روانشناسی شخصیت | روانشناسی رابطه

روانشناسی شخصیت | اگه این رفتارو از خودت نشون میدی بدون که خیلی حسودی!

شاید شما هم در اطرافیان‌تان فرد حسود داشته باشید. چگونه با آنها برخورد می‌کنید؟ چقدر حسادت‌شان شما را آزار می‌دهد؟ این افراد در ارتباطات، خودشان را بی‌ارزش و پایین‌تر از دیگران می‌دانند و برای جبران و تسکین این بی‌ارزشی در درون‌شان، شروع به حسادت کردن می‌کنند. در این مقاله، ابتدا نشانه‌های فرد حسود را معرفی خواهیم کرد و سپس به نحوه برخورد با این افراد می‌پردازیم.

کدخبر : 9373
سایت سرگرمی روز :

افراد حسود، به دارایی‌ها، احساس شادی و خوشی، خوشبختی و آرامش، عشق، موفقیت‌ها و دستاوردها و… دیگران حسودی می‌کنند. زمانی که با آنها درباره خوشی‌ها و یا دستاوردهای زندگی‌تان با ذوق و شوق صحبت کنید، حسادت‌شان فعال می‌شود و به سرعت حرف‌تان را قطع کرده و موضوع بحث را کاملا عوض می‌کنند. این افراد معمولا تحمل شنیدن این حرف‌ها را ندارند و دوست ندارند که خوشی‌های زندگی دیگران را ببینند و بشنوند چون احساس بی‌ارزشی و کمبودشان تشدید می‌شود. بنابراین یکی از نشانه‌های فرد حسود، عوض کردن موضوع بحث‌هایی است که حول شما، موفقیت‌ها و خوشی‌هایتان می‌چرخد.

قدردانی و یا تعریف و تمجیدهایشان تقلبی است

افراد حسود شاید گاهی قدردانی کنند و یا از دیگری تعریف و تمجید کنند اما شما از لحن بیان، طرز نگاه و یا از زبان بدن او که با جملاتش هم خوانی ندارد، متوجه می‌شوید که قدردانی و یا تعریف‌های او، صادقانه نیست و او با کمال میل آنها را بیان نمی‌کند بلکه تظاهر می‌کند، تا از افراد دیگر متفاوت و یا عجیب و غریب به نظر نرسد.

پشت سرِ افراد دیگر صحبت می‌کند

فرد حسود، کسی است که در جمع‌ها تعریف و تمجید و قدردانی دروغین می‌کند و به محض اینکه آن شخص از جمع خارج یا دور شود، پشت سرش صحبت می‌کند و از شدت حسادت، بدی‌هایش را به دیگران می‌گوید. افراد حسود سعی می‌کنند افراد خوب و موفق جمع‌ها را از نگاه دیگران بیندازند و آنها را بی‌ارزش کنند.

نظرات بد و پرخاشگرانه می‌دهند

افرادی که حسودی می‌کنند، از دورن پر از خشم، نفرت و کینه هستند. این افراد باید از طریقی از این احساسات بد و منفی رها شوند. از آنجایی که مهارت مدیریت احساسات و بروز آنها به شکل درست و سالم را ندارند، اغلب آن را با بدگویی از دیگران و دادن نظرات بد و پرخاشگرانه تخلیه می‌کنند و بروز می‌دهند.

درباره دستاوردها و موفقیت‌های خود، اغراق‌آمیز صحبت می‌کنند

این افراد برای اینکه خودشان را به رخ دیگران بکشند و ثابت کنند که خودشان هم افراد موفق و خوبی هستند، درباره دستاوردها و موفقیت‌هایشان دروغ می‌گویند و آن را به شکل اغراق‌آمیز بیان می‌کنند.

سعی می‌کنند از موفقیت‌های شما، اعتبار و ارزش کسب کنند

زمانی که شما از دستاوردها و موفقیت‌هایتان صحبت می‌کنید، فرد حسود برای اینکه خودش را هم برجسته و باارزش جلوه دهد، سعی می‌کند از موفقیت شما ارزش و اعتبار کسب کند، یعنی طوری صحبت می‌کند که مثل اینکه خودش هم در موفقیت شما نقش بسیار بزرگی داشته و اینکه شما موفق شده‌اید، به خاطر راهنمایی‌ها و یا کارهای او است. درواقع نقش خود را در موفقیت شما، بسیار بزرگ‌تر جلوه می‌دهد تا از نظر دیگران، بسیار ارزشمند به نظر برسد.

روانشناسی شخصیت

سوالات موشکافانه از شما می‌پرسند

افراد حسود سعی می‌کنند از افرادی که موفق و محبوب هستند، سوالات جزئی و موشکافانه بپرسند تا به جایی برسند که بتوانند با جواب طرف مقابل، اعتماد به نفسش را پایین بیاورند. افراد حسود نمی‌توانند ببیند و قبول کنند که کسی اعتماد به نفس زیادی دارد و تمام تلاش‌شان را می‌کنند که شخص را مثل خودشان، ضعیف کنند.

با شما رقابت می‌کنند

افراد حسود با افراد موفق سعی می‌کنند رقابت کنند و فکر می‌کنند که اگر راه آنها را طی کنند، حتما موفق می‌شوند. آنها از دیگران تقلید می‌کنند اما هرگز به جایی نمی‌رسند چون فکر نمی‌کنند که راه موفقیت هر شخصی، متفاوت است و شاید خودشان دقیقا همان استعداد و علاقه‌مندی‌ها را نداشته باشند. پس برای موفق شدن، باید مسیر خودشان را پیدا کنند و به سمت چیزی که خودشان می‌خواهند بروند.

مسیر موفقیت‌تان را بی‌ارزش و آسان جلوه می‌دهند

آنها با جملاتی مثل «شانس آوردی»، «اگه مادرت یا فلانی نبود، هرگز موفق نمیشدی»، «منم اگه شرایط تو رو داشتم موفق می‌شدم. کار بزرگی نکردی.» و… کار شما را بی‌ارزش می‌کنند. افراد حسود تلاش‌ها و سختی‌های فرد را نمی‌بینند، بلکه سعی می‌کنند با گفتن این حرف‌ها، موفقیت دیگران را بی‌ارزش کنند.

سعی می‌کنند انگیزه‌تان را کاهش دهند

افراد حسود با حرف‌هایی مثل «این کار خیلی سخته و تو از پسش برنمیای.»، «تو برای این کار خیلی جوونی و موفق نمیشی.»، «این کار رو هر کسی نمیتونه انجام بده.»، «چرا فلان کار دیگه رو انجام نمیدی؟» و… انگیزه شخص را کاهش دهند تا شخص دیگر تلاشی نکند و مثل فرد حسود در زندگی‌اش موفقیتی کسب نکند. فرد حسود برای کاستن از عقده‌ها و کمبودهای درونی خود، سعی می‌کند جلوی موفقیت افراد دیگر را بگیرد.

نحوه برخورد با فرد حسود

با آنها همدلی کنید

در قسمت قبلی مقاله توضیح دادیم که افراد حسود به دلیل کمبودها و سختی‌هایی که خودشان در زندگی کشیده‌اند، نسبت به افراد موفق و خوب حسادت می‌کنند. اگر به کمبودها و سختی‌های افراد حسود اطراف‌تان دقت کنید و از گذشته یا سختی‌های زمان حال‌شان بدانید، متوجه دلیل و ریشه حسادت‌شان خواهید شد. در این صورت، همدلی با آنها راحت‌تر انجام خواهد شد چون دیگر می‌دانید که آنها با شما ارتباط بدی ندارند یا از روی عمد حسادت نمی‌کنند، بلکه کمبودهای خودشان باعث می‌شود که این حس را نسبت به موفقیت‌ها یا خوبی‌هایتان داشته باشند و به دلیل نداشتن مهارت در مدیریت احساسات، آنها را به شکل ناسالم و اشتباهی بروز می‌دهند.

مدام درباره خودتان با آنها صحبت نکنید و به آنها نیز اهمیت بدهید

هرگز در مقابل افراد حسود که سختی‌ها و کمبودهای زیادی دارند، مدام درباره خودتان صحبت نکنید و به آنها هم اهمیت بدهید. سعی کنید از آنها بخواهید که داستان زندگی‌شان را برایتان تعریف کنند و از بین اتفاقات زندگی‌شان، مواردی که خوب بوده و منجر به موفقیت‌های کوچک یا بزرگ شده است را بزرگنمایی کنید و به آنها یادآوری کنید که خودشان هم افراد موفق و خوبی هستند. اگر با فرد حسود، مدام درباره خودتان و دستاوردهایتان صحبت کنید، حسادتش بیشتر خواهد شد. بنابراین در برخورد با شخص حسود، به او و موفقیت‌های زندگی‌اش هم اهمیت دهید و به خوبی به حرف‌هایش گوش کرده و از او تعریف و تمجید کنید تا اعتماد به نفس لازم را بدست بیاورد.

نظرات منفی‌شان را با لبخند پاسخ دهید و جدی نگیرید

گاهی اوقات، سکوت بهترین و قدرتمندترین جواب به دیگران است. در مقابل نظرات منفی افراد حسود، انگیزه‌تان را از دست ندهید و سعی کنید با لبخند و سکوت جواب دهید. این نکته را بدانید که این نظرات منفی از سوی افراد، شاید واقعی و از ته قلب‌شان نباشد. پس از آنها کینه به دل نگیرید، بلکه با سکوت و لبخند پاسخ دهید اما در آخر، کاری که به صلاح‌تان است و باعث موفقیت‌تان می‌شود را انجام دهید.

با او در این مورد گفتگو کنید

در شرایط مناسب که او خشمگین نیست و یا به شما حسادت نمی‌کند، درباره احساساتش و چیزهایی که باعث می‌شود درباره شما نظرات بد و اشتباهی بدهد یا به شما حسادت کند، صحبت کنید. گفتگو کردن به همراه همدلی با آن شخص، به شما کمک می‌کند که یکدیگر را درک کنید و شاید باعث شود که طرف مقابل روی خود کار کند و حسادتش را کم کند یا نشان ندهد. گاهی اوقات افراد نمی‌دانند که شما متوجه حسادت‌شان شده‌اید و چقدر این موضوع و رفتارهایشان برایتان آزاردهنده است. به همین دلیل رفتارشان را ادامه می‌دهند. اگر با او صحبت کنید، شاید او بیشتر متوجه رفتار اشتباهش و تاثیر آن روی شما و دیگر افراد بشود و آن را تغییر دهد.

به افراد حسود، خوبی کنید

هر از چند گاهی به افراد حسود، خوبی و لطف کنید تا آنها بدانند که شما برایشان ارزش قائل هستید و دوست‌شان دارید. این عشق و محبت باعث می‌شود کینه و حسادت در ارتباط‌تان کاهش یابد. گاهی برایش بی‌مناسبت هدیه بخرید، سورپرایز کنید، از او تعریف و تمجید کنید و یا گاهی کمکش کنید که رشد و پیشرفت کند و به او انگیزه دهید. این کارها باعث می‌شود که او نسبت به شما احساس مثبتی پیدا کند و ارتباطات‌تان سالم‌تر شود.

ارتباط‌تان را محدود کرده یا قطع کنید

اگر شخص حسود از اقوام نزدیک یا خانواده‌تان نیست، سعی کنید ارتباط‌تان را با او بسیار محدود کرده و یا کامل قطع کنید. افراد حسودی که دائما به شما انرژی منفی می‌دهند و چون خودشان به جایی که می‌خواسند نرسیدند و حالا می‌خواهند تلاش کنند که شما هم نرسید، برای شما خوب نیستند و بهتر است این افراد را از زندگی‌تان حذف کنید یا تا حد امکان، ارتباط بسیار کمی را با آنها داشته باشید.

دقت کنید که چه کسی لایق وقت و انرژی شما است

دقت کنید که در زندگی‌تان چه کسی لایق این است که برایش وقت و انرژی بگذارید. افرادی که فقط انرژی منفی به شما می‌دهند و افراد سمی و دشواری هستند، لایق این نیستند که شما با آنها بحث کنید و یا تلاش کنید عقایدشان را تغییر دهید.

با افراد مثبت‌اندیش و خوب معاشرت کنید

وقت و انرژی‌تان را برای افرادی مصرف کنید که مثبت‌اندیش و خوب هستند و شما را دوست دارند. این افراد هستند که باعث رشد شما می‌شوند و نه افرادی که به خاطر کمبودهای خودشان، سعی می‌کنند شما را هم از مسیر درست منحرف کنند. دقت کنید که در زندگی‌تان با چه افرادی معاشرت می‌کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: