای پوست و مو

خاصیت آویشن برای پوست

ضد پیری: آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی روند پیری پوست را کند می‌کند و سبب درخشنگی پوست می‌شود.

رفع خشکی پوست: از دیگر خواص آویشن، تاثیر بی‌نظیر آن در درمان اگزما و رفع خارش و خشکی پوست است.

درمان آکنه: از دیگر خواص آویشن داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ است که می‌تواند از التهاب پوستی پیشگیری کرده و یک درمان خانگی برای آکنه است.

درمان زخم: از روغن آویشن برای بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها می‌توان بهره برد.

خواص آویشن برای مو

درمان شوره سر: دمنوش و چای آویشن در درمان شوره سر موثر هستند.

درمان ریزش مو: روغن آویشن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و موها را ضخیم و درخشان نماید.

تحریک رشد مو: مواد مغذی موجود در آویشن با اثر بر فولیکول‌های مو به رشد مو و سالم و براق شدن مو کمک می‌کند. روغن آویشن را با روغن زیتون مخلوط کنید و به کف سر خود بمالید تا موهای سالم‌تر و براق‌تر داشته باشید.

برای دیدن لیستی از چربی سوز های قوی میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان لیست مکمل چربی سوز شکم و پهلو مراجعه نمایید.

خواص آویشن کوهی

آویشن برای چی خوبه ؟

نام علمی آویشن کوهی Thymus vulgaris L است. آویشن کوهی به هضم غذا در افراد با مزاج سرد کمک می‌کند. همچنین دم‌کرده آویشن کوهی برای دلپیچه و سکسکه مفید است. آویشن کوهی می‌تواند باد را از معده و روده‌ها خارج کند یا به به عبارتی به نفخ معده کمک می‌کند.از دیگر خواص آویشن کوهی این است که سرشار از اسیدهای آمینه است و در درمان ضعف و بی‌حالی موثر است. از بین بردن بوی بد دهان و کاهش بوی نامطبوع عرق را می‌توان به‌عنوان دیگر خواص آویشن کوهی نام برد.

خواص آویشن شیرازی

آویشن شیرازی که نام علمی آن  Zataria multiflora boiss است‌. آویشن شیرازی ضدنفخ و اشتهاآور است. آویشن شیرازی خواص ضد قارچی، ضد انگلی و ضد باکتریایی دارد. تفاوت آویشن شیرازی و آویشن کوهی در طعم، ظاهر و رنگ آن‌ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • محمدرضا
    0

    با سلام ، بسیار مطالب جامع و ارزشمندی در خصوص خواص گیاه آویشن بود. ممنونم.

  • ناشناس
    3

    سلام این همان گیاه کاکوتی یاکهلیک اوتونیست؟

    • سعید
      0

      نه کاکوتی چیز دیگری ست.

  • ناشناس
    4

    عزیزدل برادرسرکه سیب برای قلب ضررداره مصرف زیادش باعث درد معده وکاستریل میشه دلیل نمیشه هرسرکه خوب باشه میخوای لاغرشی گوشت نخورولی آبشو بخورآب قوره روتوش غوره بریز بخور

  • ناشناس
    3

    پودر شده اش را در غذاها استفاده می کنیم واقعا عالی خداوند مهربان هر گیاهی را که آفریده یک دارویست برای ما ولی ما ها از شأن بی خبریم

  • بهرام
    4

    آویشن را به ترکی کهلیک اوتی میگویند چرا هیچ. اشاره ای به زبان ترکی نشده

    • محمد
      0

      کهلیک اوتی درترکی همان کاکوتی است آویشن چیز دیگریست

  • ناشناس
    4

    اگر قراره به ترکی اشاره بشه باید به کردی و لری و گیلکی و فارسی و عربی و انگریزی و آر میکا یی اشاره کرده شده بسه

  • ناشناس
    0

    آویشن کهلیک اوتی تو کوههای شهرمون میروید زمان بهار ماخودمان میچینیم تمیز کرده ومیشوریم بسیار خوشبو هست شهرمون نیر اردبیل ،❤️

  • بهروزی
    1

    سلام من خودم ترکم ولی آویشن یه گیاه دیگه هست کاکوتی یا کهلی اوتی یه گیاه دیکه

  • ناشناس
    1

    مطالب جالبی را از آویشن یاد گرفتم ممنونم

  • عباس جهانگیری
    0

    بعضی از عزیزان خصوصا ترک زبان که من خودم ترکم ولی حساسیت ندارم کاکوتی با آویشن فرق داره علاوه برخواصشون نوع برک هاشون کاکوتی حالت پهن وگرده ولی آویش تقریبا کشیده وسوزنی البته نه زیاد

    • ناشناس
      0

      اویش همان پلنگمیش ترکی هست یا کاتوتیه وکلیک اوتی

  • ناشناس
    0

    سلام درسته ، این همان گیاه کاکوتی هستش