عمرا اگه میدونستی لکه زردچوبه رو اینجوری تو 3 سوت پاک کنی | پاک کردن لک زردچوبه تو یک چشم بهم زدن

چگونه رنگ و لکه زردچوبه را از انواع سطوح پاک کنیم؟

کدخبر : 9544
سایت سرگرمی روز :

آیا با ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح آشنایی دارید یا می‌دانید روش از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس چگونه است؟ لکه زردچوبه یکی از سرسخت‌ترین انواع لکه‌ها است که به محض ریختن روی هر سطحی، موجب زرد شدن آن می‌شود. هر چند از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس سفید یا سطوح رنگ روشن کمی سخت است، اما با استفاده از ترفندهای خانگی می‌توانید تا حد زیادی از شر این مشکل خلاص شوید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح آشنا شوید.

ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح

زردچوبه یکی از پرکاربردترین انواع ادویه در آشپزی است که رنگ زردی دارد و ریختن تنها مقدار کوچکی از آن روی سطح کابینت یا لباس می‌تواند موجب ایجاد لکه‌هایی پررنگ و زننده شود. اما لکه زردچوبه چگونه پاک میشود و نحوه از بین بردن لکه زردچوبه روی سطوح مختلف چگونه است؟ در ادامه این بخش به موثرترین ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح اشاره شده است.

۱- از بین بردن رنگ زردچوبه از روی ظروف سرامیکی

آیا می‌دانید چگونه لکه زردچوبه را از روی ظروف پاک کنید؟ رنگ زردچوبه آنقدر پررنگ است که گاهی اوقات موجب رنگی شدن ظروف سرامیکی نگهدارنده غذا می‌شود و تمیز کردن آن با شستشوی عادی امکان‌پذیر نیست. برای پاک کردن لکه زردچوبه از ظروف سرامیکی می‌توانید ظرف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم را ترکیب کنید و در ظرف بریزید. سپس ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد ظرف مورد نظر را بشویید.

۲- از بین بردن رنگ زردچوبه از روی پلاستیک و ظروف لعابی

برای از بین بردن لکه زردچوبه از ظرف‌های پلاستیکی و لعابی باید از ترفندهای پیچیده‌تری استفاده کنید. برای این کار باید از ۱ پیمانه سفید کننده ظروف را با ۲ پیمانه آب ترکیب کنید و آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و بعد از چند دقیقه ظرف را بشویید.

اگر دوست ندارید از سفید کننده برای تمیز کردن ظروف استفاده کنید، می‌توانید از مقداری هیدروژن پراکسید و یا کمی سرکه نیز استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از ماده تمیز کننده را در ظرف مورد نظر بریزید و چند ساعت صبر کنید و بعد ظرف را بشویید. از آن جایی که زردچوبه موجب لک شدن ظروف سفید و پلاستیکی می‌شود، بهتر است برای نگهداری غذاهای حاوی زردچوبه از ظروف استیل استفاده کنید.

۳- ترفند پاک کردن زردچوبه ریخته شده روی کابینت با زردچوبه

اگر در حین آشپزی مقداری زردچوبه روی پیشخوان یا کابینت ریخته قبل از هر کار باید با یک دستمال مرطوب محل مورد نظر را تمیز کنید. مراقب باشید که زردچوبه را روی سطح مورد نظر پخش نکنید. برای رفع این مشکل می‌توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. برای شروع مقداری زردچوبه را با آب ترکیب کنید و سپس آن را با مسواک یا یک برس کوچک روی سطح مورد نظر قرار دهید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد خمیر را از سطح کابینت پاک و با یک پارچه تمیز و مرطوب محل مورد نظر را تمیز کنید.

۴- تمیز کردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف با سرکه یا آبلیمو

یکی دیگر از ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح استفاده از سرکه سفید یا آبلیمو است. در این روش باید مقداری سرکه یا آبلیمو روی سطح مورد نظر بریزید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس لکه را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید تا به طور کامل از بین برود. به خاطر داشته باشید که آبلیمو و سرکه حالت اسیدی دارند و نباید روی همه سطوح استفاده شوند.

۵- پاک کردن لکه زردچوبه از لباس با آب سرد و مایع لباسشویی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس استفاده از آب سرد است. به خاطر داشته باشید که برای پاک کردن لکه زردچوبه از لباس هیچگاه نباید از آب گرم استفاده کنید، زیرا گرما موجب پخش شدن رنگ زردچوبه می‌شود. در این روش باید لباس مورد نظر را برای ۲۰ دقیقه در ترکیب آب سرد و مایع لباسشویی قرار دهید و سپس آن را در ماشین لباسشویی بشویید.

بعد از این که لباس شسته شد، آن را زیر نور آفتاب قرار دهید تا لکه زردچوبه به آرامی محو شود. در صورت نیاز می‌توانید این روش را دو بار تکرار کنید تا از شر لکه زردچوبه خلاص شوید.

۶- از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس سفید با لیمو ترش

ترفند بعدی برای از بین بردن لکه روغن و زردچوبه از لباس استفاده از لیمو ترش است. اگر در رستوران نشسته‌اید و مقداری از غذا روی لباس‌تان ریخته، بهتر است هر چه سریع‌تر یک برش لیمو ترش روی لکه قرار دهید و یا مقداری آب لیمو روی آن بریزید. سپس لباس را با آب سرد بشویید. اگر به آب دسترسی ندارید می‌توانید یک تکه یخ روی لکه زردچوبه قرار دهید و بعد آن را بشویید.

۷- پاک کردن لکه زردچوبه از لباس با گلیسیرین

راهکار بعدی برای از بین بردن لکه زردچوبه از لباس استفاده از گلیسیرین است. گلیسیرین همان ماده‌ای است که در ترکیب صابون استفاده می‌شود و در ترکیب با آب و مایع ظرفشویی تبدیل به یک تمیز کننده قوی می‌شود. در این روش باید ۱/۴ گلیسیرین را با ۱/۴ فنجان مایع ظرفشویی و ۲ فنجان آب ترکیب کنید. سپس لباس را در این ترکیب قرار دهید تا لکه‌ها به آرامی محو شوند.

۸- از بین بردن لکه زردچوبه روی فرش با جوش شیرین

اگر مقداری زردچوبه خشک روی فرش ریخت، قبل از هر کاری باید با جاروبرقی آن را از روی فرش جمع کنید. مراقب باشید که زردچوبه روی فرش پخش نشود و به آرامی آن را با جارو جمع کنید. در صورتی که مقداری سس یا غذای حاوی زردچوبه روی فرش ریخت، بهتر است ابتدا آن را با قاشق بردارید.

سپس با استفاده از آب و زردچوبه خمیری درست کنید و آن را روی لکه فرش قرار دهید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد خمیر را از روی فرش بردارید. در انتها محل مورد نظر را با پارچه مرطوب پاک کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

۹- از بین بردن لکه زردچوبه از پوست دست

اگر بعد از آشپزی پوست دستتان زرد شده و با شستن از بین نمی‌رود، بهتر است برای کم رنگ کردن رنگ زردچوبه از اسکراب شکر استفاده کنید. در این روش باید در یک کاسه از ۱ قاشق شکر و ۱ قاشق روغن زیتون استفاده کنید. سپس این اسکراب را به آرامی و به صورت حرکات دایره‌ای روی پوست ماساژ دهید تا زردی زردچوبه از بین برود. راهکار بعدی برای پاک کردن لکه زردچوبه از پوست، استفاده از شیر است در این روش باید یک پد پنبه‌ای را به شیر آغشته کنید و روی لکه زردچوبه بمالید تا لکه برطرف شود.

روش بعدی برای پاک کردن لکه زردچوبه از پوست دست استفاده از کرم موبر است. در ترکیبات کرم موبر مقدار زیادی پراکسید هیدروژن وجود دارد که می‌تواند به از بین بردن لکه زردچوبه روی پوست کمک کند. استفاده از ترکیب جوش شیرین و آبلیمو نیز می‌تواند به از بین بردن لکه زردچوبه از روی دست کمک زیادی کند.

۱۰- از بین بردن لکه زردچوبه از ناخن

اگر ناخن‌هایتان با زردچوبه زرد شده است، می‌توانید برای رفع این مشکل از مقداری روغن نارگیل یا روغن کرچک استفاده کنید. برای این کار باید یک پد پنبه‌ای را به روغن نارگیل یا کرچک آغشته کنید و بعد پد را روی ناخن بمالید تا لک زردچوبه تمیز شود. راهکار بعدی برای از بین بردن زردی زردچوبه روی ناخن استفاده از جوش شیرین است. در این روش باید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و آن را برای ۲ دقیقه روی ناخن‌ها ماساژ دهید تا رنگ زرد زردچوبه از بین برود.

۱۱- تمیز کردن لکه زردچوبه از روی مبل با مایع ظرفشویی

یکی دیگر از ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح پارچه‌ای استفاده از مایع ظرفشویی است. اگر پارچه مبل شما با زردچوبه کثیف شده است، باید هر چه سریع‌تر لکه را تمیز کنید تا لکه به عمق الیاف پارچه نفوذ نکند. برای شروع چند قطره مایع ظرفشویی روی دستمالی مرطوب بریزید و بعد به آرامی با این دستمال سطح مورد نظر را تمیز کنید. در انتها با یک پارچه مرطوب مبل را پاک کنید تا لکه به طور کامل محو شود.

۱۲- از بین بردن لکه زردچوبه از پارچه با آب گازدار

اگر زردچوبه روی لباس یا پارچه ریخت می‌توانید برای از بین بردن لکه آن از مقداری آب گازدار استفاده کنید. در این روش باید پارچه را در آب گازدار قرار دهید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید تا لکه زردچوبه از بین برود.

۱۳- از بین بردن لکه زردچوبه روی قاب گوشی

اگر قاب گوشی شما با زردچوبه زرد شده است، ابتدا باید آن را از گوشی جدا کنید و به مدت یک ساعت در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید. سپس با یک برس نرم شروع به تمیز کردن قاب گوشی کنید و در نهایت نیز آن را با آب گرم بشویید. راهکار بعدی برای از بین بردن لکه زردچوبه از روی قاب گوشی استفاده‌ای جوش شیرین است. در این روش باید مقداری جوش شیرین روی قاب گوشی بریزید و بعد با یک برس خیس شروع به تمیز کردن قاب کنید و در نهایت قاب را با آب گرم بشویید.

سخن نهایی

در این مقاله از مجله دانستنی به ترفندهای پاک کردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف اشاره کردیم. هر چند تمیز کردن لکه زردچوبه کمی سخت است، اما با دقت، صبر و حوصله می‌توانید از شر این لکه سرسخت راحت شوید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر سریع‌تر اقدام به تمیز کردن لکه کنید، راحت‌تر پاک می‌شود و کهنه شدن لکه‌ها موجب می‌شود تا بیشتر به بافت سطح مورد نظر نفوذ کند و تمیز کردن آن سخت‌تر شود.

سوالات متداول

در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد ترفندهای از بین بردن لکه زردچوبه از انواع سطوح پاسخ داده‌ایم.

روش پاک کردن لکه زردچوبه با جوش شیرین چگونه است؟

برای تمیز کردن لکه زردچوبه از سطح میز یا کابینت باید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید. سپس خمیر جوش شیرین را برای ۲۰ دقیقه روی سطح مورد نظر قرار دهید و بعد آن را پاک کنید.

بهترین روش برای از بین بردن لکه زردچوبه روی تخته گوشتی چیست؟

برای از بین بردن لکه زردچوبه از تخته گوشتی می‌توانید از مقداری خمیر جوش شیرین استفاده کنید.

لکه زردچوبه را چجوری تمیز کنم؟

برای تمیز کردن لکه زردچوبه می‌توانید از سرکه، آبلیمو، جوش شیرین، مایع سفید کننده و آب سرد استفاده کنید.

منبع:اکالا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: